Ska man vara orolig för Argentina?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så har världen då fått sin första populistiska anarkokapitalist som president. Ekonomiprofessor av den österrikiska skolan och med en... milt excentrisk framtoning.
Vad tror vi om detta?

Inte lätt att förutspå hur det här kommer sluta, men något man nog kan vara hyfsat säker på är att resan inte lär bli långtråkig att följa.
Den stora frågan är kanske i vilken utsträckning hans antagonister kommer finna sig i detta och hur nära till våldsamheter de har om de inte gör det.


 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att döma av rubrikerna är han mycket bra, alla andra som mainstream media kallat populister har nästan utan undantag visat sig skickliga och rättskaffens män och kvinnor. Och nej, media kallade inte Hugo Chavez för populist förrän det var uppenbart även för VPK att han inte var någon hundra höjdare direkt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Och så frågan vi alla nu ställer oss, inklusive en visionsbild:

Skärmavbild 2023-11-20 kl. 11.12.00.png
DALL·E 2023-11-20 11.13.46 - Imagine a futuristic Sweden under populist anarcho-capitalist gov...png
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så har världen då fått sin första populistiska anarkokapitalist som president. Ekonomiprofessor av den österrikiska skolan och med en... milt excentrisk framtoning.
Vad tror vi om detta?

Inte lätt att förutspå hur det här kommer sluta, men något man nog kan vara hyfsat säker på är att resan inte lär bli långtråkig att följa.
Den stora frågan är kanske i vilken utsträckning hans antagonister kommer finna sig i detta och hur nära till våldsamheter de har om de inte gör det.


Populism i sig behöver ju inte vara dåligt.
Det kan ju vara att man faktiskt lyssnar på folket.

Men jag tror som du att resan inte kommer bli tråkig iaf. :)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Populism i sig behöver ju inte vara dåligt.
Det kan ju vara att man faktiskt lyssnar på folket.

Men jag tror som du att resan inte kommer bli tråkig iaf. :)
Ja, populism kan ju även vara ett beskrivande snarare än värderande ord
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så har världen då fått sin första populistiska anarkokapitalist som president. Ekonomiprofessor av den österrikiska skolan och med en... milt excentrisk framtoning.
Vad tror vi om detta?

Inte lätt att förutspå hur det här kommer sluta, men något man nog kan vara hyfsat säker på är att resan inte lär bli långtråkig att följa.
Den stora frågan är kanske i vilken utsträckning hans antagonister kommer finna sig i detta och hur nära till våldsamheter de har om de inte gör det.


Ett bra tillfälle att friska upp spanskakunskaperna i de delar man inte använder så ofta.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett bra tillfälle att friska upp spanskakunskaperna i de delar man inte använder så ofta.
Ja, även om man iofs kommer rätt långt med att läsa kroppspråket i det här fallet, en fördel de spansktalande delarna av världen har.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Får han ordning på ekonomin förtjänar han Nobelpriset i ekonomi. ?
Jag tycker redan nu han borde få priset, bara för att få se honom hålla sitt tacktal för etablissemanget i den där dräkten. Men om man ger nobelgästerna en rejäl dos gräddstuvade magiska svampar till förrätt kommer de få så förvriden verklighetsuppfattning att han för dem framstår som Bosse Ringholm och då kan det gå.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hah vilken snubbe. Ingen aning om vem det är men leken blir iaf roligare att följa.

Kan inte deras parlamentariska uppbyggnad. Har han(s parti) majoritet för sina frågor i typ riksdag/senat/parlament/representanhus/kongress eller vad det nu kan vara?

Såg någonstans att ha sa att det skulle ta typ 35-45 år att vända skutan rätt i Argentina. Det är inget man ser i en handvändning resultaten av ett beslut idag.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hah vilken snubbe. Ingen aning om vem det är men leken blir iaf roligare att följa.

Kan inte deras parlamentariska uppbyggnad. Har han(s parti) majoritet för sina frågor i typ riksdag/senat/parlament/representanhus/kongress eller vad det nu kan vara?

Såg någonstas att ha sa att det skulle ta typ 35-45 år att vända skutan rätt i Argentina. Det är inget man gör i en handvändning resultaten av ett beslut idag.
Tyckte jag läste nånstans att han inte har helt stabilt stöd i senat och parlament, men å andra sidan har presidenten väldigt stor makt och kan själv stifta lagar i brådskande nödfall (och det framstår ju som att han anser det ?) och även blockera lagar med veto.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Såg någonstans att ha sa att det skulle ta typ 35-45 år att vända skutan rätt i Argentina. Det är inget man ser i en handvändning resultaten av ett beslut idag.
Klockrent!
Då behöver han inte egentligen prestera något utan hänvisa till att alla ändringar/beslut behövs som pusselbit för målet om 35-45 år.
Då han ändå kommer vara borta.
Ett eget "carte blanche". ?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klockrent!
Då behöver han inte egentligen prestera något utan hänvisa till att alla ändringar/beslut behövs som pusselbit för målet om 35-45 år.
Då han ändå kommer vara borta.
Ett eget "carte blanche". ?
Ja det är ett ovanligt politiskt agerande, att vara ärlig.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Klockrent!
Då behöver han inte egentligen prestera något utan hänvisa till att alla ändringar/beslut behövs som pusselbit för målet om 35-45 år.
Då han ändå kommer vara borta.
Ett eget "carte blanche". ?
Ja frågan är om argentinarna är desperata eller om det har övergått till att vara helt uppgivna, efter lång tid av vanstyre, kriser och en inflation på över 140%. I ett sånt läge kan jag förstå varför de vågar testa nåt nytt, då de inte har så mycket kvar att förlora.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja frågan är om argentinarna är desperata eller om det har övergått till att vara helt uppgivna, efter lång tid av vanstyre, kriser och en inflation på över 140%. I ett sånt läge kan jag förstå varför de vågar testa nåt nytt, då de inte har så mycket kvar att förlora.
Precis.
Om innevarande makthavare gör ett pissigt jobb så byts dom ut.
Naturligt och bra.
Jag besöker hellre en ny kul nöjespark än en som redan jag vet är sunkig.
Sen vette fan om Argentinarna kommer ge det 35+ år?
Dom jag känner(kände) är rätt eldiga...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Precis.
Om innevarande makthavare gör ett pissigt jobb så byts dom ut.
Naturligt och bra.
Jag besöker hellre en ny kul nöjespark än en som redan jag vet är sunkig.
Sen vette fan om Argentinarna kommer ge det 35+ år?
Dom jag känner(kände) är rätt eldiga...
Det blir ju hur som helst intressant att följa som exempel, lite så här på avstånd. Skulle det lyckas kanske det skulle möjliggöra att fler länders väljare blev öppna för att man inte behöver ha en så stor stat, utan att det för den skull krävs total ekonomisk kollaps och chockterapi av en skrikande professor med motorsåg i superhjältedräkt för att inse det.

Men sydamerikansk politik tenderar ju att vara rätt extrem åt olika håll. Orden lagom och måttfullhet existerar nog inte. ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top