Ska beställa LED strålkastare men vilken av dessa två?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Ska beställa LED strålkastare till min 650 V-strom som ska monteras på motorbågarna. Har hittat två som passar min plånbok.


 
Last edited:

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Det jag brukar kolla på när man är sugen på ledlampor, hur många meter vid 1 lux..
Då får man en bättre uppfattning vad för sort lyse(inte Lampa) man får..
//Tanken
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska beställa dimljus till min 650 V-strom som ska monteras på motorbågarna. Har hittat två som passar min plånbok.




Så länge du är medveten om att inget av satserna är några dimljus och därför bara skall användas tillsammans med helljuset så är det nog hugget som stucket.

Jag hade handlat från den som lyckats bäst med sin svenska.


Viktigt: Installationen kräver kunskap om motorcykelelektriker
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla vilket rykte leverantörerna har på webben ....
Kan ju vara ide undvika leverantör med dåligt eller obefintligt rykte (nystartad firma/eventuellt scam)
För sök hitta tester / reviews på LED arna.
Annars är det ju bara köpa båda och testa vilket LED par som är bäst.
Är LED paren lika bra är det ju bara köra med alla fyra LEDarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kolla vilket rykte leverantörerna har på webben ....
Kan ju vara ide undvika leverantör med dåligt eller obefintligt rykte (nystartad firma/eventuellt scam)
För sök hitta tester / reviews på LED arna.
Annars är det ju bara köpa båda och testa vilket LED par som är bäst.
Är LED paren lika bra är det ju bara köra med alla fyra LEDarna.
+1 på den.
Framför allt vad gäller att leta efter recensioner på strålkastarna.
Det är väldigt många som levererar långt mycket mindre ljus än dom anger i specen.
I värsta fall så kan det vara så att du köper någon modell som har bra specar och sedan ger dom i praktiken 10% av det ljus dom borde och då blir ingen speciellt glad.
enligt vad jag förstått från recensioner av LED lampor så är det en hyfsat stor andel som ger långt mindre än hälften av ljuset dom säger sig ge.
Det är faktiska recensioner som gäller och inget annat.
Det där med bilder som gör att det ser ut som att det lyser jättemycket betyder ingenting.
En kolmörk natt med min systemkamera och rätt exponeringsinställningar så kan jag få det att se ut som att blixten på mobiltelefonen lyser som en riktigt vass strålkastare. Det är bara att ställa upp exponeringstid och bländare och vips ser det ut som att man har en jättestark lampa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
+1 på den.
Framför allt vad gäller att leta efter recensioner på strålkastarna.
Det är väldigt många som levererar långt mycket mindre ljus än dom anger i specen.
I värsta fall så kan det vara så att du köper någon modell som har bra specar och sedan ger dom i praktiken 10% av det ljus dom borde och då blir ingen speciellt glad.
enligt vad jag förstått från recensioner av LED lampor så är det en hyfsat stor andel som ger långt mindre än hälften av ljuset dom säger sig ge.
Det är faktiska recensioner som gäller och inget annat.
Det där med bilder som gör att det ser ut som att det lyser jättemycket betyder ingenting.
En kolmörk natt med min systemkamera och rätt exponeringsinställningar så kan jag få det att se ut som att blixten på mobiltelefonen lyser som en riktigt vass strålkastare. Det är bara att ställa upp exponeringstid och bländare och vips ser det ut som att man har en jättestark lampa.
Instämmer. LED ljus är en avdelning där det lätt blir lite konstigt.
Exempel fritt ur minnet.
Beställer 140 W LED ljusramp till bilen. Installerar och mäter hur mycket ström den drar: 5A
Dvs Effekt med motorn igång och batterispänning ca 14 Volt P=14*5=70 Watt
Dvs den drar ca 50% av förväntad ström 10A.
Leverantör: Det är 14 st 10 W Cree LED dioder, dvs 140W. För längre livslängd körs dom på 5 A ......(Min anmärkning: och billigare kylare och billigare nätaggregat 9 - 30 VDC / ??? VDC)

Installerar sammanlagt 90 st 18 W LED lysrör med inbyggda nätaggregat 230 VAC / 36(?)VDC till LED-dioderna i "lysröret" i en butik.
För spara energi jämfört med vanliga 36W lysrör.
Bortsett från att säkringen (10 A) måste bytas regelbundet av butikspersonal, inga problem.
Så visar det att lossar man LED-lysröret så att ena änden är loss och andra sitter kvar så är det full spänning 230 VAC i den lossade änden.......Givetvis inte OK.
Så alla ska bytas till en ny typ som har yttre "nätaggregat" 230 VAC / 36 VDC och 36 VDC ut till LED-lysrören.
Säkringen fortsätter att gå regelbundet och jag kontrollerar hur mycket ström ett nätaggregat för 4 st 18 W = 72 W LED lysrör drar från 230 VAC. Nätaggregatet drar ca 0,6 A. Motsvarande en effekt på 230 * 0,6 =138 W. Det kan givetvis vara en fasförskjutning som gör att effekten är lägre men för dimensionering av elkabel och säkring gäller 0,6 A / 4 lysrör. Dvs för 90 lysrör
13,5 A. Inte konstigt 10A säkringen går regelbundet. Vi har tur. 10 meter från elskåpet sitter en fördelningsdosa där ingående kabel delas till 3 kablar åt olika håll i butiken. Så med 2 nya 10A
säkringar i elskåpet och ca 2 x 10 meter 3x1,5 mm2 kabel , elskåp till fördelningsdosa, så är säkringproblemet löst.
Energibesparing ? Har "nätaggregaten" bara 50% verkningsgrad eller är det delvis fasförskjutning ? I vilket fall som helst innebar inte övergången från 36W standard lysrör till 18W LED lys rör någon "halvering" av 230 VAC strömmen till lysrören ..........
Det var samma 230 VAC ström till 18 W LED-lysrör som till vanliga 36W lysrör.

Här är bara att "fynda".
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ska beställa LED strålkastare till min 650 V-strom som ska monteras på motorbågarna. Har hittat två som passar min plånbok.


Vad är syftet, "extraljus" eller "triangel-belysning"?

Oberoende av syftet, instämmer med föregående skribenter: Undvik nystartade företag långtbortistan...
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
beställde LED ljusen förra torsdagen. I tisdags kom led ljusen från Motea. igår kom ledljusen från Ledperf. Min V strom får ljusen från Ledperf. Min 1000 CBF får ljusen från Motea.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
En del såna där kinalysen till mc har likt ficklampor en sån där jävla blinkfunktion av någon underlig anledning....som att någon på jorden vill ha en sån.
Jag hittade på tuben hur man kunde löda en bygling så man blev av med den funktionen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Instämmer. LED ljus är en avdelning där det lätt blir lite konstigt.
Exempel fritt ur minnet.
Beställer 140 W LED ljusramp till bilen. Installerar och mäter hur mycket ström den drar: 5A
Dvs Effekt med motorn igång och batterispänning ca 14 Volt P=14*5=70 Watt
Dvs den drar ca 50% av förväntad ström 10A.
Leverantör: Det är 14 st 10 W Cree LED dioder, dvs 140W. För längre livslängd körs dom på 5 A ......(Min anmärkning: och billigare kylare)

Installerar sammanlagt 90 st 18 W LED lysrör med inbyggda nätaggregat 230 VAC / 36(?)VDC till LED-dioderna i "lysröret" i en butik.
För spara energi jämfört med vanliga 36W lysrör.
Bortsett från att säkringen (10 A) måste bytas regelbundet av butikspersonal, inga problem.
Så visar det att lossar man LED-lysröret så att ena änden är loss och andra sitter kvar så är det full spänning 230 VAC i den lossade änden.......Givetvis inte OK.
Så alla ska bytas till en ny typ som har yttre "nätaggregat" 230 VAC / 36 VDC och 36 VDC ut till LED-lysrören.
Säkringen fortsätter att gå regelbundet och jag kontrollerar hur mycket ström ett nätaggregat för 4 st 18 W = 72 W LED lysrör drar från 230 VAC. Nätaggregatet drar ca 0,6 A. Motsvarande en effekt på 230 * 0,6 =138 W. Det kan givetvis vara en fasförskjutning som gör att effekten är lägre men för dimensionering av elkabel och säkring gäller 0,6 A / 4 lysrör. Dvs för 90 lysrör
13,5 A. Inte konstigt 10A säkringen går regelbundet. Vi har tur. 10 meter från elskåpet sitter en fördelningsdosa där ingående kabel delas till 3 kablar åt olika håll i butiken. Så med 2 nya 10A
säkringar i elskåpet och ca 2 x 10 meter 3x1,5 mm2 kabel , elskåp till fördelningsdosa, så är säkringproblemet löst.
Energibesparing ? Har "nätaggregaten" bara 50% verkningsgrad eller är det delvis fasförskjutning ? I vilket fall som helst innebar inte övergången från 36W standard lysrör till 18W LED lys rör någon "halvering" av 230 VAC strömmen till lysrören ..........
Det var samma 230 VAC ström till 18 W LED-lysrör som till vanliga 36W lysrör.

Här är bara att "fynda".
Det finns liknande matematiker inom lödstationer, säljs som t.ex 40W, spetsen märkt med 40W men stationen i sig med 25W undertill.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En del såna där kinalysen till mc har likt ficklampor en sån där jävla blinkfunktion av någon underlig anledning....som att någon på jorden vill ha en sån.
Jag hittade på tuben hur man kunde löda en bygling så man blev av med den funktionen.
Jag köpte en "Tysk" batterigaragelampa på Hornbach, 1000,- rätt heavy duty, ett gummerat rör som en fet bratwust ungefär. Den BÖRJAR med blink på första trycket. Helt värdelöst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte en "Tysk" batterigaragelampa på Hornbach, 1000,- rätt heavy duty, ett gummerat rör som en fet bratwust ungefär. Den BÖRJAR med blink på första trycket. Helt värdelöst.
Tydligt jag får hålla hårt i min LED Korv med vridbar magnet för hänga upp den
köpt på Jula för några år sedan med
Vanlig 3-lägesströmbrytare
lägena
Många LED på ena sidan av korven, arbetsbelysning
Av
En LED i ena änden av korven, ficklampa

Det här med att ha blinkfunktion är i stilen ju fler möjligheter dessto bättre program
typ MS Office.
Och desto långsammare går det få något gjort.....
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag köpte en "Tysk" batterigaragelampa på Hornbach, 1000,- rätt heavy duty, ett gummerat rör som en fet bratwust ungefär. Den BÖRJAR med blink på första trycket. Helt värdelöst.
Kan även köpas som ett kit med en rejvplatta och rökmaskin :D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Instämmer. LED ljus är en avdelning där det lätt blir lite konstigt.
Exempel fritt ur minnet.
Beställer 140 W LED ljusramp till bilen. Installerar och mäter hur mycket ström den drar: 5A
Dvs Effekt med motorn igång och batterispänning ca 14 Volt P=14*5=70 Watt
Dvs den drar ca 50% av förväntad ström 10A.
Leverantör: Det är 14 st 10 W Cree LED dioder, dvs 140W. För längre livslängd körs dom på 5 A ......
Klassiker det där och visa märken är värre än andra. Seriösa tillverkare som tex Lazer och Stedi anger hur många Ampere som förbrukas vid en specifik spänning medans man i andra änden av skalan kan hitta sånt här

1665776856739.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klassiker det där och visa märken är värre än andra. Seriösa tillverkare som tex Lazer och Stedi anger hur många Ampere som förbrukas vid en specifik spänning medans man i andra änden av skalan kan hitta sånt här

View attachment 477535
Underbart ! :hihi

Här det mer uppenbart 8,2 A vid 12 Volt = 98,4 W "Ärligt" uppge strömmen.
För att ge de 40 st 3 W LEDarna 120 W med 80% verkningsgrad i DC / DC omvandlaren hade behövts ca 12 till 13 A vid 12 V
Med 8,2 A vid 12 V kan man med 80% verkningsgrad hoppas på ca 79 W till Ledarna, med 70% verkningsgrad blir det ca 69 W till de 40 st 3 W LEDarna.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top