Skit i kylarvätskan efter krasch

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Hallå!

För några veckor sedan gick jag omkull på bana och gled ut (ganska långt) i avåkningszonen. Hojen (cbr1000rr -06) gled på högra sidan, i princip rakt fram, hela vägen.

Efter att ha fått ordning på en liten läcka i överlappningen av ett aluminiumrör och en bit slang till kylarlocket lade jag märke att det kommer skit i kylarvattnet någonstans ifrån.

Det läcker till synes inte någonstans, men när jag tappar ur kylarvätskan ser jag lite, inte allt för mycket, skit enligt bilden.

Det ser ut som svarta flagor, som går i mindre bitar om man gnuggad dem mellan fingrarna. Man kan även se en en mindre tendens till små, små metallspån i vattnet.

Var kan det komma ifrån? Är inte säker på om jag vågar köra hojen alls och är inte helt sugen på att plocka ner hela kylsystemet... om det ens skulle hjälpa mig hitta skitkällan.

20140811_193014.jpg
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan nog vara färg som släppt någonstans. Finns det risk för vattenpump fått nån smäll? Det är väl tet troligaste ställe det kan komma nån spåna.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Kylare brukar med tiden samla på sig en del avlagringar och viss rost/oxidation. Smällen vid kraschen kan ha skakat loss en del av detta.
Prova spola kylaren och se ifall du får ut mer kraffs. Spola tills det slutar och vattnet som kommer ut är rent. (Koppla loss slangarna till kylaren, spola med vattenslang i övre hålet - men inte med för högt tryck! Det borde stå förklarat i servicemanualen om det är något specialförfarande för din cbr.)

Oxidation minimeras enklast genom att ha rätt glykolblandning och byta kylvätska enligt rekommendation (brukar vara vartannat år).
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top