Skillnad på serviveintervaller?

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Tjena!
Har en fråga som jag har funderat på länge utan att få något bra svar på, så nu ställer jag den här! :)

Varför är service intervallerna så korta på encylindriga högpresterande motorer, t.ex moderna crossmotorer, jämfört med flercylindriga?

Har hört många teorier och förklaringar på detta men ännu inget som jag tycker håller fullt ut. Jag ifrågasätter ingenting då jag sett alltför många exempel ute på crossbanorna på vad som kan hända om inte servicen sköts, men undrar ändå varför.

För att förklara hur jag tänker kan vi använda följande exempel;

I ena ringhörnan; min egen hoj, RMZ 250-09:

250cc
ca 40 hk
maxeffekt vid runt 11000 rpm
oljebyte 5h, ventilspelskoll 15h, kolvbyte ca 40h, ram och vevlager samt kamkedja runt 100h.

(Observera att dessa intervaller inte är 100% enligt manualen utan endast vad som är någorlunda vedertaget för att vara "safe" på min nivå, d.v.s medelmåttig motionär. Åker man fortare eller ska följa boken slaviskt blir det till att skruva lite mer!)

I andra ringhörnan; valfri modern literhoj! Här är jag inte lika insatt i siffrorna, så rätta mig om jag har fel.

1000cc
ca 160 hk (för att förenkla matematiken)
maxeffekt vid runt 11000 rpm här också va?
oljebyte vid 600 mil (eller är det ännu längre emellan nuförtiden?)
koll av ventilspel vid 2400.

Och sen då? Kolvar, lager, kamkedja byts ju i princip aldrig utom när motorn ändå ska isär av annan anledning eller vid helrenovering, men då pratar vi väl oftast om hojar som gått en bra bit över 5000 (hårda) mil?

Alltså; vi har samma volym per cylinder, samma effektuttag per cylinder, samma varvtal, ändå skiljer det såpass mycket på serviceintervallerna.

En del av förklaringen ligger naturligtvis i att crossmotorn utnyttjas betydligt hårdare då det är fullt spett för det mesta, men även en gathoj får ju veta att den lever med jämna mellanrum, och om vi istället jämför med en 450cc crossmotor så är ju intervallerna snarlika trots att dom flesta kanske bara har fullgas typ 10% av tiden med en sån hoj! (elit förare ej inräknade..)

Så kom igen nu, vet att det finns folk här som är ruskigt duktiga på dessa ämnen,sudda ut frågetecknen!:)
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ja där ser man, sökfunktionen kanske inte är så dum ändå :rodnar

Men det är just de där argumenten jag inte riktigt köper, högt effektuttag, " det är en racemotor" o.s.v.. Samma effektuttag ju, borde finnas en annan förklaring!:)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag sökte faktiskt inte utan jag läste tråden tidigare :hihi


Jo, men en flercylindrig motor är ju lättare att plocka ut högre litereffekt på (tror jag). Flercylindriga motorer är ju klumpigt i crossar.

Sen vibrerar en encylindrig mer och det tar väl mer på lager och sånt. En crossmotor har lättare komponenter och då kompromissar man med hållbarheten
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Men det är ju just det som är grejen, 40 hk ur 250cc X4= 160hk!

Alltså samma samma effekt per liter!

Vikt argumentet kan jag iofs köpa,allt är ju superbantat på en mx hoj, men moderna sporthojar är ju inga tungviktare heller direkt.

Vore kul att höra vad det är för serviceintervaller på RR hojar, typ Rookie 1000 och liknande, dom motorerna får ju iaf jobba hårt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jo, det är samma effekt/liter men du får tänka på att det är lättare att få effekt med fler cylindrar. Tänk en 1000cc rad4 och en 1000cc twin. Radfyran har mer effekt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Finns en enkel anledning att cross-maskiner behöver mycket service.

Cross körd på sand/lera

sporthoj körs på asfalt.


en cross-motor suger i sig massa småsand och skit och spottar ut det igen, klart det sliter hårt på grejorna, samma som att hjullager och sånt e slut efter 15 timmar men håller i åratal på en sporthoj.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Jo, det är samma effekt/liter men du får tänka på att det är lättare att få effekt med fler cylindrar. Tänk en 1000cc rad4 och en 1000cc twin. Radfyran har mer effekt.

Jo, fast för att få upp en twin i samma volym som motsvarande radfyra måste man ju ha större enskild cylindervolym. Detta ger högre vikt på kolvarna, högre kolvhastigheter o.s.v vilket förklarar att det är svårare att få ut effekt samtidigt som grejerna ska hålla.

En förklaring på min fråga skulle ju kunna vara att en radfyra har en betydligt kraftigare vevaxel med fler lagringar än en liten enstånka. Det skulle ju kunna försklara att vev/ramlager håller längre. Men kolvarna då? Vad är skillnaden där?:va
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Finns en enkel anledning att cross-maskiner behöver mycket service.

Cross körd på sand/lera

sporthoj körs på asfalt.


en cross-motor suger i sig massa småsand och skit och spottar ut det igen, klart det sliter hårt på grejorna, samma som att hjullager och sånt e slut efter 15 timmar men håller i åratal på en sporthoj.


Fast när crossmotorer sätts i race chassien så verkar dom ju hålla ännu sämre.

Skulle tro att det är för att motorerna får gå hårdare då.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Nu har jag inte koll på hur kolvarna brukar se ut i moderna skrevraketer, men jag tror att du kommer inse något om du tittar på en sån och jämför med en till Honda CR450F. Misstänker att det är rätt stor skillnad i storlek, CR-F-kolven är låg och har mycket liten yta som stöder mot cylinderloppet...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En rullagrad vevaxel, (Encylindrig cross) Rullar väldigt lätt och hållar väldigt bra vid måttliga effektutag.
En radfyra med trycksmorda glidlager håller däremot nästan för hur mycket som hellst istället. Samt att oljesystemet är väldigt mycket mer påkostat på en landsvägshoj.

En 4:a, eller V-twin, också för den delen, är också mycket bättre balanserad. Alltså mycket mindre innre krafter i motorn.

Mats
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Nu känns det ju som att vi börjar närma oss sanningen! :tummenupp

M.a.o är det tillverkarens vikt/kostnads optimering som är den stora boven i dramat samt att man till varje pris vill hålla nere den inre friktionen i en mindre motor då den har en större inverkan beroende på att den rörliga massan är mindre? Eller?

Att kolven i en t.ex en CRF snurra är anorektisk jämfört med en CBR1000RR kolv är ju ingen nyhet, men hela frågeställningen gick ju liksom ut på varför så är fallet!:)
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Att kolven i en t.ex en CRF snurra är anorektisk jämfört med en CBR1000RR kolv är ju ingen nyhet, men hela frågeställningen gick ju liksom ut på varför så är fallet!:)

Skulle kolven vara större och mer robust (och då även tyngre) får man väll anta att det blir ännu mer obalans i motorn
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Varför en encylindrig maskin med samma förhållande HK/cc (och cylinder) som en radfyra håller sämre kan ju (som sagts tidigare) bero på att den är mycket mer optimerad/bantad, samt även ligger väldigt nära gränsen för max effektuttag. Radfyran i exemplet skulle ju säkert kunna skrämmas till att lämna (gissningsvis) 220-260 HK innan vi är nere på samma serviceintervaller som crossen, men vem fan vill serva sin literklubba lika ofta som en racecross? Därav skillnaden i hållbarhet. En radfyra är helt enkelt kapabel att lämna mer effekt än en stånka vid SAMMA trimningsgrad/serviceintervall, den är inte i närheten av sin "maxeffekt" från fabriken i dagsläget. Relativt ointressant att jämföra maskinerna som om dom har samma effekt per cc i en cylinder, beror på så mycket mer än det.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
En radfyra är helt enkelt kapabel att lämna mer effekt än en stånka vid SAMMA trimningsgrad/serviceintervall skrev:
Ursäkta att jag tjatar, men det är ju just det här som är det intressanta! Jag ifrågasätter inte att det är på detta viset, bara varför? Jag vet att det är ett vedertaget begrepp att radfyror är lättare att ta ut höga effekter ur än dom flesta andra motorkonfigurationer i MC världen, jag vill bara ha en bra förklaring på varför det är så. Att dom är lättare att ballansera kan givetvis vara en del av förklaringen men är det allt?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top