Skriv-vad-du-vill-tråden

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Så du menar att ni fortfarande inte börjat med frysa in kött som vi andra gör?:va

Skämt o sido :) Självfallet används kyl/frys, men saltet används inte till att salta vägarna. De slipper bli geggiga och blaskiga var det menat.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Passerat halvtid den här veckan nu! Snart dags att börja leta julklappar också :gnissla

Tjoho, har för en gångs skulle redan blivit klar med klapparna. :yoparty Annars så är jag ute helgen innan Jul och letar de sista bland alla andra arga kreatu- jag menar, glada julklappsköpare. Dock blev det tråkigt nog ett presentkort till den yngre brodern i högen pga dålig fantasi. Är i en affär jag vet att han gillar dock. :)
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Hmm... Om man får dra ner denna tråd i smutsen med lite allvarssnack...
Nu så här mellan att min server i WoW ligger nere samt att min dator tar evigheter på sej att ladda ner och installera senaste patchen till EVE online så har jag tagit mej tid att fundera på hojjar. Nu kommer jag låta som någon som inte har nån koll alls (vilket jag ju inte har...).
Med andra ord: vilsen blivande MC-förare söker ett ledljus i mörkret.

Min brorsa (som precis som jag fått ambitionen att fixa hojkort till våren) frågade mej förrut vad för hoj det är jag tänkt mej. Grejen är att jag inte vet. Åka fort gillar jag. Hoppa runt på en lerig bana i skogen verkar skitkul (har hoppat runt på en snötäckt crossbana med skoter och garvat hela tiden så rädd för att flyga är jag inte). Men jag vill åka på väg också (vilket man ju iofs kan göra oavsettmärke och typ).
Om jag nån gång vill ta med hojen till landet nere i Jönköping vore det ju skoj att kunna köra ner den (menar, har man hoj ska man väl åka på den, inte lassa upp den på nåt släp och dra den efter bilen :va ) och min bror och jag pratar lite löst om att åka på MC-semester i europa nån gång i en avlägsen framtid (fast då kanske man skaffar sej nåt för just det ändamålet då). Vill alltså kunna göra lite av varje. Finns den hojen öht eller måste man köpa en av varje för att få det jag är ute efter?!!?
Min kära bror har redan bestämt sej för vad han vill ha, en motard av nåt slag (frågade honom just exakt var för märke osv och väntar på svar) och jag antar att det är en sån jag söker. Har vid ett par tillfällen förvirrat mej in på forumdelen för modellspecifika diskussioner och lika snabbt kastat mej ut igen då jag fattar nada av vad som sägs. Står ett märke jag känner igen, Kawasaki, Honda, Yamaha osv, följt av massa bokstäver och siffror.
:va :confused: :näsblod :crash är min reaktion. Och där står det ju inte heller riktigt exakt vad det är för nåt, om det är en sporthoj eller motard eller nåt annat (gissar de flesta är sporthojar med tanke på sidan). Sitter på Kawasakis hemsida atm och kollar på deras filmer om de olika märkerna. Mest bara för att få nån hum om vad de olika siffrorna och allt sådant betyder, inte för att jag nån gång skule ha råd att köpa en sprillans ny... :D

Honda xr600r motard var det brodern önskar sej. Säger mej givetvis nada... :tummenupp :google

Vet egentligen inte vad jag försöker fråga. ;) Jag blir bara så förvirrad av alla olika märken och beteckningar och filosoferar lite så här i kvällsmörkret. Hur i helsefyr vet man vad som passar en själv bäst osv.

Så tidigt? :va

Presentkort är förresten bra! :fakta

Japp. Blev förvånad själv.

Indeed they are! Bättre med presentkort i en affär man vet att mottagaren gillar än köpa nånting man tror att mottagaren kanske gillar. Hört fina historier av folk som fått en present av svärmor som sagt att "Ja, jag vet ju att du egentligen inte gillar det här, men jag tänkte..." :gnissla
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hojfunderingar...

Många önskemål men frågan är om du verkligen kommer uppfylla dem... själv skulle jag satsa på en hoj jag kör med på vägarna först o främst, när det inte räcker till så köper du en för crossbanorna/skogen också.
Men att köra ned till Jönköping på en motard verkar inte så värst lockande om du frågar mig.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Många önskemål men frågan är om du verkligen kommer uppfylla dem... själv skulle jag satsa på en hoj jag kör med på vägarna först o främst, när det inte räcker till så köper du en för crossbanorna/skogen också.
Men att köra ned till Jönköping på en motard verkar inte så värst lockande om du frågar mig.

Misstänkte nåt sånt. ;) Jag är lite sånt att jag gillar inte att vänta på saker. "Jag vill ha det här NU!" men är väl bara att dra i tyglarna och fundera lite till. Har lite tid på mej om man säger så.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj

Är ganska individuellt vad som passar att dra iväg på långturer med. Har t.ex. själv kört dagstripper på ~100 mil med en gixxer utan att det blivit jobbigt medan jag känner folk med snarlik längd som blir slut efter 10 mil. Enda gångerna jag tycker det varit jobbigt med sporthoj är vid stadskörning (handlederna) men det undviker man helst ändå.

Det enda rätta är nog att klämma, känna och provköra (kanske lite halt nu ;)) några olika och hitta lite alternativ som känns bra.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Hojfunderingar...

Jag tror precis som Krister skriver att det kan vara vettigt att köpa en väghoj, gärna en som klarar både krokvägar och lite längre turer utan att bli jobbig... Vad du ska köpa beror lite på vad du främst ska ha den till, men även saker som längd och plånbok spelar in... Men precis som tidigare sagts så känns alternativet att harva motorväg med motard kul som en pinne i ögat... Så, om du vill ha ALLT det du beskriver så får du nog köpa flera hojar...:)
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Är ganska individuellt vad som passar att dra iväg på långturer med. Har t.ex. själv kört dagstripper på ~100 mil med en gixxer utan att det blivit jobbigt medan jag känner folk med snarlik längd som blir slut efter 10 mil. Enda gångerna jag tycker det varit jobbigt med sporthoj är vid stadskörning (handlederna) men det undviker man helst ändå.

Det enda rätta är nog att klämma, känna och provköra (kanske lite halt nu ;)) några olika och hitta lite alternativ som känns bra.

Japp. Skulle egentligen verkligen vilja provköra lite olika och testa vad jag gillar bäst men känner bara en med hoj och vi umgås så sällan så det är svårt. :/
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Misstänkte nåt sånt. ;) Jag är lite sånt att jag gillar inte att vänta på saker. "Jag vill ha det här NU!" men är väl bara att dra i tyglarna och fundera lite till. Har lite tid på mej om man säger så.

Jag är likadan som du, blir frälst och vill ha allt på en gång men jag fick inse att man helt enkelt får ta ett kapitel i taget. En bok blir nog inte särskilt bra om man försöker läsa alla kapitel samtidigt :mattias.

Tyvärr tror jag inte det finns någon vettig allround hojj som täcker allt... isf hade det ju inte funnits olika typer av hojjar.
Köp en gathoj till att börja med och du kommer nog vara nöjd ändå skall du se. Jag är det, även om jag suktar efter en motard... och en grusmaskin... och en touring... och en streetfighter... och en caferäcer...
Dessutom slipper man få beslutsångest när man skall ut och åka.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Cykeltur... och folk kallade mig galen i höstas för att jag körde hoj när det ändå var plusgrader... tss tss

Hade man varit normal hade man knappast deltagit i detta forum eller fortfarande kört hoj! Men idag gick f-nimej gränsen (snålblåst och oplogat), så jag tog bussen till jobbet första gången sen i mars.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:va i natt hittades en naken man (full som en skunk och :ätapiller nå piller tillsammans med priten) i ett trapphus till ett garage, man blir ju nästan imponerad att han inte frusit allt av sig :crash -6 grader och blåst som gjorde att man gick sidledes ibland :D
:rolleyes: undrar varför han skämdes SÅÅÅÅÅ och gnällde om att han inte hade nån känsel i tårna.


:hej och sov gott :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Japp. Skulle egentligen verkligen vilja provköra lite olika och testa vad jag gillar bäst men känner bara en med hoj och vi umgås så sällan så det är svårt. :/

Finns massor av hojhandlare sen när du väl har tagit kortet. :tummenupp

Men som första hoj så skulle väl jag rekommendera Kawa ER-6, Honda CBR600F, Sucka GSX600F, Honda CB600 och liknande hojar... de är 600:eek:r allihopa vilket kanske inte är världens roligaste men räcker och blir över helt klart. Sen vet jag inte din storlek så t.ex. Speed Triple som anses vara en stor hoj kanske inte riktigt är att rekommendera om du är av den mindre storleken.

Nu är detta gathojar men jag tror trots allt att det är den sortens hoj man får mest glädje av som nybörjare... det gör det lättare att bara dra på sig kläderna och ut o åka... samt att du det finns många MÅNGA att köra tillsammans med om du kör gathoj.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top