Scootertråden.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag funderar på att komplettera Super Adventure'n med en scooter.
Mest för jobbpendling på max 70 väg och enkelheten i dagligt användande.
Den jag tittar (mest) på är Yamahas Nmax 155.
Budget 40-50lax.

Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155?
Övriga tankar till det valet?
Finns det andra bättre för pengarna?
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Annat att tänkta på som scooterförare?
Köpte nyligen en beggad Honda SH150 för att köra genom stan till garaget. Funkar fint för det och väldigt glad att det blev en med stora hjul. Enorm skillnad i stabilitet. Priset var ungefär hälften av det som nämns som budget.

Gjorde en 26-milatripp häromdagen, inte optimalt en större scooter hade varit trevligare men hänger ju med trafiken utan att få bekymmer. Även på E4 från Upplands-Väsby norrut trots att det då är närmare full gas och blåsigt. Man planerar omkörningar även på 80-väg så en 250/300 hade nog varit att föredra om man ska långpendla på såna vägar. Framförallt för att de är lite mer hojlika.

Snålt går det ju oavsett, (0,27 på 80/90/110-vägar) och om jag använder min som avsett runt stan är det inte ens svårt att irriterar hastighetskontrollanter.

Fördelen med liten 150 är att jag lätt parkerar den framför fruns bil i samma ruta i garaget, en större 250 hade också gått (kan ställa vanliga hojen där) men varit lite krångligare att ta sig fram när alla bilar runt är på plats.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Last edited:

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Köpte nyligen en beggad Honda SH150 för att köra genom stan till garaget. Funkar fint för det och väldigt glad att det blev en med stora hjul. Enorm skillnad i stabilitet. Priset var ungefär hälften av det som nämns som budget.

Gjorde en 26-milatripp häromdagen, inte optimalt en större scooter hade varit trevligare men hänger ju med trafiken utan att få bekymmer. Även på E4 från Upplands-Väsby norrut trots att det då är närmare full gas och blåsigt. Man planerar omkörningar även på 80-väg så en 250/300 hade nog varit att föredra om man ska långpendla på såna vägar. Framförallt för att de är lite mer hojlika.

Snålt går det ju oavsett, (0,27 på 80/90/110-vägar) och om jag använder min som avsett runt stan är det inte ens svårt att irriterar hastighetskontrollanter.

Fördelen med liten 150 är att jag lätt parkerar den framför fruns bil i samma ruta i garaget, en större 250 hade också gått (kan ställa vanliga hojen där) men varit lite krångligare att ta sig fram när alla bilar runt är på plats.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Delar din recension. Jag har haft både SH150 och 300, och skillnaden är enligt min uppfattning ungefär som du skriver. Jag trodde nog att 300:an skulle gå något bättre i jämförelse, men skillnaden är "mer stadig"😊

Har 300 nu men skulle i princip lika gärna kunna ha en 150 då jag sällan kör motorväg med skootern. Men någon gång kanske jag kör en längre tur ca 15 mil när jag inte orkar ta hojjen, eller när jag behöver ha med mig lite grejjer - och då är ju 300:an att föredra framför 150:an.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ingen av de senaste två objekten har förekommit i babestråden så det får vara
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Den här kvalar väl in som "scooter", eller?
Tyvärr verkar den inte plockas in i Sverige lägre, lite synd :unsure:

View attachment 497491
Den där är väl någonstans i gränslandet kan jag tycka, men de är helt klart trevliga.
Jag skulle dock hellre vilja ha syskonet CT125 / Hunter Cub / Trail 125*, men den har inte tagits in i Sverige över huvud taget.


*Kärt barn har många namn.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top