Skillnad i rapportering

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Först, och först av allt vill jag beklaga det inträffade, vilket jag länka till längre ned. Man ska inte, och kan inte jämföra människors olycka med varandra. Detta till trots slårs jag av massmedias olika rapportering av trafikolyckor. Ofta vid mc-olyckor hänvisas til hög fart och förarens ålder, samt typen av cykel. I bilolyckar handlar det ofta on lågt stående sol, dåligt väglag och oväder. Aldrig om att hastigheten varit för hög sett till rådande omständigheter. En lågt stående sol dödar inte, men om man håller konstant hastighet oberoende om man ser något eller ej är att se som vårdslöshet, men det talar man (medierna) uteslutande om när det gäller mc. Och då oftast med sportcyklar eller motsvarande.

Vad tycker ni andra? Upplever ni samma sak eller är jag ensam om min tankegång och att jag bör ompröva den?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1114547,00.html
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Vi sväljer det vi matas med. Känns mer och mer som om vi motorcyklister är utsatta för en stor konspiration.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det står ju trafikolycka när bilar kör av/krockar, men alltid mc-olycka när en hoj är iblandad, även om den blev påkörd och inte var vållande. Det kan ju vara ett sätt för tidningarna att spela på "allmänhetens" "avsky" mot oss, för då köper folk tidningarna för att kunna gotta sig i hur hemska vi är :huvet
Sen ska man väl inte sticka under stol med att vi väldigt sällan kör ihjäl oss, eller krockar med andra i laglig hastighet, det är ju den bistra sanningen. Men det är ju motsvarande situation för andra trafikanter, och vi är ju trots allt dom som har den bästa säkerhetsutvecklingen, vi har fördubblats men olyckorna har sjunkit, med bilismen endast har ökat lite, men även olyckorna har ökat stadigt. Jag kommer inte ihåg exakta siffror men bla SMC har gått ut med det, baserat på bla VV's statistik.
Jag har heller aldrig läst speciellt mycket om SMC's kurser i vanliga tidningar, hur många av oss kör på bana, både för skojs skull och regelrätta utbildningar för att bli bättre både hojåkare men även trafikanter. Jag tror att det är procentuellt många fler hojåkare som går såna kurser än vad det är bilister som går bilkurser för att bli bättre förare. Samma sak gäller ju LABC-kurser, SMC håller ju såna kurser också, och även Bikerwoman drog väl i nån sån kurs med Upplands Väsby-gänget, just för att minimera effekterna av de olyckor som trots allt sker. Men inte fan står det något om det i pressen inte :huvet

Finns det ingen reporter här som skulle kunna göra ett reportage om alla bra saker vi gör också?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Journalister är generellt sett makthungriga svin som inte drar sig för att vinkla en historia för att maximera lösnummerförsäljning eller för att starta drev.

Det räcker väl att kolla följetongerna om Göran Perssons kåk eller Mona Sahlins toblerone jämfört med den obefintliga rapporteringen om övervakningskameror eller ändringar i regler för buggning.

Den eventuella dagen otrohet bestraffas med stening i Sverige (vilket det i princip redan gör m.a.p hedersmord/svartsjukedrama) är det inte bra med biltullar, fartkameror, trafikräknarkameror. Det räcker med att känna rätt snubbar så får du reda på mycket läskigt. Men vem bryr sig?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top