six-stroke

Coola Ola

Guest
Udda men kul!! Det där är ju nånting jag skulle vilja se utvecklas mer. Tyckte iofs att den lät lite trist, faktiskt. Någon motorguru, typ anders brink eller ulf lundin som har nåt att säga om en sån här motor? Sidan tar ju inte upp några negativa aspekter egentligen men det måste ju finnas nackdelar med ett sånt här system, annars hade väl alla haft det?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Coola Ola skrev:
Udda men kul!! Det där är ju nånting jag skulle vilja se utvecklas mer. Tyckte iofs att den lät lite trist, faktiskt. Någon motorguru, typ anders brink eller ulf lundin som har nåt att säga om en sån här motor? Sidan tar ju inte upp några negativa aspekter egentligen men det måste ju finnas nackdelar med ett sånt här system, annars hade väl alla haft det?

med tanke på att det inte direkt va igår den där motorn utvecklades så finns det nog nån redig hake med det hela, annars borde det vara som du säger, det borde vara vanligare.
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Fluxir skrev:
med tanke på att det inte direkt va igår den där motorn utvecklades så finns det nog nån redig hake med det hela, annars borde det vara som du säger, det borde vara vanligare.
Med nya motor/uppfinningar som drar lite bränsle, kommer man ingenstans! Dom blir uppköpta och nergrävda. Oljebolagen o staten gillar inte sådana uppfinningar!! :mad:
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Boost 2 skrev:
Med nya motor/uppfinningar som drar lite bränsle, kommer man ingenstans! Dom blir uppköpta och nergrävda. Oljebolagen o staten gillar inte sådana uppfinningar!! :mad:

Ja, och förjävligt är det! :4skrika Snart så tar oljan slut, och jag vill inte köra med nåt elektriskt skit när jag blir äldre och har råd med något med lite drag i! :gråta


Miljön får nästa generation ta tag i, eller nåt :D :hej
 

Coola Ola

Guest
NatoN skrev:
Ja, och förjävligt är det! :4skrika Snart så tar oljan slut, och jag vill inte köra med nåt elektriskt skit när jag blir äldre och har råd med något med lite drag i! :gråta


Miljön får nästa generation ta tag i, eller nåt :D :hej

Inte för att vara för mycket off-topic men om nån i framtiden uppfinner batterier elelr annan strömkälla med låg vikt/högt energiinnehåll så skulle en hoj med elmotor vara bättre både rent motormässigt (100% av vridmomentet från 0 varv) och vikt/effektmässigt. Helt jämn effektkurva också så det lär bli lättkört och snällt. Men så var det ju det där med strömförsörjningen....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lotus visade en motor för ett par år sedan med elektriska ventiler som styrdes via en dator. Eftersom det inte fanns någon förbindelse mellan veven och "kammen" så kunde den styras hursomhelst. Dom hade 256 kamaxelprofiler inlagda i styrdatorn och den kunde växla hursomhelst mellan dessa. Dom programmerade den att ha olika karaktäristik beroende exempelvis på hojens lutning och kurvans radie. Med fullt nedlägg agerade den som en v-twin, för att steglöst övergå till en V4 respetive rad4:a när hojen lutades upp. Allt för att få maximalt fäste och kraft i varje situation. Denna motor kunde också "sextakta" och dessutom bara på vissa cylindrar om det behövdes, allting steglöst.
Det ju finns alltid en hake och i detta fallet var det priset på själva ventilen, dom hade köpts från NASA (användes i rymdfärjan) och kostade precis hur mycket som helst :näsblod

Resultatet var massor av effekt genom precis hela registret, 30-40 procent lägre förbrukning samt 95 procent färre utsläpp. Dom siktade på produktion 2006...

F-n trot...
 

Coola Ola

Guest
Niklasinorr skrev:
Lotus visade en motor för ett par år sedan med elektriska ventiler som styrdes via en dator. Eftersom det inte fanns någon förbindelse mellan veven och "kammen" så kunde den styras hursomhelst. Dom hade 256 kamaxelprofiler inlagda i styrdatorn och den kunde växla hursomhelst mellan dessa. Dom programmerade den att ha olika karaktäristik beroende exempelvis på hojens lutning och kurvans radie. Med fullt nedlägg agerade den som en v-twin, för att steglöst övergå till en V4 respetive rad4:a när hojen lutades upp. Allt för att få maximalt fäste och kraft i varje situation. Denna motor kunde också "sextakta" och dessutom bara på vissa cylindrar om det behövdes, allting steglöst.
Det ju finns alltid en hake och i detta fallet var det priset på själva ventilen, dom hade köpts från NASA (användes i rymdfärjan) och kostade precis hur mycket som helst :näsblod

Resultatet var massor av effekt genom precis hela registret, 30-40 procent lägre förbrukning samt 95 procent färre utsläpp. Dom siktade på produktion 2006...

F-n trot...

Fast det var väl hydrauliskt styrda ventiler och inte elektriskt? Hittar ingen länk om det nu men kommer ihåg ett gammalt nummer av perfomance bikes där de beskrev just det projektet hos lotus.

De försök med elektromagnetiskt styrda ventiler jag läst om (inte många, medges) har inte slagit väl ut, rörelsen blir för ryckig och svårkontrollerad.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Coola Ola skrev:
Fast det var väl hydrauliskt styrda ventiler och inte elektriskt? Hittar ingen länk om det nu men kommer ihåg ett gammalt nummer av perfomance bikes där de beskrev just det projektet hos lotus.

De försök med elektromagnetiskt styrda ventiler jag läst om (inte många, medges) har inte slagit väl ut, rörelsen blir för ryckig och svårkontrollerad.

Helt rätt, hydraulik var det...sorry! Dom försökte både med elektriska och med pneumatiska men det var för mycket problem. Elektriska var svåra att styra och pneumatiska krävde en pump av ganska god klass...
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Coola Ola skrev:
Inte för att vara för mycket off-topic men om nån i framtiden uppfinner batterier elelr annan strömkälla med låg vikt/högt energiinnehåll så skulle en hoj med elmotor vara bättre både rent motormässigt (100% av vridmomentet från 0 varv) och vikt/effektmässigt. Helt jämn effektkurva också så det lär bli lättkört och snällt. Men så var det ju det där med strömförsörjningen....

Jo klart det utvecklas till att funka bra, men rätt stor del av känslan försvinner när kolvmotorn ersätts med nån knäpptyst symaskinsmotor :tummenner
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top