Skattmasen

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
I denna tråd tänkte jag att vi diskuterar alternativa sätt att minska sin skatt.

Låt säga att man arbetat sista 5 åren i Sverige med en rätt jämn årsinkomst och betalat in skatt för varenda pesetas.

Sedan får man en anställning utanför Sverige (utanför EU), men kommer att bo och leva här i Sverige ca 180-200 dagar per år.
72-dagars regeln faller alltså med detta.
Man är fullt skattepliktig i Sverige.
Skatten kommer ej att betalas in av arbetsgivaren, detta får du göra själv.

Nolltaxera känns inte hållbart, hålla skatteinbetalning på samma summa som under tidigare år?

Nyfiken på vad det är som utlöser en granskning, när ringer varningsklockorna på skattekontoret?
Någon som råkat ut för detta får gärna berätta.

Emigrera till annat land, på pappret, men ändå tillbringa mycket av sin lediga tid här, någon med erfarenhet utav detta?
Malaysia tex verkar ha fina regler med 10 års resident visa för utlänningar som flyttar till landet och har pengar med sig, inkomst som kommer från utlandet är helt skattefria mm
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilken bra idé, det jobbar ju minst en "skattmas" som läser regelbundet här!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De personer som har stor kunskap om när/var/hur/varför SKV klockorna ringer är knappast intresserade av att delge dig det på ett internetforum gratis....

Att jobba utanför EU och bo här så att man är skattskyldig men inte betala skatt är lätt att slå ner på.Du har inte en chans att klara dig undan om de verkligen vill se till att du betalar din skatt, därför gäller det att de enkla kontrollmetoderna inte osar varning på en mils avstånd....

Det mest basala är att din kontantberäkning håller. SKV gör en uppskattning av vad din bostad och leverne kostar. Vad kostar din lägenhet? Hur mycket konsumerar du via dina konton/kort (även utländska kort)? Barn? osv.

Har du en lägenhet som kostar 7kkr i månaden och 2 barn samt en sambo som jobbar halvtid så duger det inte att taxera 100kkr. Det trista rådet blir därför att taxera en hygglig svensson-inkomst och sen kanske råka glömma att ta med de där fina utlandstilläggen.
Och köp inte dyra kapitalvaror med kort, frågar SKV är VISA/MC/Amex snabba att lämna ut dina shoppingmönster och det är lite kämpigt att förklara hur man finansierade 300kkr köksrenovering när man taxerar 150kkr i lön.....
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Visst kan man fula sig med skatten genom att inte tala om hur mycket man tjänar.

Men att lagligt komma undan är helt omöjligt.

Vi anlitade en kille som tidigare var anställd som Skatteansvarig på Volvo för att hitta kryphål men det finns inga.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag har lite frågor om skenförsäkring kanske kan ta det i samma tråd.

Hur skenförsäkrar man bäst?
Tänkte köpa en GSXR1000 09a och försäkra den på min mormor.
Om jag vurpar min hoj på bana kan man åka ut och slänga den i diket och säga att det var där man vurpade?






















































;)

Du ska väl komma upp i skapliga summor för det ska löna sig och vara värt besväret att fiffla. Men lite skatteplanering är väl aldrig fel. Behöver ju inte vara olagligt bara tveksamt.
 
Last edited:

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Visst kan man fula sig med skatten genom att inte tala om hur mycket man tjänar.

Men att lagligt komma undan är helt omöjligt.

Vi anlitade en kille som tidigare var anställd som Skatteansvarig på Volvo för att hitta kryphål men det finns inga.

Tack till dig och Boris för vettigt svar.
Jag har redan varit i kontakt med den mannen du nämner, mycket kunnig.

Var främst ute efter att höra andras historier hur illa ansatta ni blivit efter granskning.

Nu får planeringen för nytt land att skaffa permanentboende i intensifieras.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top