Skattefråga.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Om man i dagsläget jobbar för ett företag som varje månad sätter undan semesterersättningen på ett konto som betalas ut i en klumpsumma ett visst datum varje år och varje månad betalar dom skatt på semesterersättningen.

Mitt upp i allt så kommer ett annat företag och köper upp det gamla företaget och ändrar om hela lönesystemet och semestersystemet.

Vad händer med dom pengarna som man skattade för 2010 som skulle bli semesterlön 2011?

Kan den nya bolaget bara betala ut det skattat och klart?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Lön eller semesterersättning eller all ersöttning som betalas ut i pengar skattas när de betalas ut.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Skatten ska bokföras när utbetalning sker, fram till dess står skulden till arbetstagaren (upplupen sem.lön (27xx?)) och skattekontot (25xx) och ingen annan.

1.2 Det eventuella fel som Izah är inne på har hon rätt i, men är nog mer ett ämne för revisorn och bör för ett mindre bolag inte ställa till det nämnvärt med några myndigheter. (Dumt att bjucka på räntan bara)

2. OM bolaget nu betalat in skatten iaf, så ger det en skattefordran, som vid överlåtelse följer med till den nya ägaren. Är tveksam på den associationsrättsliga biten, skulle möjligtvis kunna ställa till det om det ena bolaget går enl. BFL och det andra IFRS. Men gissar att det går att lösa det med om än lite mer byråkrati.
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
1. Skatten ska bokföras när utbetalning sker, fram till dess står skulden till arbetstagaren och ingen annan.

1.2 Det eventuella fel som Izah är inne på har hon rätt i, men är nog mer ett ämne för revisorn och bör för ett mindre bolag inte ställa till det nämnvärt med några myndigheter. (Dumt att bjucka på räntan bara)

2. OM bolaget nu betalat in skatten iaf, så ger det en skattefordran, som vid överlåtelse följer med till den nya ägaren.

Jag har inte fel:mad: du bara utvecklade det lite mer....

Jag e trött, jag e tre timmar före dig...
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
:mattias
Är du visstidsanställd eller helgarbetare så får du förhoppningsvis semesterersättning. Är du däremot tillsvidareanställd så får du semestertillägg. :fakta

;)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top