Scammer!? Inge kul me blocket..

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Hallå!

La ut cykeln igår, en gsxr 1100 för 25000.
Fick sedan ett sms från jtnesbit11, alltså inget nummer.?
Han skrev på engelska och undrade lite om cykeln och ville att jag skrev till patrikjonny@gmail.com.

Jag skrev ett mail för jag blev nyfiken på vad det kunde va för nått konstigt.

Fick då svar enligt nedan.

Hello ,

Thanks for your response. I Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the Bike to be Picked Up by the Shipping Company.to my address in USA.

Please Advice..



Fler som hört av samma typ? Lite rädd att någon skall komma å sno cykeln, går ju lätt å hitta mig om man söker på mitt nummer.

Fattar inte att dom försöker scamma på en så billig cykel.
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Fick exakt samma svar som du, jag skrev att cash is king in my world:yoparty, sen har han inte hört av sig o det va på min enduro för 24 lopper, man undrar ju va fan det är på väg....:va
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Jag har ett extra simkort som jag har hemligt nummer på men inte använder... Då har man inte hemligt när man ringer med sitt vanliga samtidigt som inga uppgifter om mig dyker upp på nätet.

Bra att ha om man lägger ut en del annonser och vill ha sin adress lite mer svåråtkomlig...
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Den där paypal scammen och diverse andra liknande handlar väl om att de är ute efter att blåsa folk på "shippingcosts". Dvs de gör en fakead betalning till er på hojens belopp plus kostnaden för frakten (vilket kan vara jävligt dyrt). Sen när du glatt betalar tillbaka frakkostnaden på något konto så backar de betalningen för hojen och du står där utan att något bolag kommer och hämtar hojen.
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Samma här fick liknande mail från en snubbe som jobbade på Bermuda och han va militär..
Han ville jag skulle öppna paypal
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ibland hinner dom även hämta hojen innan dom drar tillbaka inbetalningen.

Skulle aldrig acceptera annat än pengar i handen eller att vi går in på en bank och gör upp saken. Även om det leder till att vissa köpare drar sig undan. Man är väl gammaldags antar jag. :)
 

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Oj då, många dom håller på å jävlas med, hoppas ingen trillar dit.
Ja bank eller pengar känns säkrast, ja har själv aldrig hållit på med paypal å kan inget om det så ja skulle inte vilja chansa.

Här är då vad han fick till svar: Im sorry but this feels like a scam. Try to google your response and see how it looks :D
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag har ett extra simkort som jag har hemligt nummer på men inte använder... Då har man inte hemligt när man ringer med sitt vanliga samtidigt som inga uppgifter om mig dyker upp på nätet.

Bra att ha om man lägger ut en del annonser och vill ha sin adress lite mer svåråtkomlig...

Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...
 

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...



Ja jag tänker lite så jag med, de dumma är att fulingarna får lätt ens adress men som köpare vill man ju även kunna lita på säljaren.. Tur man bor olägligt till för tjuvar å har grannar som spanar :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.


Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...

Håller med om det mesta, men när det gäller 2, så finns det enligt vad vi ser ovan folk som just har oreg mobilnummer när dom säljer saker för att gemene man INTE ska kunna snoka för mycket utan att ringa först. Jag ringer upp och ber om regnummer och om det fortsatt är intressant får jag adress att titta på den, självfallet bör denna adress stämma med vem som är reggad som ägare på den eller så bör det framkomma en bra förklaring varför (t.ex. "står på farsan" även om jag ofta är lite skeptiska mot dylika av annan orsak)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...


Jag resonerar ungefär likadant.

Letar cab för närvarande och stötte på en igårkväll, hyfsat nära hemikring och hade tänkt ringa och fråga om vi kunde komma och titta på bilen (privatperson). Men snubben hade inte skrivit ut sitt nummer... Bara mailadress.

Om man nu vill dölja var bilen står ska man väl inte ta bilder så man ser registreringsnumret, så kan man ju ganska lätt få fram adressen ändå!

Tyvärr går den bilen bort trots hyfsat rätt färg och utrustning, ska man sälja bil för 400 000 kr måste man kunna sätta ut sitt telefonnummer iallfall...
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ja jag tänker lite så jag med, de dumma är att fulingarna får lätt ens adress men som köpare vill man ju även kunna lita på säljaren.. Tur man bor olägligt till för tjuvar å har grannar som spanar :)

Jag får hellre hojen stulen än att jag blir indragen i nån märklig scam som tar åtskilligt mer i tid och rivna hårstrån innan man har rett ut.

Man slipper prutandet oxå...hehe
 

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
Jag får hellre hojen stulen än att jag blir indragen i nån märklig scam som tar åtskilligt mer i tid och rivna hårstrån innan man har rett ut.

Man slipper prutandet oxå...hehe

Haha ja de klart, tokigt bara om de börjar jävlas me försäkringsbolaget..
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
La ut min cykel igår kväll...och inte långt efter det hade jag ett mail från den samme ;)

Skulle få 10 tkr + insatt på mitt konto som skulle skickas till transportfirman...så lurad är ja ju inte ;)

Jag resonerar ungefär likadant.

Letar cab för närvarande och stötte på en igårkväll, hyfsat nära hemikring och hade tänkt ringa och fråga om vi kunde komma och titta på bilen (privatperson). Men snubben hade inte skrivit ut sitt nummer... Bara mailadress.

Om man nu vill dölja var bilen står ska man väl inte ta bilder så man ser registreringsnumret, så kan man ju ganska lätt få fram adressen ändå!

Tyvärr går den bilen bort trots hyfsat rätt färg och utrustning, ska man sälja bil för 400 000 kr måste man kunna sätta ut sitt telefonnummer iallfall...
Personligen gör de inte mig något om telnr saknas, alla får ju göra som de vill och kanske har kontorsjobb där telefonsamtal kan vara lite ivägen. Så resonerar jag iaf. men självklart går det ju att skriva att man nås enbart utanför arbetstid (men min erfarenhet säger att många ofta skiter i´t)
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Egentligen så borde vi samla alla krafter här på sporthoj och komma på nåt sätt att lura av scammarna lite pengar. Att lura killar som fifflar har jag inga problem med alls.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Oj då, många dom håller på å jävlas med, hoppas ingen trillar dit.
Ja bank eller pengar känns säkrast, ja har själv aldrig hållit på med paypal å kan inget om det så ja skulle inte vilja chansa.

Här är då vad han fick till svar: Im sorry but this feels like a scam. Try to google your response and see how it looks :D
PayPal gillar jag skarpt, men bara använt det ett par gånger där inget har gått snett.

De är ju heller inte dumma, "visningsnamnet" på mailkontot är service@paypal.com medans underliggande mailadressen är service@shipmentverification.com.

Designen på mailet är tagit rakt av från ett riktigt via Paypal. Är man lite smått stressad så visst går det väl att trilla dit...
 

Tribalj*vel

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
-?? Suzuki GSX-R1100(Blandras)
La ut min cykel igår kväll...och inte långt efter det hade jag ett mail från den samme ;)

Skulle få 10 tkr + insatt på mitt konto som skulle skickas till transportfirman...så lurad är ja ju inte ;)


Personligen gör de inte mig något om telnr saknas, alla får ju göra som de vill och kanske har kontorsjobb där telefonsamtal kan vara lite ivägen. Så resonerar jag iaf. men självklart går det ju att skriva att man nås enbart utanför arbetstid (men min erfarenhet säger att många ofta skiter i´t)

Hm, på ditt Paypalkonto då eller?
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Blocket är ett jävla skitställe.

Ska börja använda eBay.se i stället. Säkrare då både säljare och köpare etugsätts + alla transaktioner kan gå via t.ex.paypal och man automatiskt blir försäkrad.

Blocket har tappat sin trovärdighet... eBay kommer snart bli stort i Sverige med.:tummenupp
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Paypal funkar säkert bra upp till belopp "man har råd att förlora". För dom flesta kanske upp till 500-1000:- Men Paypal är ingen garanti, bara ett sätt att göra det lite svårare att blåsa folk. Men ärrade scammers kan ju tricken och utnyttjar folks goda tro (social engineering). Så när det gäller motorcyklar så är Paypal a BIG NO NO!

Som sagt cash is king, alt. "postvejksel is king". Egentligen är ju postväxel bättre eftersom det är bara den som det är utfärdat till som har möjlighet att hämta ut stålarna.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top