Saker som var bättre förr, 1-100

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Knappast till följd av invandringsfrågan, det är en fot i arslet efter åratal av maktcentralisering, men det du tror du är inne på är vems åsikt som är rätt.

Det kan debatteras i oändlighet, för precis alla tror att den egna är den rätta.

Sannolikt det mest insiktsfulla inlägget såhär långt i 2015
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Knappast till följd av invandringsfrågan, det är en fot i arslet efter åratal av maktcentralisering, men det du tror du är inne på är vems åsikt som är rätt.

Det kan debatteras i oändlighet, för precis alla tror att den egna är den rätta.

Exempel på det värdsligt hårdnande politiska klimatet är ju dels tex urartad islamism, kritiserad av ledare för den stora massan av vanliga muslimer. Likväl som vågen av högerextrema missnöjespartier i Europa.
Det är bara att välja om man vill vara en del av lösningen eller problemet. Samt fundera över vad i världpolitiken som drivit fram det här. För mig ligger det i öppen dager.
Jag tror dock att det är många som röstar på SD på landsbygden i lockerbjudanden som vargfrågan etc.
Plus att det är roligt att ställa till det för makten i Sthlm. Men huvudfrågan är man ju inte berörd av i de väljarstarka områdena. Integrationsproblemen finns ju här i storstäderna. Men taktikröstandet på SD har ju förhoppnings ngt gott med sig, att de regeringsdugliga partierna tvingas ta tag i SD-frågorna.

Nåväl, jag ska också bidra med ngt jag tycker var bättre förr. Det är det som Sportbike är inne på. Det var lite mindre egoism förr. En lyckad lördag för många idag, är en konsumtionsresa till Ikea. Här i stan är BigBags på trottoarerna ett permanent tillstånd. En köks- eller badrumsinredning har väl en genomsnittslivslangd på 10år när folk ska göra boendekarriär och bygga om lägenheten inför varje utflyttning och inflyttning.

I föreningslivet som tex båtklubbarna märker man tydligt av det här också, svårt att hitta funktionärer, de flesta nya medlemmar vill bara ha en parkeringsplats för sin båt de föll för på båtmässan.

Men jag tycker att Sverige som helhet är fantastiskt ändå, jag har rest mycket och varje gång jag kommer hem njuter jag av tex den låga korruptionen, den fina kollektivtrafiken, höga luftkvaliten och att kranvattnet både är drickbart och välsmakande.

Vi måste bara se till att få tillbaks lite produktion här i landet, då tror jag att mycket löser sig.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
4. Förr styrde man hojen själv. Nu ska datorn säga vad som är ok. Kan lika gärna ta bilen nu.

Fast just det där är en sanning med modifikation, det är ju hur enkelt som helst att köpa en "tidsmaskin" utan dessa finesser om du inte vill ha dem. Köp en äldre hoj helt enkelt !!!!!



BTW - Så har väl bilar haft dessa finesser långt innan de kommit till sporthojarna. På min bil har jag stabilitetskontroll, antispinnsystem, ABS...................och jag tror att det sitter 7 stycken krockkuddar i bilen. Sedan är det automatiskt avbländande backspeglar och sånt som kanske inte är jätteviktigt för säkerheten, men det finns där.

På min R1:a årsmodell 09 så har jag inte något hjälpsystem överhuvudtaget............vilket nästan känns konstigt, då jag exempelvis haft en sådan enkel sak som ABS sedan början av 90-talet på mina bilar
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Exempel på det värdsligt hårdnande politiska klimatet är ju dels tex urartade islamism, kritiserad av ledare för den stora massan av vanliga muslimer. Likväl som vågen av högerextrema missnöjespartier i Europa.
Det är bara att välja om man vill vara en del av lösningen eller problemet. Samt fundera över vad i världpolitiken som drivit fram det här. För mig ligger det i öppen dager.
Jag tror dock att det är många som röstar på SD på landsbygden i lockerbjudanden som vargfrågan etc.
Plus att det är roligt att ställa till det för makten i Sthlm. Men huvudfrågan är man ju inte berörd av i de väljarstarka områdena. Integrationsproblemen finns ju här i storstäderna. Men taktikröstandet på SD har ju förhoppnings ngt gott med sig, att de regeringsdugliga partierna tvingas ta tag i SD-frågorna.

Vilken är då lösningen som ligger i öppen dager?

Sen att bara integrationsproblemen är ett stockholmsproblem är jag tveksam till, ni vill nog gärna tro att ni är de enda med problem likväl som allt annat ni är ensamma om. Eller innefattar du precis alla städer, med i så fall hur många invånare?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Exempel på det värdsligt hårdnande politiska klimatet är ju dels tex urartade islamism, kritiserad av ledare för den stora massan av vanliga muslimer. Likväl som vågen av högerextrema missnöjespartier i Europa.
Det är bara att välja om man vill vara en del av lösningen eller problemet. Samt fundera över vad i världpolitiken som drivit fram det här. För mig ligger det i öppen dager.
Jag tror dock att det är många som röstar på SD på landsbygden i lockerbjudanden som vargfrågan etc.
Plus att det är roligt att ställa till det för makten i Sthlm. Men huvudfrågan är man ju inte berörd av i de väljarstarka områdena. Integrationsproblemen finns ju här i storstäderna. Men taktikröstandet på SD har ju förhoppnings ngt gott med sig, att de regeringsdugliga partierna tvingas ta tag i SD-frågorna.

Nåväl, jag ska också bidra med ngt jag tycker var bättre förr. Det är det som Sportbike är inne på. Det var lite mindre egoism förr. En lyckad lördag för många idag, är en konsumtionsresa till Ikea. Här i stan är BigBags på trottoarerna ett permanent tillstånd. En köks- eller badrumsinredning har väl en genomsnittslivslangd på 10år när folk ska göra boendekarriär och bygga om lägenheten inför varje utflyttning och inflyttning.

I föreningslivet som tex båtklubbarna märker man tydligt av det här också, svårt att hitta funktionärer, de flesta nya medlemmar vill bara ha en parkeringsplats för sin båt de föll för på båtmässan.

Men jag tycker att Sverige som helhet är fantastiskt ändå, jag har rest mycket och varje gång jag kommer hem njuter jag av tex den låga korruptionen, den fina kollektivtrafiken, höga luftkvaliten och att kranvattnet både är drickbart och välsmakande.

Vi måste bara se till att få tillbaks lite produktion här i landet, då tror jag att mycket löser sig.

Då har du inte provat kollektivtrafiken utanför storstäderna :död
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken är då lösningen som ligger i öppen dager?

Sen att bara integrationsproblemen är ett stockholmsproblem är jag tveksam till, ni vill nog gärna tro att ni är de enda med problem likväl som allt annat ni är ensamma om. Eller innefattar du precis alla städer, med i så fall hur många invånare?

Det jag skrev ligger i öppen dager, är den världspolitiska huvudorsaken till att vi har så stora flyktingströmmar i världen idag. Här kan jag faktiskt säga att jag håller med den ryska statspressen, det är inte ofta.


Nu polariserar du i vanlig ordning, vi och ni. Det finns ju till att börja med andra större städer i Sverige än Sthlm. Såna här försök till osakligt konfliktsökeri och provokation går jag helt enkelt inte på.

Som många tidigare påpekat på SH så läser och tolkar du slarvigt. Det känns som att huvudfrågan för dig är att provocera och vässa din haltande förmåga att argumentera. Inte att diskutera eller lära dig ngt. Det är därför jag sällan ger dig ngn andra chans. Det ger mig ingenting att diskutera med dig helt enkelt. Det tror jag att du förstår.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då har du inte provat kollektivtrafiken utanför storstäderna :död

Jag brukar åka buss med länstrafiken ibland, tex mellan Skellefteå och Burträsk, eller mellan städerna i Östergötland. Det fodrar ju mer planering. Men jag inser ju att det inte går att ha samma turtäthet eller antal linjer i glesbygd som i storstäder. I storstäder har ju kollektivtrafiken drivits fram pga av den trafikinfarkt som bilarna skapat. Den konflikten finns ju inte på landsbygden. Jag tror heller inte att lokalpolikerna på landsbygden, av samma orsak, ser bilismen som ngt problem, snarare en möjlighet/förutsättning för en fungerande landsbygd.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast just det där är en sanning med modifikation, det är ju hur enkelt som helst att köpa en "tidsmaskin" utan dessa finesser om du inte vill ha dem. Köp en äldre hoj helt enkelt !!!!!



BTW - Så har väl bilar haft dessa finesser långt innan de kommit till sporthojarna. På min bil har jag stabilitetskontroll, antispinnsystem, ABS...................och jag tror att det sitter 7 stycken krockkuddar i bilen. Sedan är det automatiskt avbländande backspeglar och sånt som kanske inte är jätteviktigt för säkerheten, men det finns där.

På min R1:a årsmodell 09 så har jag inte något hjälpsystem överhuvudtaget............vilket nästan känns konstigt, då jag exempelvis haft en sådan enkel sak som ABS sedan början av 90-talet på mina bilar

Eller en flång ny Daytona 675, om jag nu inte minns helt fel.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det jag skrev ligger i öppen dager, är den världspolitiska huvudorsaken till att vi har så stora flyktingströmmar i världen idag. Här kan jag faktiskt säga att jag håller med den ryska statspressen, det är inte ofta.


Nu polariserar du i vanlig ordning, vi och ni. Det finns ju till att börja med andra större städer i Sverige än Sthlm. Såna här försök till osakligt konfliktsökeri och provokation går jag helt enkelt inte på.

Som många tidigare påpekat på SH så läser och tolkar du slarvigt. Det som att huvudfrågan för dig är att vässa din haltande förmåga att argumentera. Inte att diskutera eller lära dig ngt. Det är därför jag sällan ger dig ngn andra chans. Det ger mig ingenting att diskutera med dig helt enkelt. Det tror jag att du förstår.

Inte bara jag som läser dåligt, men om jag är kungen av slarvig läsning och usel tolkning är du OS-mästare i projicering.


Som frågan löd, innefattar du andra stöder och hur många behöver antalet innevånare vara för att vara besvärade med dessa integrationsproblem du hänvisade till.

Inte så svårt att koppla till, du var den som kom med påståendet, jag försöker endast förstå var gränsen går.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörru Skäggot, ta invandringsdiskussionen nån annanstans va? :tummenupp

Bättre förr - ju förr dess bättre!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hörru Skäggot, ta invandringsdiskussionen nån annanstans va? :tummenupp

Bättre förr - ju förr dess bättre!

NU var det inte jag som förde den på tal, som du säkert noterat.

Men skall man starta en ny tråd så fort någon rapar upp något inövat mantra blir det fort en jäkla massa nya trådar.:glömdet

Jag anser att man skall stå för och kunna motivera sina uttalanden, oavsett om det sker i en tråd om det var bättre...

Ok, nu förstår jag vart du vill komma, tror jag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
#?

Folk blir supersnabbt stötta om det inte blir precis exakt som dom tänkt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
#XX
Förr i tiden hade folk vett att hålla åtminstone en del av sina tankar för sig själva.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
#???

Nuförtiden finns det ramverk för tankar.


Men du har lite rätt, fast jag har rättare...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Barn och ungdomar visste hur man lekte förr och då kunde man vara ute på gården tills porten låstes utan att vara rädd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag brukar åka buss med länstrafiken ibland, tex mellan Skellefteå och Burträsk...
Vad sjutton, då passerar Du ju nästan nästgårds! Du borde köra hoj någon gång, skulle göra succe på torget i Skellefteå under onsdagskörningarna... :)

Till frågan Du nämner angående SD:s frammarsch på landsbygden så tror jag till skillnad från andra i tråden att det skiljer en del när det gäller varför SD blir starkare. Storstädernas vit-makt-klientel lyser oftast med sin frånvaro på vischan, om än något undantag finns. Några av anledningarna bland oss "lantisar" som jag tycker mig märka är:

1 - I små samhällen kan en större förläggning innebära att invånarantalet ökar avsevärt/att inslaget av asylsökanden ökar dramatiskt. Och det skrämmer en väljargrupp, "man har väl hört hur de är..." Samma problem upplever jag koncentrerat till enskilda kommuner i storstäderna, de fiiina områdena förblir fiiiina.

2 - Besserwissers med patent på sanningen som är beredda att rösta på vad som helst så länge det stökar till det maximalt för de etablerade partierna, d v s det måste ställa till oreda. Denna väljartyp har sedan länge väntat på någon som tar upp den fallna manteln efter Ian och Bert, sakfrågorna är i princip egala och eventuella diskussioner löses genom att den som skriker högst och spottar fram mest enfaldiga oneliner vinner.

3 - Konkurrens om bidragspengar. Finns de som hävdar att de röstar på SD "av hänsyn till barnen", betyder ofta att de månar om de bidrag de själva uppbär på grund av långtidsarbetslöshet, grad av arbetsoförmåga och andra liknande orsaker.

4 - Grupper som faller för populistargumenten i t ex vargjakten, pensionsfrågan och "nationalismen". Inte den vanligaste gruppen men jag gissar att vi hittar en hel del äldre i denna gruppering.

1, 3 och 4 kan man möjligen resonera med live och inte via elektroniska media, 2 får man stå ut med...

Men nu är vi kanske vid sidan av ämnet, denna debatt vill nog inte Markus ha i sin fina tråd. Vad jag tycker var bättre förr är att:

- Produktivitet, förmågan att lösa problem och faktisk prestation betydde mer än en flashig presentation, prydlig fasad och vaga löften om en ljus framtid. Talesättet "bättre en fågel i handen än tio i skogen" var en faktiskt bedömningsgrund, inte bara kuriosa.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
#32 Folk satt inte och fipplade med telefonen på fikarasten:mad:
Jävlar vad irriterande
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top