Ska indianerna (och andra ursprungsbefolkningar) vara oroliga?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det finns många trådar om diverse konflikter i världen, men borde det inte finnas en tråd även för att diskutera indianer och andra ursprungsbefolkningar? Frågan tycks ju ständigt vara aktuell här på forumet. :cool:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Attans! Du skulle döpt den till Ska man vara orolig för indianerna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samerna/inuiterna härstammade från Mongoliet/Kina/Altai ursprungligen. Vita? På allvar?
FAst samerna var inte först i det som nu kallas Sverige... Långt ifrån faktiskt. Så enlgit den logiken ska vi sparka ut dem.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Samerna/inuiterna härstammade från Mongoliet/Kina/Altai ursprungligen. Vita? På allvar?
Frågan är inte okomplicerad, men att försöka särskilja samerna från majoritetsbefokningen i Sverige, baserat på fysiska drag, tillhör väl kanske inte direkt de stoltaste delarna av Sveriges historia. Tänker att du kanske har koll på vad Amnesty skriver i frågan: https://amnestysapmi.se/det-osynliga-folket-samerna/
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Frågan är inte okomplicerad, men att försöka särskilja samerna från majoritetsbefokningen i Sverige, baserat på fysiska drag, tillhör väl kanske inte direkt de stoltaste delarna av Sveriges historia. Tänker att du kanske har koll på vad Amnesty skriver i frågan: https://amnestysapmi.se/det-osynliga-folket-samerna/

Jag har koll på det. Jag har också koll på skallmätning och annat sjukt vi ägnat oss åt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har koll på det. Jag har också koll på skallmätning och annat sjukt vi ägnat oss åt.
Min poäng är iaf att det är rätt meningslöst att prata om hudfärg, som t ex "vita". Det bidrar inte speciellt mycket till att förstå vad kulturer innebär.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Min poäng är iaf att det är rätt meningslöst att prata om hudfärg, som t ex "vita". Det bidrar inte speciellt mycket till att förstå vad kulturer innebär.

Nä att vara vit är nödvändigtvis inte en kultur på det viset. Men du vet vad jag syftar på.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nä att vara vit är nödvändigtvis inte en kultur på det viset. Men du vet vad jag syftar på.
Istället för att jag ska gissa kanske du vill utveckla (och gärna även relatera till trådens ämne)?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ska Heaven verkligen få en egen tråd eftersom hen är en helt "ny" medlem. ??

Stilpoäng för Heaven and Hell ???
Nåja, jag startade faktiskt tråden i dumpforumet för att föregå med gott exempel och börja på "golvet". Men jag kräver ingen närmare introduktion, tror jag, det skulle bara bli onödigt långrandigt. Ni som varit här ett tag (typ, alla) kommer möjligen känna igen mig så småningom. Nu ska vi inte göra för stor grej av detta. Kände kanske en liten saknad av att diskutera här och hade inget konto och när möjligheten att omregistrera mig med detta nick dök upp kunde jag inte motstå ?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kan någon se vad Heaven har för hoj?
Kan kolla i garaget... Den är svart, tysk och har absolut inga korvlådor.

EDIT: kan tillägga att den förmodligen inte kvalar in som SportHoj enligt grävlingen även om den rent tekniskt i princip är det.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top