Skillnad på Original visir & pirat visir?

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
Skillnad på Original visir & "pirat" visir?

Ska köpa ett mörkt visir till min hjälm.....tänkte beställa från england, har kollas i dessa 2 butiker:
http://www.visorshop.com
och
http://www.racevisors.co.uk

Dom har ju bra priser båda butikerna, men min fråga är ju: Vad är skillnaden på Original visiren jämnfört mot dom billigare pirat visiren?

Nån som har testat pirat visir? Bra? dåligt? mm?

Hur som helst så är dom ju jäkligt billiga, men frågan är om dom är lika bra som original????
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
piratvisir? är inte det bara en svart tyglapp? Kan du säkert fixa själv enkelt. Annars kanske det finns på e-bay.

Jag köpte pirat till min Nolan för nåt år sen. Det kändes ngt tunnare, men funkade kanon.
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
piratvisir? är inte det bara en svart tyglapp? Kan du säkert fixa själv enkelt. Annars kanske det finns på e-bay.

Jag köpte pirat till min Nolan för nåt år sen. Det kändes ngt tunnare, men funkade kanon.

ok, var köpte du ditt visir?
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
ja om du skulle krocka skulle de gå i en miljon bitar direCkt!!!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det varierar säkerligen hur bra piratvisir är.
Det som kan skilja är väl att man kan ha andra plaster i visiren eller att måtten inte stämmer exakt.
har dom använt billigare plastsorter så kan det hända att visiret är mindre reptåligt och därigenom inte håller lika länge.
Måtten brukar ibland kunna skilja något på piratdelar av den här typen.
Å andra sidan är det inte frågan om så mycket pengar så det kan ju vara värt att chansa en gång. Antingen är dom inte bra och då är det inte så mycket pengar som gått förlorade. Eller så är dom bra och då har du ju chansen att spara en del pengar.

Helt klart är i alla fall att dom pengar som man får betala för ett originalvisir till en hjälm är långt över vad som egentligen är rimligt med tanke på vad det antagligen kostar att tillverka och distribuera dom.
det är ju trots allt inte raketforskning.
 

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
-
Hoj
-
ja om du skulle krocka skulle de gå i en miljon bitar direCkt!!!

Egen erfarenhet eller?

Det varierar säkerligen hur bra piratvisir är.
Det som kan skilja är väl att man kan ha andra plaster i visiren eller att måtten inte stämmer exakt.
har dom använt billigare plastsorter så kan det hända att visiret är mindre reptåligt och därigenom inte håller lika länge.
Måtten brukar ibland kunna skilja något på piratdelar av den här typen.
Å andra sidan är det inte frågan om så mycket pengar så det kan ju vara värt att chansa en gång. Antingen är dom inte bra och då är det inte så mycket pengar som gått förlorade. Eller så är dom bra och då har du ju chansen att spara en del pengar.

Helt klart är i alla fall att dom pengar som man får betala för ett originalvisir till en hjälm är långt över vad som egentligen är rimligt med tanke på vad det antagligen kostar att tillverka och distribuera dom.
det är ju trots allt inte raketforskning.

Ja, det är ju just säkerheten + passformen som jag funderar mest över??
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Egen erfarenhet eller?



Ja, det är ju just säkerheten + passformen som jag funderar mest över??

Jag tror ju inte att säkerheten påverkas sådär jättemycket.
Får du något mitt i visiret så visst kan det gå sönder men jag misstänker att skillnaden är relativt liten jämfört med ett originalvisir. Ett originalvisir håller säkert inte för så mycket mer än ett piratvisir. Dom testar ju inte hållfastheten av visiren när dom testar hjälmarna för att godkänna dom.

Vad gäller passformen så är väl det värsta som kan hända att måtten skiljer mer än justermånen i fästena för visiret i hjälmen så att det inte sluter tätt med vindbrus som följd.

Jag har dock inte någon egen erfarenhet av det. Jag köper bara originalgrejor av den enkla anledningen att jag är för lat för att orka leta runt.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Även piratvisiren måste klara säkerhetstandarden för visir, hur ofta detta kontrolleras är dock okänt....

Jag har testat pirat och varit måttligt nöjd, dåligt avvägd svärta på det mörka visiret och ytbehandlingen var inte lika bra så det blev repigt snabbt
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Polarn köpte ett Pirat visir till sin ARAI hjälm & det såg ut som skit efter bara några månader , medans orginalet höll i flera år .

Tror kvaliten varierar väldigt mkt , jag skulle inte köpa pirat om jag inte viste i förväga att just det visiret pirat visiret funkar lika bra som original
 

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Har precis köpt 2 irridiumvisir från visorshop.com

http://www.visorshop.com/shoei_cx1_v_blue_iridium_visor_1418_visors_5.html
och
http://www.visorshop.com/shoei_cx1_v_silver_mirror_iridium_visor_1417_visors_6.html
till min Shoei Raid II

men lade till ett pinlock också..

Allting gick bra med beställning och så (tog inte många dagar tills de var i brevlådan) men däremot så fick man varken med visiren eller pinlocken inte med några fästen?? Dessa säljs heller inte i butik! Har lyckats få tag i en uppsättning på en MC-butik här i stockholm som råkade ha några hemma :tummenupp

Lite snålt tycker jag från visorshop att inte shippa med 2 vita plasthåller med (åtminstone pinlocket!).

Kvaliteten kan jag inte säga något om eftersom jag inte hunnit köra något med dem än, men de passar på hjälmen iaf =)
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Har precis köpt 2 irridiumvisir från visorshop.com

http://www.visorshop.com/shoei_cx1_v_blue_iridium_visor_1418_visors_5.html
och
http://www.visorshop.com/shoei_cx1_v_silver_mirror_iridium_visor_1417_visors_6.html
till min Shoei Raid II

men lade till ett pinlock också..

Allting gick bra med beställning och så (tog inte många dagar tills de var i brevlådan) men däremot så fick man varken med visiren eller pinlocken inte med några fästen?? Dessa säljs heller inte i butik! Har lyckats få tag i en uppsättning på en MC-butik här i stockholm som råkade ha några hemma :tummenupp

Lite snålt tycker jag från visorshop att inte shippa med 2 vita plasthåller med (åtminstone pinlocket!).

Kvaliteten kan jag inte säga något om eftersom jag inte hunnit köra något med dem än, men de passar på hjälmen iaf =)

Det var billigt, rabatt på ditt visir dock. Ett svart MDS kostar ungefär som här hemma :-/

http://www.visorshop.com/visors_mds_1.html

EDIT: Diggar din avatar :D

Om detta passar MDS så är det ett klipp. 99,90:-

http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1682&iItemId=138663

Någon som köpt och testat? I så fall vilket märke/modell har du på hjälmen?
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Varför köpa pissiga saker som inte håller? Det är ju för sin egen skull man köper sakerna, var inte dumsnåla för det är ju även eran säkerhet också... förstår mig inte på vitsen med att spara kanske 300:- på nått som i nio fall av tio inte verkar hålla som det ska?

aja upp till er att fuska ;) :yoparty
 

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Varför köpa pissiga saker som inte håller? Det är ju för sin egen skull man köper sakerna, var inte dumsnåla för det är ju även eran säkerhet också... förstår mig inte på vitsen med att spara kanske 300:- på nått som i nio fall av tio inte verkar hålla som det ska?

aja upp till er att fuska ;) :yoparty

Hade jag vart så petig med säkerheten så att det får vara en avgörande faktor t.o.m vid val av visir så hade jag nog aldrig skaffat en hoj från början :tungan Sedan är inte dyrare saker alltid bättre, ofta "Same Shit Different Name"
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top