Semestertrip Florida. Saker att göra och inte göra?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Drar snart på en 15 dagars rundresa i Florida med min 17-åriga grabb. Allt är bokat och klart förutom aktiviteter under rundresan.

Vad får man inte missa? Vad kan man skippa?

Åka ut och fiska (om det inte kostar skjortan och kalsongerna) samt besöka något häftigt nöjesfält står redan på önskelistan.

Vi kommer bo i Miami, Cocoa Beach, Orlando, Sarasota, Fort Myers, Key West med avslutning i Miami sista natten.

Vi tar tacksamt emot tips från Floridaresenärer för att förhoppningsvis slippa gå in i allt för många av de vanliga turistfällorna. :)

mvh. Johan & Viktor
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Vi va över där hösten 2009.

Saker som jag spontant kan rekommendera är:
-Miami Beach, så gött att bara glida omkring därute, ligga på stranden, kolla in coola bilar/folk, käka gott, festa osv.
-Siesta Key, grymt fin strand söder om Tampa, vitaste sanden ever, helt i kvarts=blir inte varm trots stekande sol, fantastisk solnedgång
-Orlando, vi var på Universal Studios/Adventure Island, riktigt fett nöjesfält med grymma bergochdalbanor, simulatorer etc etc

Sen var vi även i Key West, det tyckte vi va riktigt överskattat, typ dyrt och tråkigt, men det var en fin väg ut dit. Vi hade såklart även hyrt en Ford Mustang GT (V8 300hk) Cab, som vi gled runt med, hur värt som helst =)
Vi tog också ett fallskärmshopp, nånstans mellan Tampa och Orlando, det tyckte vi va riktigt värt, kostade typ 1000:- vilket ju är betydligt billigare än i Sverige ;)
Vi besökte även Kennedy Space Center som också va ganska coolt om man gillar sånt.

Saker jag kan tänka mig är kul men som inte vi gjorde p.g.a. pengabrist är dyka, hyra båt, fiska etc.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Inte göra: Orlando, Sea World. Kul för barn, kanske. Övriga parker är OK.

Göra: Kanske din grabb är för stor för att uppskatta, men Everglades är klart sevärt kolla tex
http://www.everglades.national-park.com/hike.htm#bike
Hyr en cykel och trampa runt ett par timmar bland alligatorerna. Vet inte hur fuktigt det är där nu under sommaren, men kan vara värt att ha med sig bug spray för att slippa bli uppäten ..
Ligger väl 1h bilresa från miami ungefär.

Kolla brudar på miami south beach är ju given ..

Ta en tur till Fort Lauderdale, en timme norr om Miami.
Ta en av båtturerna i kanalerna som går igenom stan, en guidad tur på 1.5-2h där skepparen berättar om vilka kändisar som bor var och hur j-vla rika de är. Feta hus och yachter i överflöd. GRATIS bar på flera av dessa båtarna med, 20 $ per skalle, prisvärt!

Om ni åker till Fort Lauderdale så testa en av världens största drive in bio som ligger där, kommer inte ihåg vad den heter men googla det. På vägen mot sawgrass mall iaf. Tror det var 13-15 skärmar så det finns säkert en rulle som passar er. Under filmen så var det en grabb som körde runt med en golfbil och sålde dricka/godis, bekvämt att bara hissa ner rutan på bilen ...
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Tack för svar! :tummenupp

Så många timmar som man plöjt ner i amerikansk "kvalitetsfilm" känns det som ett måste att lägga ett besök på Universal Studios. :)

// Johan

Vi va över där hösten 2009.

Saker som jag spontant kan rekommendera är:
-Miami Beach, så gött att bara glida omkring därute, ligga på stranden, kolla in coola bilar/folk, käka gott, festa osv.
-Siesta Key, grymt fin strand söder om Tampa, vitaste sanden ever, helt i kvarts=blir inte varm trots stekande sol, fantastisk solnedgång
-Orlando, vi var på Universal Studios/Adventure Island, riktigt fett nöjesfält med grymma bergochdalbanor, simulatorer etc etc

Sen var vi även i Key West, det tyckte vi va riktigt överskattat, typ dyrt och tråkigt, men det var en fin väg ut dit. Vi hade såklart även hyrt en Ford Mustang GT (V8 300hk) Cab, som vi gled runt med, hur värt som helst =)
Vi tog också ett fallskärmshopp, nånstans mellan Tampa och Orlando, det tyckte vi va riktigt värt, kostade typ 1000:- vilket ju är betydligt billigare än i Sverige ;)
Vi besökte även Kennedy Space Center som också va ganska coolt om man gillar sånt.

Saker jag kan tänka mig är kul men som inte vi gjorde p.g.a. pengabrist är dyka, hyra båt, fiska etc.

Många bra tips! Tack! :)

Spana brewdar ligger såklart i planen. Grabben e 17 så han uppskattar det han med som tur är. :p



Inte göra: Orlando, Sea World. Kul för barn, kanske. Övriga parker är OK.

Göra: Kanske din grabb är för stor för att uppskatta, men Everglades är klart sevärt kolla tex
http://www.everglades.national-park.com/hike.htm#bike
Hyr en cykel och trampa runt ett par timmar bland alligatorerna. Vet inte hur fuktigt det är där nu under sommaren, men kan vara värt att ha med sig bug spray för att slippa bli uppäten ..
Ligger väl 1h bilresa från miami ungefär.

Kolla brudar på miami south beach är ju given ..

Ta en tur till Fort Lauderdale, en timme norr om Miami.
Ta en av båtturerna i kanalerna som går igenom stan, en guidad tur på 1.5-2h där skepparen berättar om vilka kändisar som bor var och hur j-vla rika de är. Feta hus och yachter i överflöd. GRATIS bar på flera av dessa båtarna med, 20 $ per skalle, prisvärt!

Om ni åker till Fort Lauderdale så testa en av världens största drive in bio som ligger där, kommer inte ihåg vad den heter men googla det. På vägen mot sawgrass mall iaf. Tror det var 13-15 skärmar så det finns säkert en rulle som passar er. Under filmen så var det en grabb som körde runt med en golfbil och sålde dricka/godis, bekvämt att bara hissa ner rutan på bilen ...
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Sist jag var i Miami och bara körde runt en kväll kom jag till en korsning, efter lite tvekan kom jag fram till att jag skulle chansa på att köra höger och blinkade ditåt. En bil kör upp sidan om mig och föraren säger "You don´t wanna go there!". Så gör inte det!:tummenupp
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Universal Studios är ett måste. Testa Double Dragon, Spindelmannen, Mumien, Hulken och alla andra feta åkattraktioner, ett minne för livet.
Se upp för MYCKET folk om du väljer att dra dit under högsäsong. Här kan du lätt spendera en helg.

John Pennekamp Coral Reef State Park i Key Largo, om du vill njuta av vacker nationalpark med spännande miljö, paddla kanot genom trånga kanaler i Mangrooveträsket, snorkla eller kolla på hajar och rev genom en båt med glasbotten. Ta med kameran.

Shopping malls! Klart du måste besöka Sawgrass Mills, Aventura och Dolphin Mall. Gigantiska köpcentra där du hittar tekniska prylar och märkeskläder till en bråkdel av priset här. Heldagsutflykt.

Sist jag var i Miami och bara körde runt en kväll kom jag till en korsning, efter lite tvekan kom jag fram till att jag skulle chansa på att köra höger och blinkade ditåt. En bil kör upp sidan om mig och föraren säger "You don´t wanna go there!". Så gör inte det!:tummenupp

Apropå högersväng i Miamitrafiken - det är är okej att köra höger i en korsning när man har rött ljus, så länge det är fritt.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det mesta är skrivet redan men även jag slänger in Universal Studios, riktigt skoj trots att man är vuxen. :)
Av allt som Disney World har att erbjuda så ser jag egentligen bara Epcot som sevärt om man inte är barn.

Saker att inte göra... gå INTE runt med en turistkarta.
Värt att veta är att de gjort om hyrbilssystemet där nere för ett gäng år sedan, de hade speciella regskyltar och blev således prime targets för rån och det var några turister som sköts ihjäl per år.
 

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Ska ni köpa prylar/kläder billigt och med ett enormt utbud så kan jag rekommendera Sawgrass Mills. Kan bli dyrt men eftersom det inte är några tjejor med så kan ni säkert hantera det!

/S
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Ska ni köpa prylar/kläder billigt och med ett enormt utbud så kan jag rekommendera Sawgrass Mills. Kan bli dyrt men eftersom det inte är några tjejor med så kan ni säkert hantera det!

/S

sawgrass brände jag hutlösa mängder pengar på sist jag jobbade i miami.

men jag skulle tipsa om jetski safari från south beach till key west, det var asballt.

wet willeys på southbeach där man köper färdigblandad grogg på kran ( call a cab var min favorit i värmen )

sen käka middag och njuta av solnedgången i key west är en höjdare :tummenupp
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Som många har tipsat bra ställen, Universal Studios, Epcot, Everglades via Alligator Alley, Kennedy space center, Key West och Sawgrass Mills. Är ni intresserade av motorsport så är Daytona ett bra ställe.

Sen att bara åka igenom mindre hålor med trailer parks och en massa inavel rednecks med nya pickuper och tandlösa kärringar som jobbar på bensinmacken du tankar på, som aldrig varit utanför stadsgränsen är ju underhållning också!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top