Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Bumpar denna trån nu!

Tänkte beställa ett Shorai batteri till Rc8:an.

Kan jag ladda den med en Ctek laddare om det behövs & har dessa batterier funkat för er som kör med dom?

Hej

Du får inte använda en så kallad "smartladdare", den förstör batteriet. Bäst är Shorais egen laddare som ballanserar batteriet. En vanlig "dumladdare" kan också användas.

Mer om Shorai hittar du här
http://shop.nfracing.se/epages/nfra...ng/Categories/batterier/LaettViktsBeskrivning

Mer om laddare längst ned på sidan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Behöver man något som emulerar halvljus ifall man slängt på kraschkåpor så lysen mm är borta?
Är det någon som säljer en bekväm liten grej som passar direkt framme i kontakten isf?
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Behöver man något som emulerar halvljus ifall man slängt på kraschkåpor så lysen mm är borta?
Är det någon som säljer en bekväm liten grej som passar direkt framme i kontakten isf?

Nej det behövs inte. Jag har det på min rena rachoj utan lampor eller annat som drar ström.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bumpar denna trån nu!

Tänkte beställa ett Shorai batteri till Rc8:an.

Kan jag ladda den med en Ctek laddare om det behövs & har dessa batterier funkat för er som kör med dom?

Du behöver aldrig ladda för det självurladdar inte!:tummenupp
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det låter bra detta:) då är det bara beställa.
Fast min drar lite tjuvström så jag kommer nog få ladda det ibland.
Så har ni tips på nån laddare som funkar som inte kostar flera tusen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Det låter bra detta:) då är det bara beställa.
Fast min drar lite tjuvström så jag kommer nog få ladda det ibland.
Så har ni tips på nån laddare som funkar som inte kostar flera tusen?

Om din hoj drar tjuvström måste du ha en underhållsladdare som Shorais egen monterad. Om batteriet urladdas till ca 10-20% av sin kapasitet kommer det med största sannolikhet att förstöras.
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///
Jag skulle börja med att kolla upp att det installerade batteriet överenstämmer med vad Shorai rekommenderar till din hojmodell. Då ska det fungera bättre än du beskriver, såtillvida inte motorn har big bore, höjt komp eller liknande. Se shorais rekommendationer på nätet.
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
Mitt Shorai gick sönder efter en säsong. Tror det berodde på att det kommit in fukt bakom skyddet (5pools kontakten). Skyddslocket är inte tätt och pinnarna hade ärjat. Detta fel verkar vara rätt vanligt om man läser på forum. Fick ett nytt för halva priset, enligt deras garantipolicy. Hädanefter kommer jag pilla bort skyddslocket och blåsa torrt med tryckluft efter regnkörning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///

Kallt ute när du försökt dig på?

Min enduroräser har samma fenomen när man trailat den till banorna i vinter...grejen att det vaknar till liv har med lifepo4-cellerna att göra, de måste värmas upp med lite belastning för att vakna till liv. :) Helt enligt norm...
 

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
Kallt ute när du försökt dig på?

Min enduroräser har samma fenomen när man trailat den till banorna i vinter...grejen att det vaknar till liv har med lifepo4-cellerna att göra, de måste värmas upp med lite belastning för att vakna till liv. :) Helt enligt norm...

det är samma hela tiden. spelar ingen roll om det är -10 eller +10 ... har hon väl varit igång så hon är varm så brukar hon fungera :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
det är samma hela tiden. spelar ingen roll om det är -10 eller +10 ... har hon väl varit igång så hon är varm så brukar hon fungera :)

Då skulle jag skylla på trött startmotor eller volt-tapp på väg till startmotorn.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mitt Shorai gick sönder efter en säsong. Tror det berodde på att det kommit in fukt bakom skyddet (5pools kontakten). Skyddslocket är inte tätt och pinnarna hade ärjat. Detta fel verkar vara rätt vanligt om man läser på forum. Fick ett nytt för halva priset, enligt deras garantipolicy. Hädanefter kommer jag pilla bort skyddslocket och blåsa torrt med tryckluft efter regnkörning.

Jag kör med skyddet på, men har satt en snutt eltejp över för att täta. Råkade ut för samma sak på min bil, men tänkte inte på att använda garantin korkat nog...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Glömde innerbelysningen på i bilen över helgen. Totalt batteritorsk på måndag morgon, och inget startbatteri hemma. Att ta hojen till jobbet var inte ett lämpligt alternativ. Men att ta hojens batteri och montera i bilen kunde ju vara värt ett försök.
Så jag skickade in mitt några år gamla, 9Ah, 670g tunga MC-batteri i min 2-litersfyra med 11:0 i komp. Startade direkt, med en anings tvekan på första kolvslaget.
Det är fantastiskt krut i dessa löjligt lätta små batterier.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Glömde innerbelysningen på i bilen över helgen. Totalt batteritorsk på måndag morgon, och inget startbatteri hemma. Att ta hojen till jobbet var inte ett lämpligt alternativ. Men att ta hojens batteri och montera i bilen kunde ju vara värt ett försök.
Så jag skickade in mitt några år gamla, 9Ah, 670g tunga MC-batteri i min 2-litersfyra med 11:0 i komp. Startade direkt, med en anings tvekan på första kolvslaget.
Det är fantastiskt krut i dessa löjligt lätta små batterier.

GANSKA bra!!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top