Samtliga KTM RC8C slutsålda på 4 minuter. Vad nu?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Så kom dagen då förbeställning av KTMs RC8C öppnades. Alla 100 hojar gick på 4 min 32 sek och 25 av dessa fick exklusiv bandag med Kallio och Pedrosa. Hade köpt för den bandagen enbart.

Vad tror vi om framtiden? Är detta något som kommer bli mer återkommande? Företag utvecklar rena banhojar och säljer till allmänheten.

Kommer Ducati kanske göra något liknande med 998/999? De är mer upptagna med kosmetiska versioner av sina Panigale iofs men tänk själva. Limited edition på 998 med Panigale2a eller 4a motor. TFT osv osv.

Varför valde KTM bara 100 hojar? Varför inte 500 eller 1000?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så kom dagen då förbeställning av KTMs RC8C öppnades. Alla 100 hojar gick på 4 min 32 sek och 25 av dessa fick exklusiv bandag med Kallio och Pedrosa. Hade köpt för den bandagen enbart.

Vad tror vi om framtiden? Är detta något som kommer bli mer återkommande? Företag utvecklar rena banhojar och säljer till allmänheten.

Kommer Ducati kanske göra något liknande med 998/999? De är mer upptagna med kosmetiska versioner av sina Panigale iofs men tänk själva. Limited edition på 998 med Panigale2a eller 4a motor. TFT osv osv.

Varför valde KTM bara 100 hojar? Varför inte 500 eller 1000?
100 är mer exklusivt. KTM vill ha snack på Facebook och på forumen, det är kanonbra reklam. Precis som hände här.

Om de tillverkat 1000 hojar hade nog de flesta som velat ha en fått. Då är hojen lika exklusiv som Jeep Cherokee ”Limited” - där limited står för hur många de kan sälja, det är begränsningen. ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jo självklart förstår jag att 1000 inte är lika exklusivt som 100 men å andra sidan titta på Ducatis modellserier under ltd. 1500 st osv och de ses som jäkligt exklusiva?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Historiskt har det varit ganska vanligt att fabrikerna gjorde produktionsracers. Av nån anledning har det inte funnits på ett tag i roadracing. I trial, cross, enduro och speedway finns det. Vi kan väl hoppas att KTM-köparna presterar så pass bra att även andra fabriker börjar sälja racehojar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jo självklart förstår jag att 1000 inte är lika exklusivt som 100 men å andra sidan titta på Ducatis modellserier under ltd. 1500 st osv och de ses som jäkligt exklusiva?
De är jäkligt exklusiva för att Ducati har ett namn, en marknadsandel och ett marknadsföringsteam som är ganska unikt i hojbranschen. Ducati spottar bara ur sig 55000 hojar per år kontra KTMs över 200000 hojar. Så alla Ducati är exklusiva i jämförelse. :)

Men jag hör dig - jag är också grinig för att jag inte fick chansen att köpa en räserkotte! :rofl
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hahaha jag ska fan inte ha någon räserkotte.. Skitmärke. Blev mest förvånad att de var först ut med detta konceptet. Visst har ju funnits andra men då snackar vi 1 mille för en Honda eller Ducce...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Först ut…? Ducati har ju haft RS’en sedan mer än tjugo år…?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Honda sålde en VTR1000SP-1 basic racer kring millenieskiftet också.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nya yamaha r6 säljs ju bara som banhoj i år. Detta beror nog snarare på dom hårdare miljökraven.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Exakt, nutidens emissions- och bullerkrav är definitivt en del av att flera motorcykeltillverkare redan har eller funderar på ”trackday specials”.

Ingen vill sodomera gasresponsen hos sin svindyra och högteknologiska tvåhundra hästars liter genom påtvingad snålmappning och ingen vill tvingas plocka bort fjädringslänkage och svingarm för att få plats med gigantisk katalysator och ljuddämpare. För tyvärr så är det sådana saker som krävs om man vill vara laglig enligt de senaste direktiven.

Då är det mycket lättare och mycket bättre förtjänst att bara sälja en oregistrerad hoj som inte heller har garantier eller omfattas av konsumentköplag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hahaha jag ska fan inte ha någon räserkotte.. Skitmärke. Blev mest förvånad att de var först ut med detta konceptet. Visst har ju funnits andra men då snackar vi 1 mille för en Honda eller Ducce...
Yamaha R1M gavs väll ut i 20 ex som typ fabriks/satellit hoj. Stog/står en på Bike i Trollhättan för 500,000 med jerker, s namn på hojen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Visste inte att Ducati haft en RS version? Honda räknas väl inte riktigt heller med tanke på året den kom ut. Jag tänkte mer på senaste 5-10 åren av nyproducerade hojar men håller med om att de så klart räknas in i konceptet vi pratar om här.

Tycker det är lite roligt att KTM valde att ta bort supersporthojen RC8 för de ansåg den vara för farlig men släpper denna några år efter.

Hade gärna handlat en ren banräser utan en massa lulllull som ABS, tractionctrl osv. Ren körglädje med bra byggkvalité mm. Man måste komma ner rätt bra i slutpris om tillverkarna inte måste lägga till en massa saker som Euro 6 kompabilitet, inregistrering, abs mm.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Yamaha R1M gavs väll ut i 20 ex som typ fabriks/satellit hoj. Stog/står en på Bike i Trollhättan för 500,000 med jerker, s namn på hojen.
Var det inte såna där GYTR eller vad de kallas? Så ombyggd R1? Inte en ren banhojsmodell?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var det inte såna där GYTR eller vad de kallas? Så ombyggd R1? Inte en ren banhojsmodell?
Minns inte riktigt? Vill minnas att man fick ansöka om att få köpa en av dessa och att i köpet ingick resa till fabriken o en veckas i justering av hojen till dej personligt av Yamahas tävlings verksamhet, så varje hoj var unikt justerad efter just den köparen. Sedan packades o skickades hojen till varje köpare..

Hyffsat exklusivt ivartfall.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nya yamaha r6 säljs ju bara som banhoj i år. Detta beror nog snarare på dom hårdare miljökraven.
Det är ju dock inte riktigt samma sak. Det är en helt standard R6 utan backspeglar och regplåt.

När det kommer en R6 eller liknande som är helt kittad och sprillans ny för runt 200k så kommer jag vara den första som köper en sån.

Sagt det förut och jag säger det igen, det känns så fruktansvärt dyrt och onödigt att köpa en ny gathoj och sen plocka bort i princip allt för att bygga om den till banhoj.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag sa aldrig att det var samma sak. Jag menade snarare att vi får nog räkna med att framtidens racereplikor kommer utan regplåt.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ja så är det nog.

Hoppas dock att de börja sälja fullkittade hojar i lite olika steg.
Att slippa utveckla motorer och avgassystem som ska uppfylla miljökraven bör spara pengar åt tillverkarna. Att tillverka vanliga rearsets eller race-rearsets lär inte vara någon skillnad ekonomiskt, samma med clipons.

Kåpor, backspeglar, ABS lampor, blinkers osv är många dyra delar som de slipper tillverka och kan ersätta med billigare lösningar.

Vi får helt enkelt se vad framtiden erbjuder.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur kan det bli break-even på en helt ny modell man bara säljer 100 st av?
De borde inte täcka utvecklingskostnaderna på långa vägar.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top