Satte eld på våldtäktsoffer

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Å samtidigt har vi skärpt straffen för många brott och har fler personer i fängelser än någonsin...
Så det är inte "saft och bullar" utan din linje som her gällt de senaste 20 åren.

Vad var för övrigt ditt förslag för att eliminera brottsligheten??

Så att sitta av 70% av sitt straff (varje gång man återfaller i brottslighet, oavsett hur många gånger man återfaller) är hårdhandskar, medans att sitta av 50% som förut var bättre?

Jag tror att ökningen av antalet i fängelse dels beror på att dom sitter någon månad längre numera, dels beror på att vi importerar kriminella som ser en lysande framtid i det godtrogna landet utan straff.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Du kommenterade inte mitt högst ovetenskapliga lilla bidrag/förslag. Tror du det finns något av relevans i det eller är jag ute i bushen frejdigt trampande på univegan?
Förlåt men det finns en anledning till det, kan verka vara en lögn men är helt sann: Jag har haft fullt upp med jobb och inte hunnit ge dig det svar som jag anser att du förtjänar! Frågan är nämligen högst relevant, lovar att återkomma i tråden eller via PM när jag får en lucka i kalendern!
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är en springande punkt för mig. Jag är inte nämnvärt intresserad av straff som hämnd eller att straffa som "fostran". Tror helt enkelt de önskvärda effekterna uteblir. Vad som intresserar mig däremot, är hur mycket som åtgår till förövarens rehabilitering kontra offrens upprättelse. Kanske naivt, men jag inbillar mig att det sänder en viktig signal om vi som samhälle månar oss mer om offrets upprättelse och välmående än förövarens. Visst är det ett förenklat och hårddraget resonemang och det förutsätter ju mer primitiva metoder ifråga om vilken standard en dömd brottsling har att förvänta, internering får hållas billigare osv. Min uppfattning är att det blir fel så länge inte offrets väl och ve kommer först.

Har sett något vad gäller ungdomsbrottslighet, men tvekar på hur pass detaljerad jag borde bli. Det får komma om det känns relevant.

Nu skrapar jag förvisso bara på ytan.
Lovade ett svar om än det tog tid...
Från mitt perspektiv, som man inte behöver vara enig i, är det ett par saker som jag tycker är viktiga. Allra viktigast är att det vi gör faktiskt fungerar utifrån vad vi vill uppnå. Anser vi att straff av individen är det viktigaste så ska vi ju utforma straff med det syftet, anser vi att årefallsrisk är det viktiga så ska vi utforma insatserna från det och anser vi att offrens välmående är det viktiga så ska vi fokusera på det. Allt sådant kan mätas och utvärderas.
Tyvärr så anser jag att det är en feltolkning om man tror att offernas välmående hänger ihop med hur vi agerar mot förövaren. Finns nog ingen som anser att offerna ska må dåligt eller inte få hjälp, frågan är vilken hjälp de ska få och av vem.
Argumentet om offernas illamående kommer ofta från den "hårda linjenes" representanter och baserars säkert på en snäll, men naiv, tolkning av vad offerna behöver och vem som ska fixa det. Finns ju inget som helst motsats förhållande mellan en satsning på den kriminella och offret. Ska man dra det till sin spets bidrar ju den hårda linjen till att SKAPA nya offer genom att inte vilja rehabilitera eller satsa på att få in de kriminella i samhället igen. Svaret de har är ju alltid längre straff vilket blir en logisk kullerbytta eftersom det enda sättet som långa straff kan hindra att offer uppstår är att du har livstidsdomar redan vid första brottet. Oavsett vilket brottet är...

För övrigt är ju omsorgen om offerna oftast bara floskler! Titta t.ex. i tråden om Kinapuffar så kommer du att få se hur dessa förment empatiska personer knappast ställer sig på offrets sida utan med glad min deltar i mobbing och förringande av andrpa personer. Du vet: offerna är bara lättkränkta i det fallet! Å det är vaken första eller sista gången som du kommer att se detta på SH!
Å jag kan lov att det finns få tillfällen då folk ställer sig upp och anmäler släkt, vänner eller grannar som beter sig illa mot någon så tar jag snacket om offer med en stor nypa salt!!! Jag tror att det är bättre att döma folk utifrån vad de gör än vad de säger.


Till Agile: Kloka ord som jag säller mig bakom! Det finns personer som aldrig bör komma ut i samhället igen, avgörs i min värld inte av vad de har gjort utan vem de är. Samhällsskyddet är viktigare än individuella rättigheter speciellt vid grövre brott.
De vi kan få ut i samhället för att bli produktiva medborgare anser jag ska ha hjälp och stöd till detta även om detta kan innabära vissa risker. Personer som inte kan anpassa sig bör sitta inne.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Till Agile: Kloka ord som jag säller mig bakom! Det finns personer som aldrig bör komma ut i samhället igen, avgörs i min värld inte av vad de har gjort utan vem de är. Samhällsskyddet är viktigare än individuella rättigheter speciellt vid grövre brott.
De vi kan få ut i samhället för att bli produktiva medborgare anser jag ska ha hjälp och stöd till detta även om detta kan innabära vissa risker. Personer som inte kan anpassa sig bör sitta inne.

Jag skriver under på detta och det tror jag de allra flesta också gör. Ändå sitter vi här och förefaller inte vara ense om något.

Såg ett väldigt intressant program i helgen som jag inte kunde slita mig från. Vetenskapens Värld - Vem är psykopat? Hette avsnittet för er som är nyfiken på att se programmet. Finns nog på SVT Play. Gick i lördags på förmiddagen om jag inte minns fel. Det tog upp om vi föds ond eller god. Man hade gjort experiment på små barn för att testa om de kände empati genom olika typer av rollspel i en dockteater. Så många som 70% av barnen visade sympati. De övriga 30% kan nog vara svårtolkat då det handlar om väldigt små barn. Vidare gick man in och tittade på hjärnan på massmördare och såg samband mellan dem som man senare även kunde se på personer som hade psykopatiska drag. Alltså människor som vi ser runt om i vårt samhälle, varav vissa på väldigt höga poster. En av forskarna som såg sambandet med massmördarna fick av sin mor veta att de hade haft ett par mördare i släkten och började titta på sin egen släkt. Visade sig att hans hjärna såg likadan ut som massmördarna och han hade psykopatiska drag. Hur kommer det så sig att han inte blivit en massmördare. Antagligen för att han haft en bra uppväxt. Vi har ju varit inne på arv och miljö tidigare som faktor för att vissa människor blir kriminella. Min fråga till dig Bonny är om det går att förändra personer som fallit så djupt och blivit förstörda av sin uppväxt? Finns det några verkliga hopp att en sådan person ska kunna bli normalt anpassad?
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Min fråga till dig Bonny är om det går att förändra personer som fallit så djupt och blivit förstörda av sin uppväxt? Finns det några verkliga hopp att en sådan person ska kunna bli normalt anpassad?
Just nu slåss jag med näbbar och klor för att en klient inte ska komma ut i samhället de närmaste tio åren just för att han är psykopat...
Svarar bara indirekt på frågan så du ska få ett klarare svar också! Idag kan vi hantera det mesta utom psykopati Det finns dock några studier, speciellt på yngre, som har visat vissa små förändringar. Så kanske, kanske vi kan göra något åt dem om tio, tjugo år.

Litet som i filmen: Sätter vi in insatser tidigt så har vi större förhoppningar och det är dessutom mer kostnadseffektivt. Ju längre det har gått desto svårare är det.

För de flesta andra handlar det till stor del om motivation och tålamod. Sedan kan ju folk fundera över vad som kan motivera folk att sluta vara kriminella (eg. missbruka). Att placeras i sunkiga boenden utan pengar, vänner eller sysselsättning eller något annat.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Och skulle någon sicko ge sig på mina döttrar (6 och 11) skulle jag förmodligen bränna ett par säkringar i huvudet i rent och skärt hämndbegär. Men jag tänker så här: det är just dom motstånden i skallen, att jag faktiskt kan besinna mig som slutligen skiljer mig, höjer mig över den minoritet av as som begår den här typen av riktigt grova våldsbrott. Och det är jag skyldig att palla istället för att bara greppa bollträet och gå ut och veva och skapa fler tragedier...

Att börja hojta om dödsstraff och regelmässiga stympningar går fort här på SH.....fan räcker det inte med att vi handlar med Saudi? Ska vi ha deras rättskipning också? Är vi inte bättre än så?

.

Och det är exakt denna inställning som diverse Afghanpatrask och andra kriminella känner till. Det var ingen slump att offret i Kortedala tex eller (nästan) alla våldtäktsoffer är svenska. De vet att repressalier uteblir. Det låter säkert vackert i ditt eget huvud hur civiliserad du är osv men du ska veta att de skrattar rått åt både dig, svensk rättvisa och svenskars blåögdhet. Vissa dagar är det så jag önskar Sveriges undergång för "vi" förtjänar det så dumma i huvudet vi är.

Och innan du skriker rasist så kan jag tala om att jag satt på café senast i lördags med fyra kompisar, tre st 2:a gen balkaninvandrare och en mörkhyad svensk, och diskuterade detta med anledning av vänsterpackets demonstrationer i Kortedala. Det var inte jag som drog upp det och det var verkligen inte jag som hade mest handfasta och kontroversiella lösningar/åsikter kring detta med vissa folkslag och vänstermuppar. Rune Andreassons, Staffan Westerbergs och svensk grundskolas propaganda har påverkat mig med verkar det som.

Vill man inte bloda ner sina egna händer och riskera fängelsstraff, vilket jag kan förstå, så finns det andra sätt att låta gärningsmän få känna på riktig rättvisa. Detta har inte med civiliserat eller ociviliserat eller om att låtsas vara macho att göra utan om att rätt ska vara rätt. Hur kan man sitta och skriva att man inte tänker hämnas sina döttrar? Obegripligt.

Varför i helvete vill någon i detta land, svensk eller whatever, ha in folk från Afghanistan? Det får faktiskt vara nog med gruppvåldtäkter på småtjejer nu. Stackars ensamkommande flyktingbarn... My ass.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Just nu slåss jag med näbbar och klor för att en klient inte ska komma ut i samhället de närmaste tio åren just för att han är psykopat...
Svarar bara indirekt på frågan så du ska få ett klarare svar också! Idag kan vi hantera det mesta utom psykopati Det finns dock några studier, speciellt på yngre, som har visat vissa små förändringar. Så kanske, kanske vi kan göra något åt dem om tio, tjugo år.
.

En annan sak de nämnde var att psykopater i näringslivet sällan var särskilt produktiva, men de trivs som en fisk i vattnet i en föränderlig miljö där det händer saker. Kanske lättare för dem att verka där utan att upptäckas. De är ju experter på att manipulera. Låg produktivitet kan ju enkelt förklaras bort genom att skylla på yttre faktorer. Åtminstone om man sitter i en trovärdig position. Rätt skrämmande tanke att veta att vi har psykopater där ute. Även om de verkar ofarliga. En annan fråga som dyker upp är vad som krävs för att en sådan här person ska begå brott? Räcker det att någon är honom/henne på spåren. Eller att de blir trängda in i ett hörn?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En annan sak de nämnde var att psykopater i näringslivet sällan var särskilt produktiva, men de trivs som en fisk i vattnet i en föränderlig miljö där det händer saker. Kanske lättare för dem att verka där utan att upptäckas. De är ju experter på att manipulera. Låg produktivitet kan ju enkelt förklaras bort genom att skylla på yttre faktorer. Åtminstone om man sitter i en trovärdig position. Rätt skrämmande tanke att veta att vi har psykopater där ute. Även om de verkar ofarliga. En annan fråga som dyker upp är vad som krävs för att en sådan här person ska begå brott? Räcker det att någon är honom/henne på spåren. Eller att de blir trängda in i ett hörn?

Nu är jag kluven till Eva Rusz men det var rätt intressant att höra hennes program om psykopater.
http://www.radio1.se/eva-rusz/eva-rusz-178-så-känner-du-igen-psykopaterna-i-din-omgivning
Du kan lyssna på programmet där. :fakta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du kan inte referera lite vad som tas upp? Har nämligen ingen möjlighet att lyssna på det just nu.

Det handlar just om det ni diskuterat, hur vanligt det är, vad som kännetecknar en psykopat o.s.v.
Framförallt konstaterar hon att de finns lite här och där och att det mer eller mindre är omöjligt att "bota" både psykopati och narcissism eftersom de per definition inte är mottagliga då det ligger i sakens natur att både psykopaten och narcissisten är oförmögna att se saker ur ett annat perspektiv än sitt egna. Psykopaten är felfri, saknar självdistans, empati och förmåga att se saker ur ett annat perspektiv än sitt egna...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det handlar just om det ni diskuterat, hur vanligt det är, vad som kännetecknar en psykopat o.s.v.
Framförallt konstaterar hon att de finns lite här och där och att det mer eller mindre är omöjligt att "bota" både psykopati och narcissism eftersom de per definition inte är mottagliga då det ligger i sakens natur att både psykopaten och narcissisten är oförmögna att se saker ur ett annat perspektiv än sitt egna. Psykopaten är felfri, saknar självdistans, empati och förmåga att se saker ur ett annat perspektiv än sitt egna...

Intressant, får ta och försöka lyssna på programmet.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag skulle vilja säga att de är just dessa "säkringar" som gör att sickosarna vågar fortsätta för de vet att vi alla tror att polisen och rättsväsendet ska skipa rättvisa åt oss. Dem garvar säkert hela vägen till sitt ettåriga rehabiliterings straff 10k i skadestånd.
Medan vanliga Svensson/barnen lever resten av sina liv med de mentala skador som uppstått.
Tror de skulle se annorlunda ut om pedofiler/våldtäcktsmännen osv visste om att efter deras brott har de inget värd för allmänheten längre. Att pappan/manen/sonen skulle utöva lite egen rättvisa utan att få hårdare straff än själva brottslingen.

Nja "alla" verkar ju inte dela tilltron till rättsväsendet, det visar ju den här diskussionen om än i microformat.

Så vad är ditt recept? Att vi låter det "allmännas rättsuppfattning" gälla i högre grad? En hämndkvot för alla medborgare? Jag backar på din nya bil och du knäcker mitt näsben? Öga för öga.....

Jag tror inte ett skit på att 3 eller 10 år gör någon skillnad för en grov brottsling, inte heller ett sicko som inte har en susning om att det han gör är fel. USA är ett lysande exempel på där rättsstaten gett upp hoppet om rehabilitering och avskräckning och nu appellerar till det du förespråkar: offrens hämndbegär under förespeglingen att allmänheten måste skyddas. Men trots långa voltor, hårt klimat på kåkarna och dödsstraff i vissa stater minskar inte den grova brottsligheten. När kåk x är full bygger man y så att man kan låsa in dem som fångarna på kåk x skulle avskräcka....

Hur kommer vi runt det?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Och det är exakt denna inställning som diverse Afghanpatrask och andra kriminella känner till. Det var ingen slump att offret i Kortedala tex eller (nästan) alla våldtäktsoffer är svenska. De vet att repressalier uteblir. Det låter säkert vackert i ditt eget huvud hur civiliserad du är osv men du ska veta att de skrattar rått åt både dig, svensk rättvisa och svenskars blåögdhet. Vissa dagar är det så jag önskar Sveriges undergång för "vi" förtjänar det så dumma i huvudet vi är.

Och innan du skriker rasist så kan jag tala om att jag satt på café senast i lördags med fyra kompisar, tre st 2:a gen balkaninvandrare och en mörkhyad svensk, och diskuterade detta med anledning av vänsterpackets demonstrationer i Kortedala. Det var inte jag som drog upp det och det var verkligen inte jag som hade mest handfasta och kontroversiella lösningar/åsikter kring detta med vissa folkslag och vänstermuppar. Rune Andreassons, Staffan Westerbergs och svensk grundskolas propaganda har påverkat mig med verkar det som.

Vill man inte bloda ner sina egna händer och riskera fängelsstraff, vilket jag kan förstå, så finns det andra sätt att låta gärningsmän få känna på riktig rättvisa. Detta har inte med civiliserat eller ociviliserat eller om att låtsas vara macho att göra utan om att rätt ska vara rätt. Hur kan man sitta och skriva att man inte tänker hämnas sina döttrar? Obegripligt.

Varför i helvete vill någon i detta land, svensk eller whatever, ha in folk från Afghanistan? Det får faktiskt vara nog med gruppvåldtäkter på småtjejer nu. Stackars ensamkommande flyktingbarn... My ass.

Say what? Afghanpartrask, Staffan W, gruppvåldtäkter och ensamkommande flyktingbarn....vad fan pratar du om??

Vad du än går på....minska dosen:hej
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Sverige ligger inte långt ifrån i korruption.
Det är bara dom med pengar som klarar sig.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top