Tjena!
Har en fråga som jag har funderat på länge utan att få något bra svar på, så nu ställer jag den här!
Varför är service intervallerna så korta på encylindriga högpresterande motorer, t.ex moderna crossmotorer, jämfört med flercylindriga?
Har hört många teorier och förklaringar på detta men ännu inget som jag tycker håller fullt ut. Jag ifrågasätter ingenting då jag sett alltför många exempel ute på crossbanorna på vad som kan hända om inte servicen sköts, men undrar ändå varför.
För att förklara hur jag tänker kan vi använda följande exempel;
I ena ringhörnan; min egen hoj, RMZ 250-09:
250cc
ca 40 hk
maxeffekt vid runt 11000 rpm
oljebyte 5h, ventilspelskoll 15h, kolvbyte ca 40h, ram och vevlager samt kamkedja runt 100h.
(Observera att dessa intervaller inte är 100% enligt manualen utan endast vad som är någorlunda vedertaget för att vara "safe" på min nivå, d.v.s medelmåttig motionär. Åker man fortare eller ska följa boken slaviskt blir det till att skruva lite mer!)
I andra ringhörnan; valfri modern literhoj! Här är jag inte lika insatt i siffrorna, så rätta mig om jag har fel.
1000cc
ca 160 hk (för att förenkla matematiken)
maxeffekt vid runt 11000 rpm här också va?
oljebyte vid 600 mil (eller är det ännu längre emellan nuförtiden?)
koll av ventilspel vid 2400.
Och sen då? Kolvar, lager, kamkedja byts ju i princip aldrig utom när motorn ändå ska isär av annan anledning eller vid helrenovering, men då pratar vi väl oftast om hojar som gått en bra bit över 5000 (hårda) mil?
Alltså; vi har samma volym per cylinder, samma effektuttag per cylinder, samma varvtal, ändå skiljer det såpass mycket på serviceintervallerna.
En del av förklaringen ligger naturligtvis i att crossmotorn utnyttjas betydligt hårdare då det är fullt spett för det mesta, men även en gathoj får ju veta att den lever med jämna mellanrum, och om vi istället jämför med en 450cc crossmotor så är ju intervallerna snarlika trots att dom flesta kanske bara har fullgas typ 10% av tiden med en sån hoj! (elit förare ej inräknade..)
Så kom igen nu, vet att det finns folk här som är ruskigt duktiga på dessa ämnen,sudda ut frågetecknen!
Har en fråga som jag har funderat på länge utan att få något bra svar på, så nu ställer jag den här!
Varför är service intervallerna så korta på encylindriga högpresterande motorer, t.ex moderna crossmotorer, jämfört med flercylindriga?
Har hört många teorier och förklaringar på detta men ännu inget som jag tycker håller fullt ut. Jag ifrågasätter ingenting då jag sett alltför många exempel ute på crossbanorna på vad som kan hända om inte servicen sköts, men undrar ändå varför.
För att förklara hur jag tänker kan vi använda följande exempel;
I ena ringhörnan; min egen hoj, RMZ 250-09:
250cc
ca 40 hk
maxeffekt vid runt 11000 rpm
oljebyte 5h, ventilspelskoll 15h, kolvbyte ca 40h, ram och vevlager samt kamkedja runt 100h.
(Observera att dessa intervaller inte är 100% enligt manualen utan endast vad som är någorlunda vedertaget för att vara "safe" på min nivå, d.v.s medelmåttig motionär. Åker man fortare eller ska följa boken slaviskt blir det till att skruva lite mer!)
I andra ringhörnan; valfri modern literhoj! Här är jag inte lika insatt i siffrorna, så rätta mig om jag har fel.
1000cc
ca 160 hk (för att förenkla matematiken)
maxeffekt vid runt 11000 rpm här också va?
oljebyte vid 600 mil (eller är det ännu längre emellan nuförtiden?)
koll av ventilspel vid 2400.
Och sen då? Kolvar, lager, kamkedja byts ju i princip aldrig utom när motorn ändå ska isär av annan anledning eller vid helrenovering, men då pratar vi väl oftast om hojar som gått en bra bit över 5000 (hårda) mil?
Alltså; vi har samma volym per cylinder, samma effektuttag per cylinder, samma varvtal, ändå skiljer det såpass mycket på serviceintervallerna.
En del av förklaringen ligger naturligtvis i att crossmotorn utnyttjas betydligt hårdare då det är fullt spett för det mesta, men även en gathoj får ju veta att den lever med jämna mellanrum, och om vi istället jämför med en 450cc crossmotor så är ju intervallerna snarlika trots att dom flesta kanske bara har fullgas typ 10% av tiden med en sån hoj! (elit förare ej inräknade..)
Så kom igen nu, vet att det finns folk här som är ruskigt duktiga på dessa ämnen,sudda ut frågetecknen!