Skarva kabel mellan generatorn och regulatorn/likriktaren

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej!

Håller på att bygga ihop en banhoj och har 2 slaktade elsystem. Från generatorn har jag en kontakt med 3 bläck. I min kabelstam är den kontakten avklippt men jag har en lös kontakt jag tänkte skarva dit. Min fråga är om det spelar någon roll vilken kabel som hamnar vars. Alla är nämligen vita. I elschemat är alla kablar också vita = ingen betydelse? Det är väl växelström från generatorn så det ska väl inte spela någon roll?

Mvh

en som har svårt för el
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Spelar ingen roll

Men se till att vara noga med skarvningen , det brukar bli varmt annars
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hur kan det göra det? om man förstås inte använder guldkablar:rolleyes:

Men kläm inte, lödda och sen krympslang utanpå.


En lödskarv kan ger högre motstånd än klämmetoder - men twinna ihop tätt och löd.
Brukar räcka

Toppa med krympslang
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En lödskarv kan ger högre motstånd än klämmetoder - men twinna ihop tätt och löd.Brukar räcka
Toppa med krympslang
I/på fordon är en korrekt utförd pressning överlägsen det mesta. Bra resultat kräver dock att man använder ett bra pressverktyg, inget skitd:eek: och bra presskontaktdon. ("Tänger" av varierande slag är alltid förbjudna som pressverktyg..!)
Då får man samtidigt en avlastning som fungerar även vid vibrationer.
Lödning är nog även det ok om man som angetts, lägger en krympslang utanpå. Cu och Pb tillsammans har dock en del klurigt för sig, spec om det är vibrationer inblandade.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
I/på fordon är en korrekt utförd pressning överlägsen det mesta. Bra resultat kräver dock att man använder ett bra pressverktyg, inget skitd:eek: och bra presskontaktdon. ("Tänger" av varierande slag är alltid förbjudna som pressverktyg..!)
Då får man samtidigt en avlastning som fungerar även vid vibrationer.
Lödning är nog även det ok om man som angetts, lägger en krympslang utanpå. Cu och Pb tillsammans har dock en del klurigt för sig, spec om det är vibrationer inblandade.

Krångla nu inte till det, i det aktuella fallet så är sjyst lödning ihop med krympslang mer än tillräckligt. Obs! är metallurg så jag förstår bakgrunden väl till det du beskriver, idet aktuella fallet så kommer dock övriga saker på hojen orsaka problem innan en eventuell lödning gör det. :krama
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Krångla nu inte till det, i det aktuella fallet så är sjyst lödning ihop med krympslang mer än tillräckligt. Obs! är metallurg så jag förstår bakgrunden väl till det du beskriver, idet aktuella fallet så kommer dock övriga saker på hojen orsaka problem innan en eventuell lödning gör det. :krama
Inget är så enkelt att det inte går att krångla till, särskilt på SH..
Då vet du också hur en "amatörlödning" ser ut och dess kvalitet..:rolleyes:
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
finns ju sn/pb/cu lödtenn som väl ska vara bättre vid lödning av koppar än den vanliga sn/pb
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja brukar köra både löd o press.

Först pressar man på kontakten/skarven - sen löder jag - sen krympslang.

Lödningen skyddar mot att vatten kan sugas längs kardellerna i kabeln ala kapiläreffekten.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hur fungerar krymphylsor? Hittade några såna men hur gör jag? Bara värma eller först klämma sen värma?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top