Sjuk försäkringshöjning

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
jag har en likadan som dig bor i sthlm oxå 28 år.... Ärligt talat varit för rädd att ringa o kolla försäkringarna för i år.

Polarn fick höjning på bilen med 4000 kr med anledning av den stora mängden som krockat under vintern och att det slogs ut mot alla grupper... :(

jag återkommer senare med priset :huvet:huvet:huvet
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Inte läst igenom tråden så tipset kanske har kommit tidigare MEN: Hör med bilsport & mc, dom var väldigt billiga när jag jämförde.
Min fireblade jag hade kostade ca 20 loppor i trafik om året på mig hos länsförsäkringar, medans bilsport & mc bara tog 5000 kr för halvförsäkring.

Men tecknar du din försäkring hos dem så ger du fasiken i att lägga omkull hojen, för ja tänkte lägga min nästa hojförsäkring där till våren och ja vill då inte ha högre premier :):tummenupp
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Kan vara på sin plats att alla vi som kör bågar av den utsatta (ur försäkringssynpunkt) gruppen börjar
se till vårt eget ansvar angående försäkringshöjningar.
Visst, FB ska väl gå med vinst men vi har nog oss själva att tacka för de dyra försäkringarna i mångt o mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
edit: OK, H/IF var uppe... men om 4 loppor är dyrt, då undrar jag vad man vill ha i 08 för de pengarna? Hur gammal är du? 25 loppor i självrisk... tja, skall du köra o krasha? Se det som en motivation att inte pajja hojen :rolleyes:
Varför betala för något som man inte är villig att utnyttja? Då kan man ju hellre halvförsäkra och lägga undan pengar själv för att laga upp den. Betydligt mycket billigare i slutändan! Eller så tar man en försäkring som man faktiskt har råd att utnyttja också :rolleyes:
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Verkar som folksam inte vill försäkra sporthojar längre, dom var billiga för 2 år sen men nu ville dom ha runt 4k i månaden halvförsäkring. Kolla trygghansa.

Akta dig för trygghansa, det är ett jävla skojarpack. Jag tecknade en bilförsäkring där 6 mån senare kommer det en tilläggsfaktura retroaktivt för att dom gett mig en för låg premie.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag förstår faktiskt bolagen.

Många sporthojskunder är ju inga mönsterkunder direkt, skenförsäkrar så gott det går, kraschar, utnyttja vartenda kryphål, löser in hojar för en repad sving..

Skulle jag äga ett försäkringsbolag så har jag svårt att se en enda vettig anledning till att försäkra sporthojar..
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag kanske lever i en bubbla men är det så utbrett det här med kraschade sporthojar? Tittar man på framfarten i trafiken upplever jag det som det är motarderna som busar mest. Måhända är det bus i "lägre" farter kontra sporthojar som går av vägen i 190 och då naturligtvis med större kostnader för sjukvård och rehabelitering.
Vad kan berättiga en årspremie om 40.000 för en hoj som är värd 50.000? Med den prissättningen måste försäkringsbolagen nästintill utgå från att varje nytecknad sporthojsförsäkring skall bära sig själv. Att alla nyteckningar kommer att krascha det första året. Eller?

Resonemanget går att göra hur långt som helst men jag stannar där... Vad har Ni för erfarenheter av krascher och användandet av försäkringen för att täcka detta? Handen på hjärtat!
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jag förstår faktiskt bolagen.

Många sporthojskunder är ju inga mönsterkunder direkt, skenförsäkrar så gott det går, kraschar, utnyttja vartenda kryphål, löser in hojar för en repad sving..

Skulle jag äga ett försäkringsbolag så har jag svårt att se en enda vettig anledning till att försäkra sporthojar..

Glöm inte alla "stulna" hojar. Lär ju va en betydande andel av stölderna som är bedrägerier.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Resonemanget går att göra hur långt som helst men jag stannar där... Vad har Ni för erfarenheter av krascher och användandet av försäkringen för att täcka detta? Handen på hjärtat!

Jag, och troligtvis de flesta som kört ett tag, känner till halv eller trafikförsäkrade hojar som blivit lagda, och sen lämpligt nog "stulna" nån vecka senare. Fullt funktionsdugliga hojar som lösts in för nån spricka i en plastkåpa + repa i tanken, trots att det i allra högsta grad var självförvållat. Eller hojar som det tecknas årsförsäkring på som sen "säljs" till någon anhörig.

Självklart gäller det inte BARA sporthojar, men sporthojar toppar statistiken, det är den typen av hoj som lockar många i "riskgrupperna".. + att de ofta har typ dubbla effekten mot andra hojtyper.

Sätt dig in i sitsen.. du är VD för ett försäkringsbolag, ditt jobb är att få ditt företag att tjäna så mkt pengar som möjligt. Sen ställer du dig utefter t ex Bulten eller vid Skogis en fin sommarkväll, gärna en Onsdag.. :tummenupp

Frågan är om du är så sugen på att försäkra några hojar alls efter det?
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Precis som Wiseguy säger så är hojen småpengar det är personskadorna som kostar.

Jag har också en Blade -08 och bor i Sollentuna, är iof ett par år äldre än dig (32) men min försäkring har gått ner i år så hojen borde inte vara det som drivit upp premien. IF märkesförsäkring skulle kosta mig 1290:-/Halv och LF tar 1500:-/halv och jag tror jag går på den senare pga en självrisk som är mkt lägre.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ringde folksam idag igen för att få en förklaring :).
haha tjejen säger att min hoj var försäkrad som 47kw förra året istället för 131kw (säger emot sig själva då dom går på orginaleffekten), hur fan e det möjligt?
det har alltid stått 131kw när jag loggat in på transportstyrelsen, står i alla papper att effekten är på 131kw.
så den rätta premien förra året var 4200kr/mån och mina 1350kr/mån var för en 47kw hoj, hon var "schysst" o sa att jag inte behöver betala retroaktivt men annars allmänt dryg som dom flesta försäkringssäljare verkar vara så fort man ifrågarsätter.
Hade även en r1:a förra året på runt 130 kw den kosta också runt 1200

men nu har jag hittat ett bra alternativ, hojen ska stå på morsan vilket var helt okej för ett bolag, o jag kunde låna den hur mycket jag ville fast jag inte står skriven på samma adress, det kalaset skulle kosta 1000kr/mån halv, taget =)
 
Last edited:

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Ringde folksam idag igen för att få en förklaring :).
haha tjejen säger att min hoj var försäkrad som 47kw förra året istället för 131kw (säger emot sig själva då dom går på orginaleffekten), hur fan e det möjligt?
det har alltid stått 131kw när jag loggat in på transportstyrelsen, står i alla papper att effekten är på 131kw.
så den rätta premien förra året var 4200kr/mån och mina 1350kr/mån var för en 47kw hoj, hon var "schysst" o sa att jag inte behöver betala retroaktivt men annars allmänt dryg som dom flesta försäkringssäljare verkar vara så fort man ifrågarsätter.
Hade även en r1:a förra året på runt 130 kw den kosta också runt 1200

men nu har jag hittat ett bra alternativ, hojen ska stå på morsan vilket var helt okej för ett bolag, o jag kunde låna den hur mycket jag ville fast jag inte står skriven på samma adress, det kalaset skulle kosta 1000kr/mån halv, taget =)

Du har hittat ett bra alternativ - skenförsäkring. :tummenupp

Anledningen till att det var "okej" med försäkringsbolaget är väl att säljaren har provision, sen vid olycka kommer dom antagligen neka. Bor ni på samma adress?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Du har hittat ett bra alternativ - skenförsäkring. :tummenupp

Anledningen till att det var "okej" med försäkringsbolaget är väl att säljaren har provision, sen vid olycka kommer dom antagligen neka. Bor ni på samma adress?

sken och sken, pratar med dom just nu igen dom säger ju att det är helt okej att låna ut den till vem som helst så länge det är en bas eller året runt försäkring, nu har två handläggare sagt det. Och man måste inte bo på samma adress säger hon. Morsan har ju mc kort.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
sken och sken, pratar med dom just nu igen dom säger ju att det är helt okej att låna ut den till vem som helst så länge det är en bas eller året runt försäkring, nu har två handläggare sagt det. Och man måste inte bo på samma adress säger hon. Morsan har ju mc kort.

Låna ut ja, du äger ju hojen. Om du har lån på den så är det det bolaget kollar vid skada/stöld etc.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men nu har jag hittat ett bra alternativ, hojen ska stå på morsan vilket var helt okej för ett bolag, o jag kunde låna den hur mycket jag ville fast jag inte står skriven på samma adress, det kalaset skulle kosta 1000kr/mån halv, taget =)

Fint.

Ser fram emot diskussionen om nåt år när det startas en ny tråd där folk beklagar sig på att sporthojar kostar 7000:-/månad just på tanter över 50 och omöjligt kan förstå varför :yoparty
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
sken och sken, pratar med dom just nu igen dom säger ju att det är helt okej att låna ut den till vem som helst så länge det är en bas eller året runt försäkring, nu har två handläggare sagt det. Och man måste inte bo på samma adress säger hon. Morsan har ju mc kort.

Har också haft min Retta en kortare tid visserligen på farsan och det var HELT ok att göra så för handläggaren.
Dock så skrev jag över den sen på mig själv, känns ändå bäst att göra så.

Det är ju samma sak med min dock, tidiga r:1or verkar vara inreggade på en lägre effekt i kW.
Jag påpekade såklart detta för handläggaren och denna sa, nej men nu är det så, jag ser ursprungseffekten också så det blir den premien du har fått.

TAGET sa jag. :banana
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top