Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dom flesta förkokar vattnet i Ryssland. Varmvattenberedare som kokar vattnet och sen vidare till en kallvattentank. Alternativt att kallvattnet filtreras beroendes lite på vart man bor. Dom är inte dumma i huvudet.
Så "de flesta" ryssar tycker också att man inte kan dricka kranvattnet utan att koka det först och håller alltså med Markus i den här frågan. Å andra sidan är dom inte inte dumma i huvudet vilket kan förklara deras ställningstagande.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Så "de flesta" ryssar tycker också att man inte kan dricka kranvattnet utan att koka det först och håller alltså med Markus i den här frågan. Å andra sidan är dom inte inte dumma i huvudet vilket kan förklara deras ställningstagande.

När var du i Ryssland senast? Vart i landet har du varit? Dom flesta har filter installerat. Jag brukar fråga på boenden och när jag är hemma hos folk. Jag gör för övrigt samma i Sverige. Frågar.





Skit händer överallt ibland. Dom större städerna har bra dricksvatten i Ryssland nu för tiden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, i städerna i Ryssland är kranvatten oftast av helt duglig kvalité.
De har en del problem med kvalitén i ytvatten efter Sovjets alla påhitt, men de gör ett bättre jobb än man kunnat vänta sig på just punkten att rena vatten. För storstäderna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
ISWs analys om en konfrontation i Baltikum om Ryssland vinner i Ukraina eller förlorar.

För svensk del innebär det att en rysk vinst i Ukraina att vi kommer bli hårt involverade i försvaret om Baltikum

1713323557465.png

1713323571842.png
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När var du i Ryssland senast? Vart i landet har du varit? Dom flesta har filter installerat. Jag brukar fråga på boenden och när jag är hemma hos folk. Jag gör för övrigt samma i Sverige. Frågar.
Ja, samma när jag bodde i Kenya. Man kokade eller körde filter. Eller köpte på flaska. Kenya räknas inte HELLER som ett land där du kan dricka kranvattnet. på den där kartan.

Precis som i Ryssland fanns det enstaka platser där det gick bra. Det gör inte att något av länderna kvalar in på listan.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja, samma när jag bodde i Kenya. Man kokade eller körde filter. Eller köpte på flaska. Kenya räknas inte HELLER som ett land där du kan dricka kranvattnet. på den där kartan.

Precis som i Ryssland fanns det enstaka platser där det gick bra. Det gör inte att något av länderna kvalar in på listan.

”Enstaka platser”? Ryssland är ett mer modernt land idag än vad du tror och går inte att jämföra med Kenya.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
”Enstaka platser”? Ryssland är ett mer modernt land idag än vad du tror och går inte att jämföra med Kenya.

Det var DU som hävdade att man på många håll kokar och/eller filtrerar vattnet i Ryssland. Vilket bekräftade bildens som Markus karta gav, så det är lite oklart vad du egentligen argumenterar för. Men vi vet att du brukar försöka lyfta Ryssland som ett modernt land även när det enligt all tillgänglig data inte är det så antar jag att det är något sådant du försöker även här. Det gick inte så bra.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det var DU som hävdade att man på många håll kokar och/eller filtrerar vattnet i Ryssland. Vilket bekräftade bildens som Markus karta gav, så det är lite oklart vad du egentligen argumenterar för. Men vi vet att du brukar försöka lyfta Ryssland som ett modernt land även när det enligt all tillgänglig data inte är det så antar jag att det är något sådant du försöker även här. Det gick inte så bra.

Vet du vad som händer i ett reningsverk här i Sverige OCKSÅ? Vi pratade kranvatten. Och, Jo, Ryssland är faktiskt ett hyfsat modernt land. Sen kan landsbygden där vara lika sunkig som i Ljusne här. Här har du en bild från Tumen. Mitt i Sibirien. 12 år gammal bild. Varit där flera gånger. Det ser väl jävligt omodernt ut i dina ögon misstänker jag. Åter igen, när vart du i Ryssland senast?


012ef1e6541485e7282cfdb9590400b5.jpg
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det var DU som hävdade att man på många håll kokar och/eller filtrerar vattnet i Ryssland. Vilket bekräftade bildens som Markus karta gav, så det är lite oklart vad du egentligen argumenterar för. Men vi vet att du brukar försöka lyfta Ryssland som ett modernt land även när det enligt all tillgänglig data inte är det så antar jag att det är något sådant du försöker även här. Det gick inte så bra.

I huset där jag bor här i Stockholm sitter det filter på invattnet. Lägg sen till vad som händer i reningsverken här OCKSÅ…… Det är såna saker som gör vattnen drickbart här OCKSÅ.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå vattenkvalitet:

Ryssland har ungefär samma kranvattenkvalité som resten av östeuropa.
Och jag misstänker att det är ungefär samma som i övriga östeuropa, att större städer har bättre vatten.

Generellt sett så kan man nog följa reserekommendationerna om att dricka kranvatten i Ryssland, låt bli. Det är säkert helt okej vatten där du är, men det är stor variation på vattenkvalitén, och det är lättare att bara säga åt resande att inte dricka kranvattnet än att börja beskriva exakt var vattnet är otjänligt. Folk är ju som grupp i allmänhet dumma nå djävulskt så något mer komplicerat än "I det här landet gäller X!" är nog dumt.

Och vad gäller Sverige, vi är inte bäst på kranvatten. Något som alla som bodde i Karlskrona när de tog vatten från bäcken varit smärtsamt medvetna om. :zpy
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske dags stänga denna tråd och börja på ny som håller sig till ämnet?
Snälla gör inte det.
Konflikten är ännu igång och mycket relevant postas också i tråden.

Just delen om dricksvattnet är väl inte 100% relevant men lite utanför titeln kan behövas för att utröna vidden av Ryssland som skitland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snälla gör inte det.
Konflikten är ännu igång och mycket relevant postas också i tråden.

Just delen om dricksvattnet är väl inte 100% relevant men lite utanför titeln kan behövas för att utröna vidden av Ryssland som skitland.
Ja, Rysslands vattenkvalité är väl ändå hyfsat nära ämnet, till skillnad från diverse andra sidospår som varit uppe många gånger i tråden. Och vi har ju varit ganska bra på att skapa nya trådar för sidospåren som hänger kvar ändå.
En ny tråd skulle antagligen bli exakt likadan som den här ändå.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske dags stänga denna tråd och börja på ny som håller sig till ämnet?
Helst inte om jag får förmedla min åsikt. Finns mycket vettigt och matnyttigt i tråden som inte kommer komma igen ny tråd.

Lätt tillsägelse och raderings av helt spårade inlägg om vattenkvalitet.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top