sken..., nja? hehe

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Det verkar vara lite speciellt det här med skenförsäkringar.
Det verkar som att om försäkringsbolaget förlorar pengar på försäkringen, så är det skenförsäkrat. Annars går det bra? hehe... Nja, kanske ändå inte!

Men "skenförsäkringsgarantin" tar väl endast bolagen till då det gäller någon form av vagnskada? (Trafik gäller ju oavsätt vad, körkortslös etc.)
Personligen hade jag ju bara halvförsäkrat, blir för dyrt hur man än vänder på det med helförsäkrat, nåja...

Det är väl bara vagnskadan man förlorar på om man har helförsäkrat och skenförsäkrat på samma gång?

Ska ringa några försärkingsbolag å fråga imorgon:
"Tja, jag vill veta hur jag kan skenförsäkra min R1a lagligt.." hum? hehe...

// Peter


PS. Otroligt, jag gissade på mer :corn! hehe!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Fredde Meck skrev:
Nja, kanske jag som är lite sliten.....(gubb försäkring, ingen under 30 får köra, men det går bra om det är en tjej :3freak )


Samma hushåll
Vad hände med diskrimineringslagarna? hehe :gnissla
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Ett exempel på riktig skenförsäkring :
en man, nyfyllda 20 med nyinköpt r1a 04 helförsäkrad och bor i centrala Stockholm men har hojen registrerad på sin mormor som bor i skogen utanför Övertorneå :tomten
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Fredde Meck skrev:
Nja, kanske jag som är lite sliten.....(gubb försäkring, ingen under 30 får köra, men det går bra om det är en tjej :3freak )


Samma hushåll


snacka om korkad klasul hos ditt F-bolag - VADDÅ jämställdhet - detta hade man ju lätt kunnat stämma dem för :)
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Skenförsäkra mig hit o skenförsäkra mig dit,,nästan varenda bil i det här landet lär ju va skenförsäkrad om man resonerar att bara försäkringstagaren får köra.Så varför ska man inte kunna göra så med mc :va
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
*DanTheMan* skrev:
Skenförsäkra mig hit o skenförsäkra mig dit,,nästan varenda bil i det här landet lär ju va skenförsäkrad om man resonerar att bara försäkringstagaren får köra.Så varför ska man inte kunna göra så med mc :va
Suck, hur många gånger ska man behöva tjata om det här?
Skenförsäkring är när DU har köpt en hoj, för DINA pengar, som du sedan låter någon ANNAN stå som ägare på.
Du har säkerligen läst detta ett antal gånger förut så jag förstår inte varför du inte tar in det?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Kollade för skojs skull vad det skulle kosta att ställa min gamla XJ på farsan och det blev en högre premie för honom än för mig :)

Det är väl ingen som inte förstår varför bolagen reagerar om "barnbarnet" kraschar i stockholm, med mormors (88år, bosatt i korpilombolo) R1:a ... eller?

Jag har aldrig hört talas om att bolagen har ifrågasatt försäkringen då det gällt sambos/familj skrivna på samma adress.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hm..

Ogre skrev:
Ett exempel på riktig skenförsäkring :
en man, nyfyllda 20 med nyinköpt r1a 04 helförsäkrad och bor i centrala Stockholm men har hojen registrerad på sin mormor som bor i skogen utanför Övertorneå :tomten
Har blivit påkörd i Fjollträsk av en sån...(nåja 25år/Boden då) Han blev inge glad...
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
klart det kan klassas som både sken och inte!
men det inte alla fattar här inne är att om man frågar sitt f-bolag så finns det en "familjförsäkring" som man kan ta om man då bor under samma tak.
så då får man åka 2 på 1 ägande mc. :fakta
men båda måste självklart ha A-kort om inte den ena övningskör.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hur svårt kan det vara? huvudsakliga brukaren ska stå som ägare och försäkringstagare!


även om det är ok med att låna ut till söner och fruar och barnbarn så räkna inte med att få pengar jag känner 2 som blivit utan!

då kan man ju lika gänra köra halv med engång!

lycka till
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Jo, det skulle jag visst påstå att det är.

Det kan du göra men det är fel. Sambos och gifta kan man skriva på den man tycker passar bäst. Detta har samtliga bolag jag kollat med sagt, visserligen var det angående bil... men fordon som fordon. Om frugan inte har A-kort kanske det inte funkar så bra, men då lär det inte bli billigare heller.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Detta gäller för mig som har länsförsäkringar, pratade med dem så sent för en vecka sedan.

"samma hushåll" dvs gäller endast makar/sambos, ej far/son etc.

Villkor för att jag ska köra killens hoj:

1) ha haft körkort i fem år (jag kör den alltså inte)

2) dubbel självrisk om ngn annan (läs jag) än ägaren dvs killen kör, vem som "kör mest" spelar alltså inte in i deras villkor.

Min hoj =tjejförsäkrad dvs ingen annan än jag får köra

Suomalainen skrev:
. Om frugan inte har A-kort kanske det inte funkar så bra, men då lär det inte bli billigare heller.

Jag övningskör, har 6500 sek billigare försäkring än om killen som har haft körkort i 15 år skulle ha ägt/köpt samma hoj.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Micke N skrev:
Suck, hur många gånger ska man behöva tjata om det här?
Skenförsäkring är när DU har köpt en hoj, för DINA pengar, som du sedan låter någon ANNAN stå som ägare på.
Du har säkerligen läst detta ett antal gånger förut så jag förstår inte varför du inte tar in det?

Nja, brukandet måste väl också komma in i bilden. Kan ju inte vara skenförsäkring bara för att jag köper en bil/mc till någon?

Så, om jag köper hojen, använder den mest samt registrerar den på någon annan så är det skenförsäkring. Oavsett om jag eller fb:t vinner på det.

Men hur tusan bevisar de användandet? För visst måste det gå att köpa saker till andra... :va
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
TukTuk skrev:
Nja, brukandet måste väl också komma in i bilden. Kan ju inte vara skenförsäkring bara för att jag köper en bil/mc till någon?

Så, om jag köper hojen, använder den mest samt registrerar den på någon annan så är det skenförsäkring. Oavsett om jag eller fb:t vinner på det.

Men hur tusan bevisar de användandet? För visst måste det gå att köpa saker till andra... :va
Försäkringen kan ju givetvis vara felaktig åt båda hållen.
Men betydelsen skenförsäkring används ju endast då någon medvetet uppgivit felaktiga uppgifter för att få billigare försäkring.
Det ligger ju kanske inte direkt i bolagens största intresse att hitta folk som betalar fel och betalar för mycket.
Men avtalsmässigt sett så är det den som har det ekonomiska intresset som ska vara ägare och försäkringstagare.
Att man överhuvudtaget har börjat bry sig om denna klausul är ju bara för att det blivit så oerhört populärt att skenförsäkra sin hoj.
Dock har man även blivit hårdare vad gäller bilar nuförtiden.

Det är nog egentligen bara i oklara fall som man blandar in vem som är huvudsaklige brukare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Micke N skrev:
Suck, hur många gånger ska man behöva tjata om det här?
Skenförsäkring är när DU har köpt en hoj, för DINA pengar, som du sedan låter någon ANNAN stå som ägare på.
Jepp, så är det. Brukandet har inte med skenförsäkringsfrågan att göra. Däremot kan försäkringsavtalet innehålla förbehåll om brukandet. Men det är en annan sak - en annan diskussion.

Suomalainen skrev:
...så är det inte skenförsäkring. :fakta
Rätt. Makar och sambos anses äga saker gemensamt. Det är därför valfritt för dem vem de väljer att försäkra fordonet på.

HanneZ skrev:
Jo, det skulle jag visst påstå att det är.
Du har fel. Se tidigare motivering.

TukTuk skrev:
Nja, brukandet måste väl också komma in i bilden. Kan ju inte vara skenförsäkring bara för att jag köper en bil/mc till någon?
Om du köper en bil/mc åt någon och denne någon försäkrar den på sig själv är det inte skenförsäkring. Att du köpt den åt någon betyder att det är denne någon som äger fordonet. Det är ägandet som avgör om det är skenförsäkring eller ej. Inget annat. Absolut inget annat.

TukTuk skrev:
Så, om jag köper hojen, använder den mest samt registrerar den på någon annan så är det skenförsäkring. Oavsett om jag eller fb:t vinner på det.
Det blir skenförsäkring när någon annan än ägaren försäkrar fordonet. Registreringen har i princip inte med skenförsäkringsfrågan att göra. I praktiken har det det däremot.

Man kan enligt lag endast försäkra sin egen egendom. Man kan enligt lag INTE försäkra någon annans egendom. Om man likväl försäkrar någon annans fordon och detta fordon krockas så har man INTE rätt till ersättning. Det beror på att den som försäkrat fordonet inte haft rät att göra detta från första början. Det kallas för principen om försäkrat intresse och den är grundmurad i svenskt rättsväsende. Det betyder att du är chanslös mot försäkringsbolaget om det kommer fram att någon annan har tecknat en försäkring på din MC.

TukTuk skrev:
Men hur tusan bevisar de användandet? För visst måste det gå att köpa saker till andra... :va
De behöver inte bevisa något. De nekar ersättning. Om du är missnöjd med deras beslut står det dig fritt att stämma dem inför domstol. Den som för talan mot försäkringsbolaget måste vara den som tecknat försäkringen. Om din motorcykel står skriven på din mamma och hon har tecknat en försäkring på den så är det hon som måste stämma försäkringsbolaget.

Klart du får köpa saker till andra. Men du får inte teckna försäkringar på sådant som tillhör andra.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Jag har alltid försäkrat fordon på den av mig/frun som det är billigast på. Iochmed att man har gemensam ekonomi är det ekonomiska intresset detsamma. Sedan vem som kör och handlar/hämtar barn på dagis osv. känns rätt irrelevant.

Har man en tjejförsäkring då endast kvinnor får köra enligt villkoren är det ju uppenbart vad som gäller.

De som ivrar hårdast här, skall man försäkra på den av makarna som det är dyrast då???

/F
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Micke N skrev:
Suck, hur många gånger ska man behöva tjata om det här?
Skenförsäkring är när DU har köpt en hoj, för DINA pengar, som du sedan låter någon ANNAN stå som ägare på.
Du har säkerligen läst detta ett antal gånger förut så jag förstår inte varför du inte tar in det?


Men hur funkar det när jag har köpt en hoj för mammas pengar och hon får stå på hojen? :hihi
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top