Server ostabil (fix gjord)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har gjort lite justeringar nu utfrån kraschloggen samt fixat så automatiska up-time kollen faktiskt fungerar som den ska... :3freak

Nu så borde 502 gateway inte visas lika ofta igen, hoppas jag :död

Tror servern gått ner pga mer belastning, vilket borde betyda fler besökare än vanligt. Så ändå något positivt i det här kanske :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I vår organisation har vi haft en hel del ddos-angrepp (japp, från RU) sista veckan. Brukar ligga på stabil nivå men nu väsentligt högre. Men jag antar att du har koll på sådant.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Koll och koll vet jag inte, nog inte tänkt att RU problemet ska orsaka men nu när du säger det kan jag tänka mig det är allmänt mer spamtrafik från RU för att försöka hitta servrar med hål på. Ska kika lite i statistiken :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan du styra från vilket land du accepterar trafik? Själv tillåter jag bara trafik som originerar från Sverige. Antalet attacker sedan dess är 1, siffran ett. Det kom från Universitetet i Växsjö för några år sedan och slutade någon minut efter det jag rapporterat detta till Abuse hos deras ISP, på kvällen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nja, eller det går väl förstås. Men känns lite overkill just nu. Det är ju inte ryska befolkningen som krigar, utan kremlin med putin som en puppet. Nog om politik dock =P

Men brandväggen o allt som finns blockar generiska simplare försök till standardattacker via SSH / ftp (ej ens öppet).

Servern är rätt hyffsat nedstängd som standard och inget SSH är öppet utan att ha en nyckel i sig. Sedan kan ju applikationer bli sårbara också förstås.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan du styra från vilket land du accepterar trafik? Själv tillåter jag bara trafik som originerar från Sverige. Antalet attacker sedan dess är 1, siffran ett. Det kom från Universitetet i Växsjö för några år sedan och slutade någon minut efter det jag rapporterat detta till Abuse hos deras ISP, på kvällen.
Det var deras Abuse-gäng som var i farten alltså :hihi

Vill dom in så kan det ju vara så att dom inte sitter på en officiell kreml.ru-adress, så att låsa från vissa länder stoppar nog bara glada amatörer, eller dom mest banala försöken.

Sen kan det ju vara så att dom, inga nämnda och inga glömda, har infiltrerat Ukrainska burkar som spammar järnet, så att dom ska se ut som dom onda killarna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tack tack. Jag har tyvärr en svacka i mitt eget MC-körande, och önskar jag vore mer aktivt rent innehållsmässigt.

Men kan inte släppa sajten haha. Ens "barn".

Och, tack alla moderatorer över tid. Speciellt @sportbike som modererat i herrejössesmånga år på sin fria tid. Och allas vår @Mattias som övervakar oss då och då :D

Vet jag ibland själv inte tackat nog och tagit för givet. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag undrar dock, måste det göras något speciellt på dessa högtider?
Jag kommer mata en fisk med falukorv, borra sönder en foppatoffel och till kvällen se rollers slangskola! ?

Allt till din ära i evigheten och härligheten, amen.
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top