Skuldfråga

Smajjk

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Lund
Hoj
690 duke
Jag kom i lördags körandes på bogesundsvägen från vaxholm. Kommer fram till ridskolan och ser att en volvo v70 bara kör rätt ut i vägen från parkeringen på höger sida. Jag har inte en chans att väja utan panikbromsar och låser framhjulet. Sekunden senare sitter hojen i framskärmen på volvon och jag ligger bredvid, oskadd som tur är. Vems är felet?

Ps. Jag körde laglig hastighet och har vittnen på det Ds.
 

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
tibro
Hoj
Triumph 800xc -14
vad jag vet så är det väl den som kör ut från en parkering alltid skylldig, va ute för samma sak för några år sedan ocg det blev inte ens någon diskution om detta utan jag fick rätt omgånde..
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Jag kom i lördags körandes på bogesundsvägen från vaxholm. Kommer fram till ridskolan och ser att en volvo v70 bara kör rätt ut i vägen från parkeringen på höger sida. Jag har inte en chans att väja utan panikbromsar och låser framhjulet. Sekunden senare sitter hojen i framskärmen på volvon och jag ligger bredvid, oskadd som tur är. Vems är felet?

Ps. Jag körde laglig hastighet och har vittnen på det Ds.

Läs körskoleboken igen.
Ut från parkeringsplats har man ALLTID väjningsplikt.
Körde han ut från en parkering är det tveklöst hans fel!
 

Pizzabagarn

Guest
Till alla som ännu inte insett att det kan vara farligt att köra hoj.

Vems fel var det? Vem åkte i backen? Olika frågor med olika svar men det spelar fan ingen roll vems felet är när det alltid är vi på hoj som får ta stryk. Ha det i bakhuvudet oavsett om ni kör lagligt eller olagligt.

Bara för att man kör lagligt innebär det inte att man är säker och att man syns. Hur många gånger har det skrivits på SH att man skall förutsätta att ingen ser en. Försök få in det i skallen.

Till trådskaparen - Tur att du klarade dig och jag hoppas det ordnar sig med försäkringsbolag etc :)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Läs körskoleboken igen.
Ut från parkeringsplats har man ALLTID väjningsplikt.
Körde han ut från en parkering är det tveklöst hans fel!

Bogesundsvægen på just den stræckan ær væl huvudled? Och att det sedan ær från en parkeringsplats gør inte saken bættre.

Ær det huvudled och personen svænger ut framfør dig får han som svængde ut skyllen.

Ær det utfart = parkeringsplats gæller samma sak.
 

sportbike

Guest
Volvon.
Var själv en hårsmån från att bli nerprejad i diket precis där av ett äldre par,som försökte köra ifrån mig efter det.
Gick ju inge vidare.
Gubben körde som ett svin,men blev till slut tvungen att stanna för rött.
Knackade på rutan,och frågade hur han tänkte,han svarade att ´ni brukar köra så fort förbi ridskolan,så jag tänkte´...........
Jaha,sa jag,men tänk om jag nu hade mejat ner ungarna som stod vid busshållplatsen,dit du ville att jag skulle ta vägen,då ????

Ehhhh,sa gubben.

Tog med mig hans bilnyclar ett par kilometer,och slängde dom i diket.
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
utfartsregel gäller !!, utfarter från Bensinmackar, parkeringar mm...

bilisten SKA åka på det!!

hade samma situation för nån vecka sen, körde på 90 väg,
höll 90 o kärring med väjningsplikt körde rakt ut framför mig
var med på det o hann bromsa ner o glida runt , men hon fick
se fingret väldigt noga !! :FU

hoppas allt löser sig till din fördel och skönt att du inte blev skadad ! :tummenupp
 

sportbike

Guest
Det är ju faktiskt Du och bara Du som räddar dig i såna situationer.
Lita inte på andra trafikanter.
Lita inte på att du syns.
Var bara jävligt beredd HELA tiden,så kanske du också får uppleva pensionen.

( jaja,moralkaka )
 

Nicotin

Guest
Tog med mig hans bilnyclar ett par kilometer,och slängde dom i diket.[/QUOTE]


Hahahahahaha:D :D :yoparty :yoparty

Vad sa han då undrar man då....
 

sportbike

Guest
Tog med mig hans bilnyclar ett par kilometer,och slängde dom i diket.


Hahahahahaha:D :D :yoparty :yoparty

Vad sa han då undrar man då....[/QUOTE]

Ja,det kan man undra.
Det var faktiskt andra gången jag tillämpat detta förträffliga sätt att bli av med problemet :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hahahahahaha:D :D :yoparty :yoparty

Vad sa han då undrar man då....

Ja,det kan man undra.
Det var faktiskt andra gången jag tillämpat detta förträffliga sätt att bli av med problemet :D[/QUOTE]


Hur fan hinner du köra in hela armen och rycka nycklarna? Kör du elpistol på förarn först?

Klockrent faktiskt, men jag skulle gärna se dig försöka ta min bilnyckel genom rutan..
 

sportbike

Guest
Lätt,kör in skallen i bilen och vråla:va fan håller du på med gubbjävel,så ska du se att han både duckar och tappar kopplingen,så att motorn stannar...:D
 
Last edited:
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Trafikförordning (1998:1276)

21 § /Upphör att gälla U:2007-06-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, en gårdsgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2001:753).


21 § /Träder i kraft I:2007-06-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

Så m.a.o ganska klockrent vems fel det är.
 

Smajjk

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Lund
Hoj
690 duke
Ok, då verkar det som om det är nära på 100 % majoritet till vems skulden är i fallet. Nu till det smaskiga... Om man nu råkar kollidera med en av väldigt få nya, oförsäkrade V70:s i Sverige. Kan det då leda till en väldigt utdragen process vad gäller att få ut motorcykeln från verkstan?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top