Service för en laptop!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Min laptop har totalt brakat samman (går inte ens att starta) och jag vill väldigt gärna veta vart det går snabbast och billigast att lämna in den, gärna i centrala sthlm.

Tack på förhand.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Helst både och.
Det är ju inte alls säkert att det går, att få både och, vad händer när du försöker få liv i den? Är bara hårddisken kry så går det ju att skruva ur den och tanka ur åtminstone viktiga filer mm.

Läs igenom det här: http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skojarfasoner

Ett tips kan ju vara att muta någon som kan datorer att göra det åt dig istället. Troligen mycket billigare, snabbare och enklare ;)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad för laptop det är kan vara bra information också.
Oftast brukar det var mest prisvärt att köpa en ny och lägga in backuperna du tagit på din data på den istället...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är ju inte alls säkert att det går, att få både och, vad händer när du försöker få liv i den? Är bara hårddisken kry så går det ju att skruva ur den och tanka ur åtminstone viktiga filer mm.

Läs igenom det här: http://www.radron.se/Granskningar/Datorsupport-avslojar-skojarfasoner

Ett tips kan ju vara att muta någon som kan datorer att göra det åt dig istället. Troligen mycket billigare, snabbare och enklare ;)

japp, agree. Rädda info. Inte så ofta rep är värt på en laptop. Skulle va hdd eller så då. muta hoztic?
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Det är en HP (dock 4 år gammal..) och när jag försöker starta den står det bara med vit datatext på svart botten att man ska trycka F10 för att starta om. Så gör man det och kommer till samma läge hela tiden.
Den visade strax innan den dog en massa liten vit text på blå botten och pep oroväckande innan den slocknade.
Informationen kan jag leva utan, dock inte datorn.
På Google hittade jag ett ställle på St:Eriksgatan och där kostar bara en felsökning ca 600kr, sen minst 1000 kr om hårdisken ska bytas... eller mera om det är ett annat fel. :gråta
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
På Google hittade jag ett ställle på St:Eriksgatan och där kostar bara en felsökning ca 600kr, sen minst 1000 kr om hårdisken ska bytas... eller mera om det är ett annat fel. :gråta
räkna med att i slutändan har din räddade laptop kostat 3x mera än en ny snabbare en, och du har fortfarande inte räddat dina bilder etc.

Gillar beskrivningen "massa vit text på blå bakgrund" :D
Det slog dig inte att den texten talade om vad som var fel då?
(den bilden kallas normalt BSOD och innehåller ibland info om vad som sket sig)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
1. Köp en ny dator.
2. Knata in på Kjell & Co och köp ett hårddiskkabinett, t ex det här.
3. Skruva ur hårddisken ur gamla datorn och sätt i kabinettet.
4. Installera din nya dator, anslut din externa hårddisk och tanka över informationen.
5. Ifall punkt 4 ovan inte lirar, fundera över hur viktig informationen på disken är för dig och kontakta i så fall ett data recovery-företag som ibas.
6. Kassera gamla datorn på ett spektakulärt sätt. Glöm inte filma och posta här i tråden!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju helt klart som att din dator har dragit sin sista suck, och som frankof skrev, det kommer att kosta mycket mer att få liv i den där än att köpa en ny, en ny som har mycket bättre prestanda mot en gammal som bara väntar på att nästa sak ska rasa...

Alla dom där vita bokstäverna mot den blåa bakgrunden sa som sagt vad som gick snett, och hade underlättat rejält vid en felsökning!

Pelles arbetsordning är ganska precis vad du borde göra :tummenupp Det finns även mjukvara som kan rädda dina filer "gratis", men det beror ju på vad som har hänt med disken.

Jag är helt klart mutbar ;) Dessutom kan jag filma när din gamla burk dör :hihi
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Hej Dh,
Har du provat att starta om datorn med hjälp av windowsskivorna?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Prova och boota en Ubuntu eller annan live-USB sticka och se om det funkar och om du kommer åt hårddisken...

Men laga för h-vete inte en gammal laptop, om någon del har gett sig nu och byts ut och nästa grej ger sig om en vecka till?
Även om du köper den billigaste laptopen i dag så är den mångfalt vassare än din gamla.

Rädda data, köp nytt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top