Shoei CWR-1 Photocromic?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har ett sånt sen 3-år tillbaka eller nåt sånt...
Väldans trevligt på det hela taget. Det blir dock aldrig riktigt mörkt utan är precis som vanliga glasögon med fotokromatiska glas attans bra till vardags.
Vid några tillfällen så har soljuset varit så starkt att jag tyckt att det varit nödvändigt med solglasögon också.

Men om jag måste välja....

Fotokromatiskt pinlock som gör att jag kan köra hem i mörker med visiret nere, till priset av att det vid några få tillfällen kan krävas solglasögon jämfört med mörkt visir, inga solglasögon och helt omöjligt att köra hem i mörker med visiret nere så är valet lätt. Det blir ett fotokromatiskt pinlock varje gång.
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Kollar man på ett antal nätbutiker så har de flesta "ej i lager". Skall det komma en ny modell eller har Shoei stora problem att få fram detta visir?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har ett sånt sen 3-år tillbaka eller nåt sånt...
Väldans trevligt på det hela taget. Det blir dock aldrig riktigt mörkt utan är precis som vanliga glasögon med fotokromatiska glas attans bra till vardags.
Vid några tillfällen så har soljuset varit så starkt att jag tyckt att det varit nödvändigt med solglasögon också.

Men om jag måste välja....

Fotokromatiskt pinlock som gör att jag kan köra hem i mörker med visiret nere, till priset av att det vid några få tillfällen kan krävas solglasögon jämfört med mörkt visir, inga solglasögon och helt omöjligt att köra hem i mörker med visiret nere så är valet lätt. Det blir ett fotokromatiskt pinlock varje gång.

Jag är inte helt hundra säker på detta men jag tror att såna visir/glas slits med tiden när de används så även om de blir mörka när de är nya så blir de sämre och sämre på att blockera ljuset när de blir äldre.
Man får nog räkna med att köpa nytt efter några år.
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Jag har ett sånt..

Ja, detta borde varande smidigaste om man skall köra när det är ljust och mörkt ute. Orkar man byta sitt mörka visir om man skall köra när det är mörkt ute. Eller hur gör alla som kör med mörkt visir? Kör enbart när det är ljust ute? Spegelvisir fungerar det som mörka visir när det är mörkt ute?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja, detta borde varande smidigaste om man skall köra när det är ljust och mörkt ute. Orkar man byta sitt mörka visir om man skall köra när det är mörkt ute. Eller hur gör alla som kör med mörkt visir? Kör enbart när det är ljust ute? Spegelvisir fungerar det som mörka visir när det är mörkt ute?

Jag har haft ett tonat spegelvisir och det funkar utmärkt på dagtid oavsett väder. Sommartid är det ytterst få timmar om dygnet som det var för mörkt för att köra och inne i stadstrafik fungerade det ändå ganska bra tack vare gatubelysningen. Visst fick man ta det lite extra lugnt eller köra med visiret uppe men på de 3-4 åren jag kört med det visiret så är det nog bara en handfull gånger som det varit ett problem.

Nu har jag inbyggt solvisir i hjälmen som funkar utmärkt (förutom att det har en tendens att imma när man kört långsamt med yttervisiret stängt.)
 

Sharkbait

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2012
Ort
Byn
Hoj
BMW S1000R
Det kommer i slutet av april i Sverige. Haft ett till min Bell hjälm och det är guld. Bästa av båda världar till 90%


Det är snart slutet av april men oroväckande är att större marknader än Sverige har detta visir "out of stock" i ett antal nätbutiker.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top