Skarva gipsskivor på längden ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
campar skrev:
2544133 Och om jag nu har en skarv, ska jag sätta remsa sedan spackla, slipa, spackla och slipa.
eller ska jag spackla, slipa, sätta remsa, spackla och sedan slipa?

Nääe nu är du i fel tråd, det där håller vi fortfarande på att utreda i popnitstråden! :D

Remsa , spackla, slipa, remsa, spackla, slipa :D :D :D
 

Laphroaig

Hangaround
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Njaaa...
Remsa, spackla 2 ggr och sen slipa innan målning...Om man behöver slipa mellan spacklingarna så kan man inte spackla :fakta
Mvh/Målar'n
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Laphroaig skrev:
2544415 Remsa, spackla 2 ggr och sen slipa innan målning...Om man behöver slipa mellan spacklingarna så kan man inte spackla :fakta
Mvh/Målar'n

Men varför är det så j-a svårt att spackla??? :confused: Och nej det är inte mej det är fel på...kan det vara spacklet eller möjligtvis spackelspaden..?
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
dOLKO skrev:
2544433 Men varför är det så j-a svårt att spackla??? :confused: Och nej det är inte mej det är fel på...kan det vara spacklet eller möjligtvis spackelspaden..?

det är dig det är fel på..spackla är inte lika lätt som det ser ut att vara för fan..
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Om du är rädd för att få en bula pga remsan o spacklet...
så kan du faktiskt använda dig av glasfiberremsa, limar han på plats o sen spackla ut..
Bygger hälften så mkt som vanlig pappersremsa eller vävremsa gör..
tadam så har du ett fint o slätt tak som inte spricker.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Duger det med gipsskiva i taket så duger det med remsa som sitter på utsidan.
Annars finns det ju jätte fina takplattor man kan välja istället.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Mats757 skrev:
2544845 Duger det med gipsskiva i taket så duger det med remsa som sitter på utsidan.
Annars finns det ju jätte fina takplattor man kan välja istället.

Du måste ju ha upptäckt nått nytt om du lyckats sätta remsorna på nått annat sätt än utsidan?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det takgips för det första? Eller har du satt upp ordinärt gips i taket? VIlket iofs fungerar lika bra.
Men surfa (hyvla med gipssurf/surform), remsa, spackla och måla. Målarn är kass, du kan inte spackla om du måste slipa över huvud taget :D
 

-Freddy-

Guest
Gipsskivor har en nedsänkning på vardera långsida, dom ska sitta mot varran. V-skåra görs med hyvel om ni missat det.
Antar att ni har reglat bakom. Då är det bara att spackla och slipa.

Jag använder vävremsa endast i hörn där det finns en glipa. Annars sitter ju gipsen stadigt fastskruvade i reglar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Freddy82 skrev:
2545278 Gipsskivor har en nedsänkning på vardera långsida, dom ska sitta mot varran. V-skåra görs med hyvel om ni missat det.
Antar att ni har reglat bakom. Då är det bara att spackla och slipa.

Jag använder vävremsa endast i hörn där det finns en glipa. Annars sitter ju gipsen stadigt fastskruvade i reglar.

Men takgips finns väl även utan nedsänkningen, med endast fas på kant. Dock kanske det endast är 600-skivor?
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Lite spacklande blev det både igår och ikväll.

Lite bildbevis också.

Skarvarna blev helt okej. Blev lite mycket på vissa ställen men det är lättare att slipaväck det än att lägga på mer och vänta ett dygn till.

Lite reklam för ett bra och lättarbetat spackel.
Tyvärr inte sponsrad men borde vara det med tanke på att jag har gjort av med ca 80kg ännu sålänge i huset.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=167880&stc=1&d=1161112244

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=167881&stc=1&d=1161112244
 

Bifogat

  • skarvar.JPG
    skarvar.JPG
    45 KB · Visningar: 668
  • spackel.JPG
    spackel.JPG
    52.5 KB · Visningar: 283
Last edited:

-Freddy-

Guest
Dee_cati skrev:
2546499 Men takgips finns väl även utan nedsänkningen, med endast fas på kant. Dock kanske det endast är 600-skivor?

Ja, men dom finns i olika längder. Takgips med fas är gjorda för att ha synbara skarvar, man spacklar skruvarna och låter det vara så.
 

migge_85

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Sugen på att ta kort och skaffa husa 650
Är själv snickare å vad jag sett olika målare och jag själv göra är.. remsa på längsgående skarv där plattan är "försänkt" för att lämna plats till spackel å remsa. sen i ändskarvarna så är de surfning = Fasning som gäller å spackel.. ingen remsa. sen är inte glasfiberremsa godkända. De ENDA som e godkända är papper. sen funkar kanske fiberremsorna lika bra. Men vad fan vet jag..ja e ju bara en lite pöjk. haha
 

Laphroaig

Hangaround
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Njaaa...
migge_85 skrev:
2551223 Är själv snickare å vad jag sett olika målare och jag själv göra är.. remsa på längsgående skarv där plattan är "försänkt" för att lämna plats till spackel å remsa. sen i ändskarvarna så är de surfning = Fasning som gäller å spackel.. ingen remsa. sen är inte glasfiberremsa godkända. De ENDA som e godkända är papper. sen funkar kanske fiberremsorna lika bra. Men vad fan vet jag..ja e ju bara en lite pöjk. haha

Man kan spackla i skarven en gång utan remsa om man vill men utan remsa så kommer det att spricka :mattias

Och ja...Pappremsa är det enda som är godkänt i dagens läge men det är på byggen det gäller, hemma får man använda det som är lättast att jobba med (självhäftande glasfiberremsa).
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top