Skotermotor i 250R?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hondas RS125R har en motor som är baserad på en av Hondas crossmotorer.

Vilken da i sa fall? Inte ett dugg lik de senaste CR125-motorerna, eller nagon annan Honda MX-motor. En riktigt gammal RS125 motor ar daremot valdigt lik en riktigt gammal CR125 motor, men da snackar vi mitten 80-tal.

/L
 

Badboy1

hej hopp
Gick med
30 Oct 2007
Ort
växjö
Hoj
xj 400
hm någon som har kanske trim tips till min gammla rd 125 lc ska byta alla lager innan den trimas så tacksam för tips har hört att 175 cc går den bara bra på fullt typ annas är det som vanligt stämmer det ?
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Du har nog gjort för många vurpor och slagit i huvudet :pannkyss en aprilia Rs250 är i stort sett en gammal suzuki standard250 och har inte någonting i motorn som ens liknar det som sitter i räjsern.
Standardmotorn har reedventiler etc och räjsern slid(roterande)ventiler

Pratar ni inte om HONDA RS250R?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vilken da i sa fall? Inte ett dugg lik de senaste CR125-motorerna, eller nagon annan Honda MX-motor. En riktigt gammal RS125 motor ar daremot valdigt lik en riktigt gammal CR125 motor, men da snackar vi mitten 80-tal.

/L

Ingen aning. Bara hört eller läst att man använde samma grund som den som man också använde till MX. Kan hända att det är den gamla RS125R motorn som gäldes då.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ingen aning. Bara hört eller läst att man använde samma grund som den som man också använde till MX. Kan hända att det är den gamla RS125R motorn som gäldes då.

Nu har jag inte koll på vilka år de olika motorgenerationerna men Rs125 från tidigt 90-tal delar en hel del motorbitar med CR125 från samma era bla stakar och kolvar och en hel del lager/tätningar är identiska.
När det kommer till cylindrar och portning är de grymt olika dock
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ordentligt lyft någon åstadkom men ändå......

Där finns en poäng med dubbla eller trippla tändstift även med en 4v motor även om nyttan inte är lika stor. Poängen är att öppna flera flamfronter och därmed elda av en större del av bränslet under de vevaxelgrader där det gör mest nytta. Har väl mest använts inom supermono där man har massor av borr och behöver få ner flamvägslängden.

Jo, Rotax med 3 tändstift är väl nästan lite "rekord". Sen misslyckades ju Alfa Romeo en gång i tiden med att få sin motor genom emmisionstestet. Lösningen hette Twin Spark... Som goda PR-män vändes det hela från en "bug-fix" till en "feature".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag väcker tråden, är det någon som har sett dom smutta V4 och V6 motorerna som sitter i utombordare?

Jag såg när dom byggde en på "How do they do it" på Discovery

Där har ni kompakta 2taktare!
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Jag väcker tråden, är det någon som har sett dom smutta V4 och V6 motorerna som sitter i utombordare?

Jag såg när dom byggde en på "How do they do it" på Discovery

Där har ni kompakta 2taktare!

Relativt små men med förhållandevis låg verkningsgrad pga avsaknad på effektivt avgassystem. Det blir svårt att ändra i kanaler och portar mycket pga att det är hela motorblock (tungt och klumpigt att hantera) och inte lösa cylindrar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Relativt små men med förhållandevis låg verkningsgrad pga avsaknad på effektivt avgassystem. Det blir svårt att ändra i kanaler och portar mycket pga att det är hela motorblock (tungt och klumpigt att hantera) och inte lösa cylindrar.

Mja, jag tycker nog att dom plockar ut vad man kan utan att kompromissa driftsäkerheten, och nog kommer man åt att grotta ur kanalerna ändå, men visst, det blir svårt att sänka portarna när man bygger på helt block.

Separata pipor får man ju givetvis konstruera själv.

Någon riktig värstingmaskin blir det ju inte med dom begränsningar en sån motor har, men jag skulle glatt offra lite prestanda för att få ljudet från en tvåtakts V6'a med separata avstämda pipor :D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Separata pipor får man ju givetvis konstruera själv.

Någon riktig värstingmaskin blir det ju inte med dom begränsningar en sån motor har, men jag skulle glatt offra lite prestanda för att få ljudet från en tvåtakts V6'a med separata avstämda pipor :D

Problemet är bara att avgaskanalerna går ut i ett gemensamt utrymme i blocket och på detta utrymme finns det en eller två utgångar för pipor så sex avstämda separata pipor kan du fetglömma :gnissla

Och ska du bygga om är det dags att ta sätta på separata cylindrar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är bara att avgaskanalerna går ut i ett gemensamt utrymme i blocket och på detta utrymme finns det en eller två utgångar för pipor så sex avstämda separata pipor kan du fetglömma :gnissla

Och ska du bygga om är det dags att ta sätta på separata cylindrar...

Inte på den jag såg dom bygga, där var det ett grenrör med separat anslutning på varje cylinder, nåväl, det var bara en tanke...

Var hittar man annars en 4 eller 6 cylindrig tvåpruttare?
Bygga ihop två skotermotorer och ha två separata vevar?
Jag VILL höra en sån motor.

(Bara som en sidonotering, så fort jag öppnar dörren i dag och i morgon hör jag vråltrimmade tvåtaktare, det är SM i skotercross :D )
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Inte på den jag såg dom bygga, där var det ett grenrör med separat anslutning på varje cylinder, nåväl, det var bara en tanke...

Var hittar man annars en 4 eller 6 cylindrig tvåpruttare?
Bygga ihop två skotermotorer och ha två separata vevar?
Jag VILL höra en sån motor.

(Bara som en sidonotering, så fort jag öppnar dörren i dag och i morgon hör jag vråltrimmade tvåtaktare, det är SM i skotercross :D )

vasågoooo!
http://www.blocket.se/vi/15495871.htm?ca=4_s
o ja! dom låter gött.



1992 introducerades en ny serie av V-Max skotrar. Det fanns ingen likhet med de äldre VMX-maskinerna utan det var en helt ny snöskoter. Först ut var VX750S. Som var en fyrcylindrig vätskekyld tvåtaktare på 743 cm3.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
Jag skulle vilja bygga en encylindrig landsvägsmaskin, nåt som vad jag vet inte finns att köpa som nytt idag. Men om man vill sätta t ex en motor från en Honda Dominator i ett xj 600-chassi råkar man snabbt på en del problem. Förutom att man måste svetsa nya motorfästen, hur funkar det med drivningen? Hamnar kedjan på rätt ställe? Hur kopplar man in gasvajrarna till trotteln? Hur funkar det med el och tändning, funkar det med samma laddning etc? Hur drar man avgassystemet? Stämmer utväxlingen, måste man dreva om, är dimension på kedja od samma? Nån som gjort nåt liknande och har erfarenhet att dela med sig av?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag skulle vilja bygga en encylindrig landsvägsmaskin, nåt som vad jag vet inte finns att köpa som nytt idag. Men om man vill sätta t ex en motor från en Honda Dominator i ett xj 600-chassi råkar man snabbt på en del problem. Förutom att man måste svetsa nya motorfästen, hur funkar det med drivningen? Hamnar kedjan på rätt ställe? Hur kopplar man in gasvajrarna till trotteln? Hur funkar det med el och tändning, funkar det med samma laddning etc? Hur drar man avgassystemet? Stämmer utväxlingen, måste man dreva om, är dimension på kedja od samma? Nån som gjort nåt liknande och har erfarenhet att dela med sig av?


Istället för att svetsa motorfästen kan det ju beroende på motor/ram gå att göra adapters och lite brickor etc för att fästa motorn i en ram utan större åverkan.

När du monterar motorn måste du måtta in så främre drevet kommer på ungefär samma plats, alternativt hitta/tillverka offset drev.

En singel har ju oftast bara en förgasare, men skulle du montera två finns det 'splitar' så du sedan bara har en vajer vidare till handtaget. Finns även trippel och quadsplittar och även gashandtag med dubbla vajerutgångar.

Med elen så är det smidigt att ha allting från donatorn och sedan bygga ihop 1 elsystem av 2st.

Och när allting sitter ihop och fungerar ska du regbesikta ombygget.


Enklare vore nog att utgå från en motard, montera en toppkåpa...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top