Sketsnack/Allmänt tjöt

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Skulle kunna tänka mig en husa eller ktm också egentligen. De sura med dom är ju ventiljustering/koll vid ca 10 h? De behöver man ju inte på hondan eller sxvn. Visserligen inte dom nyare husan å ktm heller med verkar så dyra :/

De billigaste är nog en crf 450 hm. Men många verkar klaga över att 450 är för klent. För lite stadskörning och bus hade jag nog kunnat ha en crf iallafall :)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Skulle kunna tänka mig en husa eller ktm också egentligen. De sura med dom är ju ventiljustering/koll vid ca 10 h?

Den som har mest extrem service är väl Husa FS 650, där är väl ventilkoll kring 15h, 5-10h olja, 100h motor renovering.

Vet inte vilken KTM du tänker på men enduro modellerna 450/525 har rätt täta service intervaller, ungefär som din Honda skulle jag tro. Senare modellerna av dessa som uppdaterades -08 till 450/530 har shimsade ventiler och håller tydligen mycket bättre än dess föregångare med gänga och bult. Dessa är ju ~110kgs maskiner så dom är smidiga att busa med i stan men ingenting att åka längre på.

Fjädringen är ju original för enduro med så den lär vara aningen mjuk för aktiv körning på asfalt, lämna in och shimsa om är väl ett alternativ om man vill.

Eller så köper du dig en aningen klumpigare maskin i KTMs "gat-motard" serie, finns mer mos i motorn för att kompensera för vikten :)

625/660 har 250 mil mellan oljebyten och 500 mil ventiljustering, förgasare, vibrerar en del, ~135kg, rätt liten tank så auktionsradien är inge vidare men det duger. Busig hoj helt enkelt.

690 smc 08-09 har 500 mil mellan oljebyten och då görs även ventilkoll. Insprutning, vibrerar mindre,~140kg, bekvämare överlag och större tank så längre rundor är inga problem. Jag finner inga problem att ligga å marcha kring 140km/h på en sån här hoj iaf. Koppla upp på slangen i 100km/h+ på 5an funkar fint med lite enkla mods dessutom :)
690 smc 10-11 har 750 mil för samma service.

690 smc-r 12-13 har 40cc mer och lite nytt utseénde, mer pulver och dessutom _längre_ mellan serviceintervallerna, 1000mil! Själv hade jag nog bytt olja ett par ggr mellan denna intervall! :) Nästan så man kan säga att det är en ekonomisk hoj! 80k nypris, billig försäkring, långa serviceintervaller.

En kompis till mig som ska boka en SMC-R till -13 och han räknade lite på försäkring och eftersom man får halva priset på den andra försäkringen man tecknar på bilsport & mc så kommer hans skogsmoppe KTM exc 250 -10 och den nya SMC-R'en kosta totalt ~3700:- om året halvförsäkrat på båda! helt galet billigt om du frågar mig..

Boka en ny SMC-R kanske? :D
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jensen: De är de ja menar att med shimsade ventiler så slipper man ventilkoll var 10h.
Är ännu mer vilsen nu i denna värld av alla hojjar ;) Skiter i om ja kan köra 30 mil i sträck eller inte. De ja bryr mig om är att de ska gå att köra bakhjul på alla växlar utan att man ska behöva koppla upp den på högsta ;)

Och nu är jag sjukt sugen på att åka bakhjul, imorgon utlovas ett kortklipp på de bara för att :)

Yip: På lingonbanan är ingen avgift. Knappt något underhåll av den så mycket groppar som ger bra träning och kramp i halva kroppen efter ett par varv ;)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jensen: De är de ja menar att med shimsade ventiler så slipper man ventilkoll var 10h.
Är ännu mer vilsen nu i denna värld av alla hojjar ;) Skiter i om ja kan köra 30 mil i sträck eller inte. De ja bryr mig om är att de ska gå att köra bakhjul på alla växlar utan att man ska behöva koppla upp den på högsta ;)

Jo klart man är lite vilsen när man är ny på det, just därför jag försöker ge dig så mycket info jag kan om de hojarna jag har hyffsat koll på.

Pratar inga 30 mil i stöten.. men jag antar att du vill med ut på samåkning!? eller är det bara stadsbus du vill ägna dig åt?

Klart det går på slangen alla växlar med en enstånka, jämnare effekt hittar du inte. Att det går att koppla upp i 100+ var bara ett exempel på att det finns pulver om man vill dra upp den i högre hastighet (brukar finnas tillfälle för sådant under samåkningar t.e.x.. eller om du ser din polare ute på e4an och vill showa lite! :p )

Undrar du mer om någon specifik modell så svarar jag gärna, skicka ett PM.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Visst hade de vart kul med sammåkningar men eftersom jag jobbar dåliga tider så kanske de blir dålig med det. Hade gärna haft en sporthoj med får börja med motard tror jag. Kommer garanterat bli mycket bakhjulsåka vilken hoj jag än väljer:tummenupp
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
köp något som kör en variant av xt660 motorn. tex mz (muz) baghira eller mastiff tyskbyggt med lite godis på. lite udda och ovanlig modell med med bra delar (letar efter något sånt själv)
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
En maskin som rengör med ultraljud.

Används väl främst på saker som är pilliga att rengöra manuellt.

Finns på biltema också för 4000:-

den här lite mindre, men det får plats tex förgasare och sånt, är inte uppvärmd ~170:- kr
Det blir sällan renare än med utlraljudsrengöring.
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
Biddarn,

alla har givetvis en åsikt om hojjar, vissa är mer religösa än andra. Det viktigaste är vad du tycker när du sitter på hojjen sen får alla tycka som dom vill - mc-val är personligt som så mycket annat och det kanske krävs ett par hojbyten innan man hittar hem. Lite som att hitta "den rätta" (obs ingen r1 syftning")

provkör mer än snacka :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Skulle kunna tänka mig en husa eller ktm också egentligen. De sura med dom är ju ventiljustering/koll vid ca 10 h? De behöver man ju inte på hondan eller sxvn. Visserligen inte dom nyare husan å ktm heller med verkar så dyra :/

De billigaste är nog en crf 450 hm. Men många verkar klaga över att 450 är för klent. För lite stadskörning och bus hade jag nog kunnat ha en crf iallafall :)

Du har ju Yamaha TTR 600, 600-1000 mils service intervall och den är vassare, bättre chassie och lättare än XT:n. Går att motarda skiten ur med, 43-45hk finns i bra pris mellan 98-02 års modell. Efter 02 eller 03 kom den med El-start med.

13178279_1.jpg

4ik6.jpg 2006-07-19-bikepics-636940-full.jpg
 

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640
Får jag flytta tillbaka?

Första rundan i Göteborg och hojen bestämmer sig för att inte vilja starta mera. :gråta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jaha dagens mål var att bli säkrare vid gruskörning.

Det åstadkom jag med råge utan att knappt köra nåt grus.

Lera däremot var det gott om :p
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Liten varning: Hökensås vägen efter de goa kurviga partierna (när man svänger höger mot Tidaholm, förbi kyrkan) är helt åt helvete med beläggningen... de har lagt grus över hela vägbanan.

Så planerar någon att åka till Tidaholm för att fika, ta en alternativ väg efter de goa partierna. Körde denna vägen i Lördags med bil när vi hämtade Dannes enduro, blästrade hjulhusen ordentligt på Beemern!
 

Mats G

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMC -09
Jaha dagens mål var att bli säkrare vid gruskörning.

Vill du öva gruskörning så är det bara att bege sig till Taberg. I stort sett hela sträckan Taberg till Bondstorp (förutom en bit runt Kråkebo) är numera grusväg... :( På vissa bitar är precis hela vägbanan "lagad" av snabelbilen. Halt som fan var det... Verkar som om de har gett sig den på att det inte ska gå att åka några goa vägar på hoj längre.
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Upptäckte detta idag när jag nästan la hojjen i en kurva med grus! Fyfan vad adrenalinet pumpade, jävla sabotage typ.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top