Ska man vara orolig för Kina?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kinesiska företag tar över allt mer av svensk infrastruktur. Nu vill försvarsutskottets ordförande Pål Jonson (M) att det blir en säkerhetsgranskning innan utländska bolag får driva tåg och tunnelbana i Sverige.

– Mer än två tredjedelar av landets upphandlade tågtrafik sköts av kinesiska aktörer. De upphandlingarna har skett utan att någon säkerhetsprövning ägt rum, säger Pål Jonson.


Pål ville granska detta för snart två år sedan. Nu när det blåa laget bestämmer vore det väl inte något problem med en säkerhetsgranskning?

Kineserna äger också väldans många vindkraftverk tydligen. Vad händer när vi inte gör som pappa Kina vill?
Blir det "problem" vid en uppdatering?

Volvoägare utelåsta efter senaste uppdateringen

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja. "Svensk" vindkraft är de största ägare av också.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Utländskt ägande är ett jävla skit. Säkerhetsmässigt en katastrof. Så...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inte Sverige någon gammal förträfflig lag där staten helt sonika kan ta över ägandet på kritiska resurser, som de gjorde med den där hamnen som ryssen köpte?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, man ska vara orolig för Kina och i synnerhet för Xi Jinping.
Om ni tror att SD är rasister och nationalister har ni inte träffat genomsnitts kinesen.
Jag har jobbat ihop med pakistaner, indier och kineser. Pakistaner har allihop varit skapligt chill, indierna har varit ganska rasistiska och nationalistiska sådär så att man reagerar på det (särskilt när det gäller pakistaner), och kineserna har varit fullkomligt övertygade om Kinas totala överlägsenhet och det egna folkets förträfflighet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har jobbat ihop med pakistaner, indier och kineser. Pakistaner har allihop varit skapligt chill, indierna har varit ganska rasistiska och nationalistiska sådär så att man reagerar på det (särskilt när det gäller pakistaner), och kineserna har varit fullkomligt övertygade om Kinas totala överlägsenhet och det egna folkets förträfflighet.
Jag känner en Indier lite sådär halvytligt. Enligt honom så är det inte så mycket nationalitet som lokalpatriotism, Många språk & kulturer och konflikter med grannbyn.
Enligt hans uttalande om sitt hemland, citat; "They're all fucking crazy!".
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dvs inga kinabilar inkl Volo o Polestar
Inga bilar alls troligen, eller hittar du någon utan komponenter från kina?
Råvaran? -En hel del finns i Kina, men Kineserna kontrollerar en hel del av råvaran som kommer ur bland annat Afrika också.

Eller motorcyklar.
Eller någon elektronik.
Eller så mycket annat tyvärr...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Stor skillnad på vem som äger företaget ….var R/D sker… var tillverkning sker - och varifrån vissa komponenterna kommer.
Volvo ägs till 80+ procent av Kina-ägare!
BMW ägs av tysksyskon. MB ägs till liten del av kineser
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inga bilar alls troligen, eller hittar du någon utan komponenter från kina?
Råvaran? -En hel del finns i Kina, men Kineserna kontrollerar en hel del av råvaran som kommer ur bland annat Afrika också.

Eller motorcyklar.
Eller någon elektronik.
Eller så mycket annat tyvärr...
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kina går mycket riktigt inte att undvika om man lever ett normalt liv, men man kan absolut göra någonting för att mildra kineseriet.

Att Putin kunde fucka upp vår energi, det är ingenting mot vad Kina kan göra, lika bra att försöka minska att beroendet i någon mån.

De har dessutom väldigt lite vi egentligen behöver, de har bedragit våra politiker (förutom högern/ytterhögern) men det går också att ändra på.
Tyvärr så känns det som att man som konsument är ganska mycket passagerare i detta.

Det finns dåligt med alternativ producerade, varför det blir svårt att tala med plånboken. Det behöver också göras en masse, det är ingen jävel som bryr sig om vad jag bojkottar.

Politiker är geografiskt bundna i en global värld. Tyvärr för att lösa denna problematik, så är det några stora företag, som behöver ta ett politiskt beslut.
Det är de inte villiga att göra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stor skillnad på vem som äger företaget ….var R/D sker… var tillverkning sker - och varifrån vissa komponenterna kommer.
Volvo ägs till 80+ procent av Kina-ägare!
BMW ägs av tysksyskon. MB ägs till liten del av kineser
Det är klart att det gör skillnad på hur mycket pengar man skjuter till Kina. Men sålänge tillverkaren man handlar av gjort sig beroende av komponenter &/eller råvara som Kina kontrollerar, så stöder man fortfarande att göra sig beroende av Kina (och dess politiska klimat).

Och i min värld åtminstone, så är det just beroendet som är problemet.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag skulle vilja se något slags initiativ från EU att flytta låglönejobb från kina till Östeuropa. I tex Albanien lär väl medelinkomsten vara liknande vad den är i Kina. Dock är det väl svårt att konkurrera med kineserna i det fall de använder slavar, skulle inte förvåna mig om tex Uigurerna får jobba åt staten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle vilja se något slags initiativ från EU att flytta låglönejobb från kina till Östeuropa. I tex Albanien lär väl medelinkomsten vara liknande vad den är i Kina. Dock är det väl svårt att konkurrera med kineserna i det fall de använder slavar, skulle inte förvåna mig om tex Uigurerna får jobba åt staten.
Tyvärr så kommer inte detta att lösas om man inte kommer ifrån att alltid konkurrera på pris. Ser man inte andra värden än monetära så sitter vi här.
Det är klart att vi kan införa slaveri här också, öppna ett dagbrott i fjällen och skicka en infanteribataljon till Göteborg och börja lasta arbetskraft på tåg.
Mycket billigare än att importera slavprodukt från andra sidan världen.

Enkelt. Men inte önskvärt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kina är spännande när det gäller deras positionering mot omvärlden.
De knyter ju till sig länder och resurser i en snabb takt.
De befinner sig i ett stadie som USA gjorde på 50-60 talet och agerar ju därefter. Störst och bäst och alla andra skall passa sig. Samma syns på ju på det militära planet. Visst de har kopierat en massa från väst, men de har kommit ikapp och säkert gått förbi på vissa områden.
Underrättelseinhämtningen från omvärlden är väl redan i nivå med det USA kan bemästra.

Vi i väst gör bäst i att redan nu börja förbereda oss på att kunna möta detta nya hot på alla sätt vi kan.
Fördelen för EU är väl att Kina är på andra sidan jorden. De marscherar ju inte trupp till Bryssel över en natt även om all annan påverkan kan utföras.

Men frågan är om Kina ser EU som ett nämnvärt hot i sig?
USA är ju ett hot de definitivt har på kartan, men sen kommer Indien uppseglande snabbt. De har ju redan rediga strider vid gränsen mot varandra med jämna mellanrum.
Kina har 1.412 miljarder invånare. Indien har 1,393 miljarder invånare.
Indien har en yngre befolkning som ökar snabbare än Kina.
Kina har dock klättrat högre upp när det gäller levnadsstandarden än Indien. Men Indien är snart ikapp.
Kina inflytande på omvärlden är dock bra mycket större än Indiens. Fast där är frågan om inte Indien kommer få fart på det där med inom en 15-30 års period.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har kunder som vägrar använda kinesiska komponenter och som inte vill ha Taiwanesiska i nya projekt eftersom risken att det blir kinesiskt är överhängande.

En av mina kinesiska leverantörer meddelade häromdagen att de flyttar firandet av kinesiska nyåret till början av januari i stället för slutet på grund av att så många har fått Covid-19. Annars hade personalen varit frånvarande alldeles för länge.
De har inte samma arbetsregler som vi.

Jag arbetar med leverantörer i 24 länder, men kan inte välja bort Kina.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top