Skinnställ Eller Goretex?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig

Jo men skinn är mycket snyggare.. tycker jag :banana
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Skinn, allt annat är bara bull, i alla fall i hastigheter över 50km/h.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker allvädersställ är jävligt klumpigt om man jämför med skinn!! Dessutom tycker jag skinn är snyggare..
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig

mmm visst håller goretex MYCKET bättre än skinn.

Problemet med såna plufsiga kläder är att de skydd (som borde sitta i) inte stannar kvar på rätt plats vid en klotning. Mitt ställ är så slappt att jag inte ens chansar utan kör alltid skinnställ.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
johanrehn80 skrev:
mmm visst håller goretex MYCKET bättre än skinn.

Problemet med såna plufsiga kläder är att de skydd (som borde sitta i) inte stannar kvar på rätt plats vid en klotning. Mitt ställ är så slappt att jag inte ens chansar utan kör alltid skinnställ.
Nöter man inte hål lättare på Whore Tex :va
 

tuffetore80

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Sotenäs/Sthlm
Hoj
R1-03
skinn

aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig

Polaren åkte av vägen i ca 80km/h med goretex kläder, det var helt skrot. Det såg ut som om nån eldat upp det, det hade smält. :tummenner
Har några andra polare som åkt av med skinn i samma hastigheter utan att ens knappt få några repor... :tummenupp

Skall man hålla på och busa och rejsa så är det skinn som gäller...
Skall man hålla på och toura och köra lungt så är det goretex som gäller...
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
tuffetore80 skrev:
Skall man hålla på och busa och rejsa så är det skinn som gäller...
Skall man hålla på och toura och köra lungt så är det goretex som gäller...

Jag tror det gör lika ont att klota om du är på semester eller bara på stan och lajar :rolleyes:

lite ironi här
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Goretex är ett membran-lager som hanterar fukt,
man kan ha goretext-lager även i skinnkläder.

Goretext är inte rivtåligt,
det ni talar om är grovt tyg vs läder.

goretex.gif
 
Last edited:

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig


Gore-tex håller bättre!?

...vet inte vart du hört det, men det är garanterat inte av nån som har åkt av hojen med båda varianterna.

gore-tex är som nämnt ett regn och vind tåligt membran, detta membran är inte gjort för att hålla slitstyrkan vid omkullkörning. Ofta sitter det ett material som heter Cordura i allväderskläderna (ex. i en gore-tex jacka) som är ett mycket starkt material om du skulle glida längs asfalten. Det finns många allväders kläder av billigare modell som inte har Cordura utan liknande material=håller oftast inte för en omkullkörning i ens 50 km/h. Så tänk på vad du köper! Det finns både säkra och mindre säkra "gore-tex" plagg!

För många mc åkare så räcker ett bra allvädersplagg utmärkt, men är det en sporthoj med effekt att utan svårigheter klara 250 km/h du kör så KÖP SKINN!!! (OBS! även om Cordura är ett mycket slitstarkt material, ÄR SKINN MÅNGA GÅNGER STARKARE!!!)

P.S.
det har gjorts noggranna undersökningar på detta område... :tummenupp
 
Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
No:46 skrev:
Gore-tex håller bättre!?

...vet inte vart du hört det, men det är garanterat inte av nån som har åkt av hojen med båda varianterna.

gore-tex är som nämnt ett regn och vind tåligt material, detta material är inte gjort för att hålla slitstyrkan vid omkullkörning. Ofta sitter det ett membran som heter Cordura i allväderskläderna (ex. i en gore-tex jacka) som är ett mycket starkt material om du skulle glida längs asfalten. Det finns många allväders kläder av billigare modell som inte har Cordura utan liknande material=håller oftast inte för en omkullkörning i ens 50 km/h. Så tänk på vad du köper! Det finns både säkra och mindre säkra "gore-tex" plagg!

För många mc åkare så räcker ett bra allvädersplagg utmärkt, men är det en sporthoj med effekt att utan svårigheter klara 250 km/h du kör så KÖP SKINN!!! (OBS! även om Cordura är ett mycket slitstarkt material, ÄR SKINN MÅNGA GÅNGER STARKARE!!!)

P.S.
det har gjorts noggranna undersökningar på detta område... :tummenupp

:D

Cordura är inte ett membran, det är Goretex som är det.... Cordura är det kraftiga tyg som sitter ytterst, och det är inte lika slitstarkt som läder.
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
sepahewe skrev:
:D

Cordura är inte ett membran, det är Goretex som är det.... Cordura är det kraftiga tyg som sitter ytterst, och det är inte lika slitstarkt som läder.

...Jag skrev att skinn är bra mycket starkare!

...menade inte att Cordura är ett membran, blev lite fel där. :D
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Har du råd så är det alltid trevligt med både och, Gore-Tex är trevligt när det regnar eller när man vardagspendlar, skinn sitter bättre och håller skydden på plats och är att föredra vid mer inspirerad körning.

Och som redan sagt i tråden så är Gore-Tex enbart det vattenskyddande membranet, det ÄR skillnad på billiga allväderställ och t.ex ett ordentligt Rukka-ställ, de har olika yttermaterial som är olika slitstarka.

Rukka hade ett gäng använda ställ i sin monter på MC-mässan i vintras, där varje ställ hade en krock-historia bifogad och jag blev faktiskt imponerad över hur pass bra ställen klarat sig i krascherna. Men visst, Rukka hade ju valt ut ställen själva och säkerligen så valde de inte ut de trasigaste ställen :).

Jag kör både och, när jag pendlar till jobbet på min offroad så är det jävligt skönt att slippa böka med skinnstället och hela tiden bära med sig regnkläder "utifall att". Kör jag en söndagskörning på slingervägar så blir det däremot skinn.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Itacha75 skrev:
Skinn, allt annat är bara bull, i alla fall i hastigheter över 50km/h.
Nej, däremot är ditt inlägg bull. Det finns nog en hel del MC-bud som kraschat i farter högre än 50 km/h och de kör ju bekant i allvädersställ, vore intressant att höra vad de har att säga.
 

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Solna
Hoj
KTM LC4 640 SM
sepahewe skrev:
:D

Cordura är inte ett membran, det är Goretex som är det.... Cordura är det kraftiga tyg som sitter ytterst, och det är inte lika slitstarkt som läder.

Har hårdtestat Cordura nyligen i ett klassiskt 120 --> 0 km/h test. Givetvis så vart det bara sopor av stället, men det gick inte hål. Har för mig att det är samma matrial i kläder som man har i skogen. Ska tåla en motorsåg mot ett ben en kortare stund... Är otroligt tunnt matrial. Enda stället där det riktigt gick hål var över skydden ( + arslet :( ) Skydden satt kvar som de skulle och fick inte en repa på kroppen även då dragkejdan sprack upp på jackan.

Men nog är skinn det som ska användas mot asfalt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl så att man inte ens får delta i vissa bankörningar i allvädersställ, utan skinn är ett krav, gissa då vad som är bättre.

Jag kör själv med gonoretex.
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
aGGeLiTO skrev:
hört alla säga olika om vilket som skyddar bäst ifall man rasar..

hört att goretex håller mkt bättre nu än vad skinn gör??

plus att dom är skönare att ha på sig

Jag kör i goretex. Bekvämt, smidigt och varmt. MENDet är inget vidare när det börjar gå lite fortare (110+) Därför att det fladdrar och blir som ett segel, trots tight passform. När det fladdrar och rycker i kläderna tycker iallfall jag att det är störigt. Känns inte lika tryggt som ett tight skinnställ. Däremot är det underbart nu i höst om det regnar och är kallt. Jag fryser inte en sekund. Slutligen: Ska du köra till jobbet/pendla mm köp textil, ska du ut och köra bara för att köra och ha kul, välj skinn. Eller vänta på :tomten och skaffa både och...


Ps, -till sommaren 2005 blir det ett motardställ i SKINN..Ds
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top