Ska man vara orolig för Ryssland?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Menar du att Aftonbladet är ryssvänligt? Det tror inte jag.
Sant, det där har väl ändrats nu. De ryssvänliga har väl nått pensionsålder vid det här laget. Kanske var det Guillou och hans polare som var ute och åkte?

Annars hittas väl ryssvännerna mest på ytterkanterna vänster och höger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sant, det där har väl ändrats nu. De ryssvänliga har väl nått pensionsålder vid det här laget. Kanske var det Guillou och hans polare som var ute och åkte?

Annars hittas väl ryssvännerna mest på ytterkanterna vänster och höger.
Jag tror inte de finns kvar i vänsterns, det är i så fall lika perifert som om någon är nazist tredje riket style, dvs en utdöd företeelse
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror inte de finns kvar i vänsterns, det är i så fall lika perifert som om någon är nazist tredje riket style, dvs en utdöd företeelse
Ja, kanske är det så. Jag tänker annars på kategorin "nyttiga idioter" div. miljö- och fredsrörelser osv. som direkt eller indirekt gjort sig till rysslandsvänner, kanske utan att de själva är helt medvetna om det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, kanske är det så. Jag tänker annars på kategorin "nyttiga idioter" div. miljö- och fredsrörelser osv. som direkt eller indirekt gjort sig till rysslandsvänner, kanske utan att de själva är helt medvetna om det.
Ja, det är nog en annan femma. Men de som menar att Sovjetunionen var något eftersträvansvärt känns ju extremt smalt, knappast någon som kan motivera det, vilket för övrigt gör forumtrollens fiskeri så uppenbart/tröttsamt.
Själv är jag mycket mer fundersam över varför Kina är inne i all vår infrastruktur, det är nutidens motsvarighet till Rysslands aggressiva sponsring av fredsrörelse och anti-kärnkraft. "Vi har varit naiva".
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, det är nog en annan femma. Men de som menar att Sovjetunionen var något eftersträvansvärt känns ju extremt smalt, knappast någon som kan motivera det, vilket för övrigt gör forumtrollens fiskeri så uppenbart/tröttsamt.
Själv är jag mycket mer fundersam över varför Kina är inne i all vår infrastruktur, det är nutidens motsvarighet till Rysslands aggressiva sponsring av fredsrörelse och anti-kärnkraft. "Vi har varit naiva".
Det kanske är så enkelt att Sovjetunionen var det rätta då. Efter revolutionen när ryska folket kastade av sig oket från flera hundra års förtryck av Tsaren så kanske kommunismen och Sovjetstaten var rätt väg att gå. Med tiden blev det en koloss som var till mer skada en nytta, och omvandlingen till dagens Ryssland inleddes. Förhoppningsvis blir nästa fas ett mer demokratiskt samhälle i stil med vår egen och västvärldens.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, det är nog en annan femma. Men de som menar att Sovjetunionen var något eftersträvansvärt känns ju extremt smalt, knappast någon som kan motivera det, vilket för övrigt gör forumtrollens fiskeri så uppenbart/tröttsamt.

Ja, vänstern bytte ju i hög grad spår efter Sovjetunionens fall och gick från klasskamp till kamp mellan förtryckare (västvärlden, vita män osv.) och förtryckta (olika minoritetsgrupper) samtidigt som de omfamnade postmodernismen, intersektionalitet osv.

Själv är jag mycket mer fundersam över varför Kina är inne i all vår infrastruktur, det är nutidens motsvarighet till Rysslands aggressiva sponsring av fredsrörelse och anti-kärnkraft. "Vi har varit naiva".
Ja, det tror jag är ett potentiellt ännu större hot än Ryssland på lite längre sikt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kanske är så enkelt att Sovjetunionen var det rätta då. Efter revolutionen när ryska folket kastade av sig oket från flera hundra års förtryck av Tsaren så kanske kommunismen och Sovjetstaten var rätt väg att gå. Med tiden blev det en koloss som var till mer skada en nytta, och omvandlingen till dagens Ryssland inleddes. Förhoppningsvis blir nästa fas ett mer demokratiskt samhälle i stil med vår egen och västvärldens.
Sorry jag hänger inte på, kroken ser god ut men jag vet vart det leder.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror inte de finns kvar i vänsterns, det är i så fall lika perifert som om någon är nazist tredje riket style, dvs en utdöd företeelse
Den där individen som sitter i eu-parlamentet. Samt att lägga veto på sändning därifrån pga eget utspel är ju värdigt agerande för en kommuniststat.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Årets ryska segerparad var om möjligt sämre än förra årets, kvar att visa upp var kadetter, några skadade veteraner, ett tiotal nyproducerade MRAP, några tidigare förrådsställda IFV och kärnvapentrupperna. Det är alltså vad man har till övers för att glida runt med på röda torget eftersom allt annat håller på att gå åt i Ukraina.
Och en ensam T-34.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den där individen som sitter i eu-parlamentet. Samt att lägga veto på sändning därifrån pga eget utspel är ju värdigt agerande för en kommuniststat.
Jag tror inte att vilja ha förhandlingar med Ryssland är det samma som att tycka att Sovjetunionen var toppen faktiskt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Årets ryska segerparad var om möjligt sämre än förra årets, kvar att visa upp var kadetter, några skadade veteraner, ett tiotal nyproducerade MRAP, några tidigare förrådsställda IFV och kärnvapentrupperna. Det är alltså vad man har till övers för att glida runt med på röda torget eftersom allt annat håller på att gå åt i Ukraina.
Och en ensam T-34.
Ändå så klarar inte Västs samlade teknologi att slå tillbaka Ryssland, märkligt.

Inga fler badtofflor nu, pls 😘
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror inte att vilja ha förhandlingar med Ryssland är det samma som att tycka att Sovjetunionen var toppen faktiskt.

Nej, inte nödvändigtvis. Kan ju också vara ett uttryck för hur moral möter pragmatism och realism.

Det är ju fullt möjligt att göra bedömningen att det är större chans till fred genom förhandling än att Ukraina vinner, beroende på hur man realistiskt bedömer Ukrainas chanser. Det som talar emot är förstås att en förhandlingslösning samtidigt blir en signal till Putin att det går att fortsätta med samma metod och nå framgång, vilket kan bli förödande i förlängningen.

Men samtidigt finns ju en väldigt stark moralisk dimension i att man ser en förhandlingslösning som utesluten i nuläget. Ukraina får helt enkelt inte förlora. Ryssland får helt enkelt inte vinna. Detta moraliska perspektiv representerar i hög utsträckning den tidigare liberala och västorienterade och regelbaserade världsordningen. Det är nog ingen slump att just partier och personer som inte i samma utsträckning identifierar sig med denna värderingsgrund också har närmare till hands att föreslå förhandlingslösningar. Det utgör inte samma moraliska tabu för dem. Men det måste inte nödvändigtvis innebära att de sympatiserar med Ryssland.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tydligen omfattande rysk offensiv i Charkiv.
Passar väl på innan alla nya vapen är på plats.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top