Ska vi köpa julklappshoj/julklappshojar till Ukraina i år? (Favorit i repris!)

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Liten uppdatering, igen snart helt klara med det administrativa. View attachment 493640
Riktigt kul att du lyckades med föresatsen att få ihop tillräckligt många intressenter Morris!:bow
Med tanke på vad en beggad stånka kostar på blocket nu för tiden så kan det väl inte vara fel att vi sköt över målet med några tusingar?

Ser fram emot uppdateringar kring urvalsprocess av MC, ev. färdigställande på hemmaplan och förhoppningsvis även i vilka händer den hamnar nere i Ukraina. Men har full förståelse för att det säkert kommer att dröja ett antal månader innan vi hunnit så långt.

Kämpa på!!!:klappar
/BG
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag varit borta en tid men är det försent? :va

Och om det är någon forummedlem som saknar både Swisch och kamrater så kan jag ta det också! :krama

Nu har pengar olika värde, det kan motsvara en årsförbrukning av soppa för Tammer. :tungan
Eller 3 pints real ale i Sverige. :öl
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Nu har jag varit borta en tid men är det försent? :va

Och om det är någon forummedlem som saknar både Swisch och kamrater så kan jag ta det också! :krama

Nu har pengar olika värde, det kan motsvara en årsförbrukning av soppa för Tammer. :tungan
Eller 3 pints real ale i Sverige. :öl
Gamla grävlingar och Sporthojare får gärna vara med, men börja då med att Swisha 1 krona och sedan Swisha 299 kronor (lättare att söka på). Glöm inte ditt sporthojsnick i Swishen.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ännu en liten uppdatering. Bara ett fåtal kvar av de som anmälde sig tidigt. Fantastisk uppslutning.
 

Bifogat

  • IMG_0590.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 27

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gamla grävlingar och Sporthojare får gärna vara med, men börja då med att Swisha 1 krona och sedan Swisha 299 kronor (lättare att söka på). Glöm inte ditt sporthojsnick i Swishen.
Swishat två gånger. :tummenupp
Och om vi nu har någon forummedlem utan varken swish eller kamrater kan jag swisha för denne också. :krama
Kan tyckas vara mycket pengar då det motsvarar kostnaden för Tammers årsförbrukning av bensin för motorcykelåka. :rodnar
Eller så kan man se det som kostnaden för ett par tre pints handpumpad, ofiltrerad och opastöriserad god Ale på lokal. :hihi:öl
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Sent omsider, nu börjar jakten på lämpliga objekt.
Informationen från de som är på plats i Ukraina är följande:
”Enduro, cross, touring med riktig off road/grusvägskapacitet. Inte för stora och tunga. Typ inga GSA1200”.

Bifogad bild är några exempel som jag hittat på Blocket - det är nog åt detta håll vi bör sikta.
En ganska rolig nyhet för er, en hoj har vi fått löfte om till ett utomordentligt rimligt pris, en Kawasaki KLR650. Detta är egentligen att betrakta som en sponsring från en privatperson - även med KLR.en har vi 30 000 kronor kvar att handla för. Så då är frågan, vad finns det för motorcyklar i ladorna därute som passar vårt projeket? Eller vad finns på Blocket som jag har missat?
IMG_0609.jpeg
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Spontant, om vi har "fått" en KLR så borde vi väl försöka skicka en likadan, med tanke på logistik på plats.
Ett stort och varmt tack till den person som sponsrar med en KLR.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Spontant, om vi har "fått" en KLR så borde vi väl försöka skicka en likadan, med tanke på logistik på plats.
Ett stort och varmt tack till den person som sponsrar med en KLR.
Good point!
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ursäkta om jag halvspammar tråden.
Men vi som tyckte det här med motorcyklar och den logistik dessa kommer användas i var bra och känner att vi vill göra mer så finns det i denna länk ännu fler sätt att bidra.

Hittade länken via en serie som finns på svtplay som heter "Svenskarna i Ukraina"
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ok, en liten teaser - vi har köpt och hämtat en endurohoj till Ukraina, med smeknamnet (inte mitt fel!) ”Jägaren” och en trygg och säker slitvarg som jag döpt till ”Räddaren”. Eller om man vill på engelska ”The Hunter and The Saviour”. För alla motorcyklar har sin egen karaktär och emotionell laddning. The Hunter är en snabb, stryktålig och smidig sak - med starkare fjädrar för att kunna hantera en förare med utrustning för snabba räder i terräng och The Saviour är en slitstark offroad som kan köra ut utrustning, förnödenheter och personal. Samt hämta ut de som snabbt behöver räddas från faran.

Hur de kommer användas har vi ingen kontroll över, men jag är övertygad att de kommer användas på bästa sätt i efter de tydliga karaktärer dessa motorcyklar har.

Efter samråd med Blågula Bilen, som ansvarar för leveransen till Ukraina, ska vi INTE måla hojarna eller utföra några förändringar på hojarna. Anpassningar görs bäst i Ukraina av de som i slutändan ska bruka fordonen.

Så närmast gäller att hämta och betala The Saviour på västkusten och frakta upp den till Stockholm för överlämning till BgB.

Fortsättning följer…
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ok, en liten teaser - vi har köpt och hämtat en endurohoj till Ukraina, med smeknamnet (inte mitt fel!) ”Jägaren” och en trygg och säker slitvarg som jag döpt till ”Räddaren”. Eller om man vill på engelska ”The Hunter and The Saviour”. För alla motorcyklar har sin egen karaktär och emotionell laddning. The Hunter är en snabb, stryktålig och smidig sak - med starkare fjädrar för att kunna hantera en förare med utrustning för snabba räder i terräng och The Saviour är en slitstark offroad som kan köra ut utrustning, förnödenheter och personal. Samt hämta ut de som snabbt behöver räddas från faran.

Hur de kommer användas har vi ingen kontroll över, men jag är övertygad att de kommer användas på bästa sätt i efter de tydliga karaktärer dessa motorcyklar har.

Efter samråd med Blågula Bilen, som ansvarar för leveransen till Ukraina, ska vi INTE måla hojarna eller utföra några förändringar på hojarna. Anpassningar görs bäst i Ukraina av de som i slutändan ska bruka fordonen.

Så närmast gäller att hämta och betala The Saviour på västkusten och frakta upp den till Stockholm för överlämning till BgB.

Fortsättning följer…
Perfekt.
Skulle uppskatta bilder och vad det blev för hojval.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
The Saviour!
Kawasaki KLR 650 årsmodell 1987
På is!


När alla papper är klara kan vi berätta mer i detalj, men i korthet så handlar det om någon med stort hjärta som tyckte att denna röda KLR förtjänade att göra nytta istället för att vila i ett garage.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top