Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nä, det är sant. Jag länkade till den för att illustrera för Teddy att det det inte bara är halvsnabba förare med uppblåsta egon som kan ha problem med stora hastighetsskillnader.

Men än sen, det kvittar väl var filmen är tagen? För du måste ju inse att sådant kan ske när det skiljer minuten på varvet?

Det är också en incident från Anderstorp beskriven i en annan av trådarna om samma sak. Där var det tydligen nära att två förare åkte ut pga ett spårbyte av en mycket långsam förare. Den föraren vände sig om för att se om det kom någon bakifrån. När han såg att det kom någon flyttade han sig i sidled till det spår som den första av de omkörande hade valt för omkörningen. För mig är det uppenbart att den omkörda föraren var nära att orsaka en avåkning - därför att han inte var redo för race.

Sen måste man iofs vara lite ödmjuk också, det hela gick bra och situationen kan lika gärna bero på förarna som körde om - de kan ha varit halvsnabba med uppblåsta egon. Det är ju det största problemet.

Jag tycker nog att det har betydelse var filmen kommer ifrån. En olycka på en 30-väg ska väl inte illustreras med ett klipp från en verklig olycka på motorvägen?

Incidenten du beskriver har egentligen inte så mycket med fartskillnaden att göra, utan med orutin främst hos den som blev omkörd. Oväntade förflyttningar i sidled kan, och ska inte försvaras. Men samtidigt är det ju så att de snabba förarna i incidenten kunde lugnat sej och tagit ett bättre tillfälle för att köra om?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Om formuleringen "långsamma förare" släpps för ett tag för det verkar vara den som alla hänger upp sig på och vi istället pratar erfarenhet så skulle jag vilja ställa en fråga.
Är det ok att en person som knappt aldrig kört bana ställer upp i ERF? Låt säga mindre än 5 gånger och då fortfarande inte kommit upp i snabb grupp.

bra fråga.
som jag skrev i ett tidigare inlägg, så har en kompis frågat om jag vill vara med och köra erf nästa säsong (har haft kortet i 5 mån och kört 2 bandagar i år). och jag svarade att jag tror inte det eftersom jag känner att jag (för min egen skull) vill bli en bättre förare om jag ska köra erf och just idag tycker jag att jag inte är såpass bra för att köra erf. OM det innebär att jag blir det till nästa säsong eller inte, vet jag såklart inte.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Det känns som att väldigt många tar åt sig ang. långsamma förare.
Jag är inte själv speciellt snabb och har inga problem med 99.9% av dom förarna som kör erf.

Men när du kommer i en situation där det känns som att det kommer en förare som backar emot dig är inte kul.

förare som kör runt 2 minuter på anderstorp ser man ju och tar sig runt, men jag var i en situation på REC- racet som var mycket olustig.
Jag gick ut på gamla start/mål rakan och ser en förare gå in i högern efter rakan, hela rakan låg fri för mig.
När jag går in i svängen och tittar på utgången så mer eller mindre stod det en hoj/förare parkerad mitt i spåret... jag fick låna lite av banan bredvid och var riktigt nära att krasha.

Och den föraren kom man ifatt vart 3:e varv...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Killen i videolänken ovan, han som kör på, anser du att han är halvsnabb och har problem med sitt uppblåsta ego? Att han inte förstår det du i din överlägsna vishet bara vet?
Misstag kan göras av andra än halsnabba förare med uppblåsta egon. Vems misstaget är står hugget i sten. Hurvida den som körde på var snabb eller inte är ovesäntligt liksom hurvida den som blev påkörd var långsam eller inte. Det enda man med säkerhet kan konstatera är att den som körde på gjorde en grov felbedömning. Orsaken till att den långsamma föraren var långsam behöver inte bero på just förarförmåga utan kan lika gärna bero på andra saker som t ex maskinfel eller hinder på banan. Att använda den där filmen som skrämselpropagnda för att blanda långsamma förare med snabba förare tycker jag är missvisande.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Misstag kan göras av andra än halsnabba förare med uppblåsta egon. Vems misstaget är står hugget i sten. Hurvida den som körde på var snabb eller inte är ovesäntligt liksom hurvida den som blev påkörd var långsam eller inte. Det enda man med säkerhet kan konstatera är att den som körde på gjorde en grov felbedömning. Orsaken till att den långsamma föraren var långsam behöver inte bero på just förarförmåga utan kan lika gärna bero på andra saker som t ex maskinfel eller hinder på banan. Att använda den där filmen som skrämselpropagnda för att blanda långsamma förare med snabba förare tycker jag är missvisande.

Klokheterna sprutar ur dej idag!:tummenupp
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Och den föraren kom man ifatt vart 3:e varv...

jag har haft 2 bandagar denna säsong och är, som tidigare sagt, ny med hojkort och sporthoj framförallt.

båda bandagarna har instruktörerna sagt samma saker och då framförallt en sak som jag tänker på - den/de som ligger bakom en förare har ett större ansvar än den som ligger framför honom/de.

rätt eller fel, bra eller dåligt, det är iallafall det de har sagt.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
jag har haft 2 bandagar denna säsong och är, som tidigare sagt, ny med hojkort och sporthoj framförallt.

båda bandagarna har instruktörerna sagt samma saker och då framförallt en sak som jag tänker på - den/de som ligger bakom en förare har ett större ansvar än den som ligger framför honom/de.

rätt eller fel, bra eller dåligt, det är iallafall det de har sagt.


Jag instämmer. det är samma information jag fått när jag kört bana.

ställer man upp i en serie som ERF så måste man räkna med att det finns långsammare förare. precis som det kan finnas långsamma förare på en vanlig bandag även om dom kör i snabba gruppen som man själv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tycker nog att det har betydelse var filmen kommer ifrån. En olycka på en 30-väg ska väl inte illustreras med ett klipp från en verklig olycka på motorvägen?

Incidenten du beskriver har egentligen inte så mycket med fartskillnaden att göra, utan med orutin främst hos den som blev omkörd. Oväntade förflyttningar i sidled kan, och ska inte försvaras. Men samtidigt är det ju så att de snabba förarna i incidenten kunde lugnat sej och tagit ett bättre tillfälle för att köra om?
Nu duckar du bara. För du förstår också att samma sak kan hända på ett ERF som hände i filmen.

Det är korrekt att det inte har så mycket med fartskillnaden att göra. Men ett sånt beteende hittar du inte hos halvsnabba förare med sjukliga egon. Det hittar du bara hos mycket oerfarna förare - sådana som ännu inte lärt sig köra ordentligt på en bana. Och som av en händelse var det faktiskt en mycket långsam förare som orsakade incidenten.

Sen det om att invänta ett bättre tillfälle... Menar du att de som körde om gjorde fel?

Om man vänder sig om och tittar efter andra ekipage och flyttar sig i sidled för att underlätta omkörningen så gör man fel, man är inte riktigt mogen för tävling. Då bör man träna bankörning lite mer. Det anser ivf jag.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Jag tycker nog att det har betydelse var filmen kommer ifrån. En olycka på en 30-väg ska väl inte illustreras med ett klipp från en verklig olycka på motorvägen?

Incidenten du beskriver har egentligen inte så mycket med fartskillnaden att göra, utan med orutin främst hos den som blev omkörd. Oväntade förflyttningar i sidled kan, och ska inte försvaras. Men samtidigt är det ju så att de snabba förarna i incidenten kunde lugnat sej och tagit ett bättre tillfälle för att köra om?

Du vet ju precis hur det blir om det är sista varvet och du ligger och tampas om sergern... inte långt ifrån ett sprintrace!

Du ligger ju inte och väntar på att komma om... eller?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
någonting som 'glömts' bort är ju att det sker olyckor. shit happens. och då oftare under tävlingssammanhang än andra.

visst visst, vi kan diskutera orsakerna till dem i all oändlighet, men du måste ändå vara medveten om det faktumet som förare, oavsett hur bra/dålig, snabbt/långsamt du kör.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Att använda den där filmen som skrämselpropagnda för att blanda långsamma förare med snabba förare tycker jag är missvisande.
Jag tycker tvärtom att den är mycket rättvisande. Vissa verkar tro att det största problemet är halvsnabba förares sjukligt uppblåsta egon. Det tror jag är en missvisande bild. Jag tror faktiskt att olyckor som liknar den i videon kan ske när fartskillnaderna är riktigt stora, särskilt när bristande rutin och därmed följande felaktigt agerande tillkommer.
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
suck...det där med simhopp och allt vad det heter...lägg ner, tror inte du hajjar riktigt...

bör och borde säger du...det är upp till var och en. du ska inte diktera vad andra människor bör och borde göra. eller hur? eller så skapar du en egen tävling.

motstånd är ju självklart det som är tjusningen. sen finns det andra saker som också gör det kul och allt det där. men enda intressanta motståndet för dig, är hur DU definierar det. du har glömt bort att det finns andra aktörer på banan...eller så skiter du bara i det.

jag tror att du borde byta till en bättre klass. till motogp. du skulle säkert börja gnälla där också efter en vecka...


:fakta
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om hastigheten är så pass långt i från snittet att den föraren utgör en fara ska denne plockas av.

björn
Med det resonemanget skulle både de snabbbaste och långsammaste plockas bort, vi får då börja titta på en normalfördelningskurva med intervaller upp och ner.
Den här diskutionen handlar ju inte om att ta bort botten i rec, utan att få en tävlings serie som helt enkelt är jämnare tidsmässigt. Sen blir det ju i sann SH-anda svart mot vitt, allt eller inget.

björn
Det är exakt detta jag försökt få fram i tidigare diskussioner här på forumet.
Skapa två jämna serier, kalla dessa A och B, 1:an och 2:an, NEC och REC, eller vad som helst. Sätt de snabbaste teamen i NEC och de mindre snabba i REC. Detta borde väl vara roligare för alla inblandade, jämnare rejs med jämnbördiga förare? :confused:

Frågan kommer då, hur vet vi vilka team som är snabba / långsamma?
Tja, det börjar bli ganska många förare som kört något eller några ERF nu. Många ERF-förare kör dessutom i andra klasser med blandade resultat.

På nåt sätt skulle vi kunna ta fram en rankingtabell (eller nåt i stil med golfens hcp-system).

En A-förare eller väldigt snabb B-förare skulle på det sättet inte kunna tävla i REC och en ren nybörjare (läs långsam för även nybörjare kan vara snabba) förare skulle inte kunna vara medlem i ett NEC-team. Upp- och nedklassning under säsongen om nåt team uppenbarligen hamnat helt i fel serie.
På detta sätt hade vi sluppit situationen från bl.a Falkenberg i år. Ett REC-team med tre förare som körde mycket snabbare än majoriteten. Ett team som inte fick köra i NEC bara för det var nystartat, ingen hänsyn togs till att dom både kör- och erfarenhetsmässigt platsade där.

Jag håller dock med Nr:18 och flera andra om att en snabb förare per automatik inte är farlig, lika lite som en långsam förare per automatik är det.

Problemet är naturligtvis beteendet men vi kan inte bortse från att fartskillnader skapar obehagliga situationer.

Mitt förslag kan dock skapa ett problem, vi riskerar två serier med halvfulla startfält vilket blir väldigt dyrt för arrangörerna. Men vi kan väl hoppas att RR intresset i Sverige ska öka, inte minska.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag tycker tvärtom att den är mycket rättvisande. Vissa verkar tro att det största problemet är halvsnabba förares sjukligt uppblåsta egon. Det tror jag är en missvisande bild. Jag tror faktiskt att olyckor som liknar den i videon kan ske när fartskillnaderna är riktigt stora, särskilt när bristande rutin och därmed följande felaktigt agerande tillkommer.
Vad i filmen kan direkt hänföras till bristande rutin och var menar du att det förekommer felaktigt beteende? Jag har tittat på filmen ruta för ruta 20 gånger och förstår inte vad du menar. Vilken analys gör du av det du ser?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
precis som det kan finnas långsamma förare på en vanlig bandag även om dom kör i snabba gruppen som man själv.
Det fattar alla och det ligger i sakens natur. Det som skiljer från snabba gruppen en vanlig bandag är magnituden på problemet. I snabba gruppen har du kanske 10 sek skillnad på varvet, på Anderstorp. Det är en väldigt stor skillnad. I REC har du kanske 25-30 sek mellan de i täten och de i kön, och en minut mellan den allra snabbaste och den allra långsammaste.

Jag skulle tippa på att Gixxermf kör 7-8 sek per varv snabbare än jag. Det låter kanske inte så mycket men i praktiken brakar det bara till när han kör om. Hur det är när det skiljer 25 sekunder... :näsblod
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad i filmen kan direkt hänföras till bristande rutin och var menar du att det förekommer felaktigt beteende? Jag har tittat på filmen ruta för ruta 20 gånger och förstår inte vad du menar. Vilken analys gör du av det du ser?
Du har fattat det hela rätt. Trots rutin och duktiga förare kan olyckor inträffa pga stora skillnader i fart. Den analys jag gör av det jag ser är att mycket stora fartskillnader i sig är farliga. Denna min tro förstärks av ett inlägg i en annan tråd där en person sanninsvittnar om att ungefär samma sak såg han hända på en licensträning på Sviesta. (Är inte det din hemmabana, btw :va )

Nu har jag föklarat för dig vad jag ville ha sagt. Jag tror att du förstår. Nu är det din tur att förklara vad du menar med att det största problemet är halvsnabba förare med stora egon.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top