Sintrade skivor ?

Fincken

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Ingen just nu
JAg beställde sbs bromsbelägg på https://www.touring.se/
När jag fick hem dom så visade det sig att det stog kan endast användas på sintrade skivor (inte slittsade utan sintrade).
min fråga är då hur vet jag vad jag har på min cbr900rr -92.
Samt vad är sintrade skivor? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sintrade skivor står där nog inte då de enda skivor som kan kallas sintrade är de keramiska och de är extremt ovanliga.
Lär nog ha stått någonting om att sintarade belägg inte skall användas i kombination med annat än rostfria bromsskivor.
 

Fincken

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Ingen just nu
Det står
"Street Excel Sinter. Tillverkade med oöverträffad sinter-teknik och med utnyttjande av UCT för bästa möjliga bromsprestanda. Inga eller mycket små fade-tendenser även vid hård körning. Snabb värmeavledning, minimalt slitage på bromsskivor. Anpassade för alla nyare supersport MC med sintrade belägg som original! OBS! Montera aldrig cintrade belägg på cyklar som inte har cintrade som original. Fram."

Min fråga är hur vet jag vad som sitter på nu ? :huvet
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Läs en gång till så kan du dra slutsatsen att det är sintrade belägg du har köpt.
/T
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Detta betyder: Du har köpt sintrade pads. Bra eller dåligt beror på dina mål och vem du frågar. JAg säger dock att det är bättre än organiska pads.

Det är bromspadsen som är sintrade inte skivan. Att det står "endast för de som har sintrade orginal" betyder att du endast bör ha dem på cyklar där sintrade är orginal beroende på att sintrade pads är aggresiva mot en del bromsskivor.

Om din blade har sintrat orginal eller ej vet jag inte även om jag misstänker att den har det. Vänta lite så är här säkert någon bladeåkare som svarar.
 

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-
Läs rekommendationstabellen för din hoj i Touringbutikens katalog. Rekommenderar de SBS HS så klarar orginalskivororna sintrade belägg (vilket de mest troligt gör).
 

Fincken

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Ingen just nu
ok . tack för alla som svarat.
Jag ringde till hojbiten i mösterås, och fick reda på att det var helt ok på min gamel blade :banana :banana
Så nu blir det åka av :yoparty
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top