Skuldbelagd hoj?

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Hej!

När jag kommer hem till Sverige igen så ska jag och kolla på en Daytona 675. :tummenupp
Men eftersom det är en rätt ny hoj, 2010, så kan det eventuellt finnas en skuld på den.

Hur gör man för att kolla upp detta?
Vet inte hur sånt fungerar men jag vill ogärna få någon annans skuld överflyttad på mig! :va

Tacksam för hjälp :krama

Ps.
Jag har reg. nr men vill inte lägga upp det.
Ds.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
går oftast inte att byta ägare om den e belagt med "kredit" spärr hos transportstyrelsen .... bara kolla reg nr på vanligt sätt så står det :tummenupp
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
0771141516 ring telsvar och uppge regnr. Tänk på att inte va onykter då du talar. Är du från Skåne be någon hjälpa dig.
I slutet av informationen framgår det om fordonen har skuld. Lycka till:fyllisar
 

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
0771141516 ring telsvar och uppge regnr. Tänk på att inte va onykter då du talar. Är du från Skåne be någon hjälpa dig.
I slutet av informationen framgår det om fordonen har skuld. Lycka till:fyllisar

Jaaaoo, hallou? SKAUNE! :D

Tack för hjälpen, ska göra detta! :tummenupp
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Vet inte om samma gäller för MC. Men om en båt är belagd med skuld så är det köparens ansvar att ta reda på om den är skuldbelagd eller ej (vilket är omöjligt). Skulle den vara skuldbelagd så har banken rätt att ta båten ifrån dig oavsett om du har kvitto eller ej då det är banken som äger båten, inte säljaren.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sitter och fnular på hur man gör om en hoj har skuld. Man följs åt till banken och ser till att köpepengen går in direkt till lösen av lånet, eller?
 

Tjita1

Guest
Sitter och fnular på hur man gör om en hoj har skuld. Man följs åt till banken och ser till att köpepengen går in direkt till lösen av lånet, eller?

Ja, helst, det är det säkraste sättet att göra det på.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
går oftast inte att byta ägare om den e belagt med "kredit" spärr hos transportstyrelsen .... bara kolla reg nr på vanligt sätt så står det :tummenupp

Fel! Att fordonet är säkerhet för ett lån är inget hinder för ägarbyte ur Transportstyrelsens perspektiv.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det står på regbeviset.
Det är bara att göra upp affären på banken där pengarna förs över direkt till långivaren.
Men dom flesta har antagligen tagit "vanliga" lån när dom har köpt hojen och då är det inget du behöver bekymra dig om.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Som sagt! man går till banken och löser kreditlånet! :tummenupp

Det går att byta ägare fast kredit finns då man även kan dra av krediten på köpet men inte att rekommendera varken för köpare/säljare!

Jag har löst kredit på bank på en bil som jag köpte en gång så det går!

Man ska ALDRIG lita på en säljare som säger att denne ska fortsätta betala kreditlånet efter ägarbytet!

Med vänlig hälsning
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det står på regbeviset.
Det är bara att göra upp affären på banken där pengarna förs över direkt till långivaren.
Men dom flesta har antagligen tagit "vanliga" lån när dom har köpt hojen och då är det inget du behöver bekymra dig om.

det gör det INTE

min R1 2009 köptes ny på yamahacenter 2009 av förra ägaren, via handelsbanken finans.
detta stod INTE på reg. beviset

men nu känner jag förra ägaren, och han betalade in skulden direkt vid försäljningen
 

FZ750ägare

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2013
Ort
Sjöbo
Hoj
Yamaha FZ750 -85
Fel! Att fordonet är säkerhet för ett lån är inget hinder för ägarbyte ur Transportstyrelsens perspektiv.


Sålde min Subaru Impreza för några månader sen som jag hade på kredit. Gick INTE att göra ägarbyte innan skulden va helt betald..
 

Tjita1

Guest
Well, för att kontra då, jag sålde min Subaru Legacy för 1½ månad sen som jag hade på kredit, den gick det alldeles utmärkt att göra ägarbyte på innan skulden var betald.

(Givetvis betalade jag skulden så fort jag hade köparens pengar på kontot.)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
det gör det INTE

min R1 2009 köptes ny på yamahacenter 2009 av förra ägaren, via handelsbanken finans.
detta stod INTE på reg. beviset

men nu känner jag förra ägaren, och han betalade in skulden direkt vid försäljningen[/QUO
När jag köpte min förra stod det tydligt på regbeviset. v.a.g finans. Det informerades det även om när man ringde transportstyrelsen.
Men man måste skilja på kredit och lån. den jag köpte hade ju ett restvärde som skulle betalas av, annars hade det varit mitt problem.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns både och, går att låna med fordonet som säkerhet utan att de skriver in det.

Är det inte inskrivet så är det svårt att kolla upp och kreditgivaren kan begära in sin säkerhet(ditt nyköpta fordon) om gamla ägaren inte vill betala längre.

Går kanske att skriva in i överlåtelsehandlingen att "inga skulder belastar fordonet" eller liknande men vet inte om det hjälper.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns både och, går att låna med fordonet som säkerhet utan att de skriver in det.

Är det inte inskrivet så är det svårt att kolla upp och kreditgivaren kan begära in sin säkerhet(ditt nyköpta fordon) om gamla ägaren inte vill betala längre.

Går kanske att skriva in i överlåtelsehandlingen att "inga skulder belastar fordonet" eller liknande men vet inte om det hjälper.

Frågan är om inte det är bankens problem ifall de inte "låst" hojen vid lånet genom att få det inskrivet? Det måste ju finnas en mänsklig chans för en eventuell köpare att kolla upp det utan att behöva ringa till alla långivare i hela världen.
 

FZ750ägare

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2013
Ort
Sjöbo
Hoj
Yamaha FZ750 -85
De är kanske bara olika från finansbolag till finansbolag.
Vi hade vår Subaru på Santander och där va den som sagt låst tills skulden va betald.
Samma sak var de med min första lägenhet som jag hade lån på via Swedbank och lägenheten som säkerhet. Fick betala hela lånet innan lägenhetet kunde skrivas över.

Men som sagt kanske olika från bolag till bolag
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top