Sa*an

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Nu var det dags för besiktning. Så då skulle ju stryp brickorna i så man går ut i garaget för att sätta i dem och vad upptäcker man då???. Jo, Jag har inte en aning om var fan de är någonstans...

Det finns inte någon vänlig själ som har ett par att låna ut till min besiktning??

Eller om någon vet måtten på dessa brickor så vore jag tacksam för de också, då kan man ju tillverka ett par själv.

Hojjen är en gixxer 750 -91
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är inte tal om regbesiktning va? Är det inte det så kan du vara lugn, de kollar det inte och de märker det inte. Men för säkerhets skull så säger du att du precis planat toppen eller nåt så han får endast provköra den om han krypkör och inte varvar mer än 2000varv :) Han kan inte säga emot dig.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Nä det är ingen reg besiktning.
Provkör de inte hojarna på besiktningen???
Om de provkör så märker de ju det helt klart om det 25Kw eller 85Kw
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Tobbe_N skrev:
Nä det är ingen reg besiktning.
Provkör de inte hojarna på besiktningen???
Om de provkör så märker de ju det helt klart om det 25Kw eller 85Kw

Lugn, det är bara vid regbesiktning dom kan vara petiga, den vanliga besiktningen så kollar dom ju bara så den inte är trafikfarlig (broms, kedja, drev, lysen, blinkers mm)
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Här har vi alla fall en bra sak med Finland!!!

Här skiter vi fullständigt i vad för effekt man har i hojen...

Försäkringsbolagen å besiktningskontoret å alla andra inblandade instanser bryr sig bara i kubik=) Ingen skillnad om du försäkrar/besiktar en glidarbåge eller sporthoj, är den t.ex. 750 kubik gäller samma saker...

Därför finns det inga strypta hojar här...
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
R1 Uffe skrev:
Lugn, det är bara vid regbesiktning dom kan vara petiga, den vanliga besiktningen så kollar dom ju bara så den inte är trafikfarlig (broms, kedja, drev, lysen, blinkers mm)

Där har du fel Uffe!

Om det är en uppenbar effektökning kan du bli förelagd om att göra en reg.bes. om du har otur.
Det ingår i kontrollbesiktningen att kolla om fordonet stämmer med registrerade uppgifter,och är det en uppenbar ändring kan det som sagt gå fel...
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Isf lär det var aväldigt billig försäkring i Finland,,, eller så
blir costum-hojen på 1600cc VÄLDIGT dyr ;O)
 

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
suzuki 1100
Jag vet inte hur det är nu men förut kunde man neka en besiktningsman att provköra hojen (för det som ska kollas kan kollas ändå)
de skrev i alla fall då på den tiden (1989-1990 tror jag de va)
en 1:a i protokollet "ej provkörd"
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
ove skrev:
Jag vet inte hur det är nu men förut kunde man neka en besiktningsman att provköra hojen (för det som ska kollas kan kollas ändå)
de skrev i alla fall då på den tiden (1989-1990 tror jag de va)
en 1:a i protokollet "ej provkörd"

Dom borde ju inte kunna säga emot om man nekar dom, det dom ska kolla är ju som sagt att den inte är trafikfarlig. Men samtidigt som någon sa, så är det också deras uppgift att kolla så att de registrerade uppgifterna stämmer.

Kort sagt, jag vet inte, men det verkar rimligt att man kan neka dom från att provköra hojen.

Hur som helst så bryr väl de flesta sig inte speciellt mycket, reta dom inte för j*vligt bara... :tummenupp
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
ove skrev:
Jag vet inte hur det är nu men förut kunde man neka en besiktningsman att provköra hojen (för det som ska kollas kan kollas ändå)
de skrev i alla fall då på den tiden (1989-1990 tror jag de va)
en 1:a i protokollet "ej provkörd"
------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan bara säga att ni kan givetvis vägra låta mig lr mina kolegor å provköra men då blir den underkänd!
Provkörning ingår i kontrollen förutom vid halka.

Ang frågan om strypt lr inte så ska du nog va lugn för det är ju VÄLDIGT svårt å va 100%säker på att den är ostrypt/hellre fria än fälla kan jag bara säga.

Själv skulle jag ta min ostrypta hoj å besikta utan å tänka på det :skrämd
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Tobbe_N skrev:
Nu var det dags för besiktning. Så då skulle ju stryp brickorna i så man går ut i garaget för att sätta i dem och vad upptäcker man då???. Jo, Jag har inte en aning om var fan de är någonstans...


Åk på drive-in besiktning en regnig dag. Besiktningssnubbarna brukar inte vara så pigga på att provköra i regnväder. :tummenupp
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jag tror inte heller han märker någon skillnad på besiktningen såvidare den inte har 100hk eller mer och bara är reggad för typ 50hk, det känns väldigt tydligt.

Och som någon annan skrev här så kan du visserligen neka honom att provköra hojen, men å andra sidan kan han skriva en 2:a för provkörning ej utförd, så det är väl inte heller någon ljus idé.

Nä, åk in på vinst eller förlust och hoppas på att det spöregnar ute, då är han garanterat inte ute och kör mer än nödvändigt. Se bara till att den inte låter för mycket för då brukar dom vara sugna på att plocka fram decibelmätaren, eller lättare sagt ska plocka fram den.

Lycka till. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mmmmm! känna skillnad?
jag kände skillnad på min första hoj en xj600s diversion -98
när den var strypt till 50hk och sen tog jag bort strypningen
då kom dom sista 11hk fram. Ja! jag kände verkligen skillnad!!!!
är det helt uppenbart att effekten inte stämmer med regbeviset ja då blir det föreläggande om reg besiktning helt enkelt, men då ska man veta det till 100% också
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och som jag sade tidigare så märker inte en besiktningsman av skillnad på en hoj med 25kw eller en med 85kw om du ber honom att köra extremt lugnt för att du nyss bytt toppen och den är under inkörning. Och han måste göra som du säger så svårare än så är det inte. Skulle det visa sig att han kommer tillbaka efter provkörningen och underkänner din hoj för att dn går för bra så går du bara till hans chef och säger att den jäkeln gasade skiten ur din hoj eller så ger du honom en omgång för att han vansinneskörde med din ögonsten.

Edit: Och min erfarenhet är att man inte märker av nån väsentlig skillnad under 3500-400ovarv, och så mycket får han inte varva hojen ju :D
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Dee_cati skrev:
Och som jag sade tidigare så märker inte en besiktningsman av skillnad på en hoj med 25kw eller en med 85kw om du ber honom att köra extremt lugnt för att du nyss bytt toppen och den är under inkörning. Och han måste göra som du säger så svårare än så är det inte. Skulle det visa sig att han kommer tillbaka efter provkörningen och underkänner din hoj för att dn går för bra så går du bara till hans chef och säger att den jäkeln gasade skiten ur din hoj eller så ger du honom en omgång för att han vansinneskörde med din ögonsten.

Edit: Och min erfarenhet är att man inte märker av nån väsentlig skillnad under 3500-400ovarv, och så mycket får han inte varva hojen ju :D

Han kan strunta totalt i vad du har att säga för det spelar ingen roll, han har ett regelverk att följa vilket innebär att han FÅR provköra hojen för normal körning, och i den kontrollen skall han även ska kolla om den är ändrad i motorn. :fakta
De flesta strypta hojar slutar dom dra efter 6000 varv, det känner man rätt tydligt.
Sen är det helt utan intresse om du har renoverat hela motorn, kan han inte kolla den ordentligt kommer du att få en 2:a på att han inte provkört. Då hjälper det inte att stå och gnälla, för jag lovar dig att det ger han blanka f.. i., sen står du där med ett föreläggande om en fullständig reg.besiktning. :skrämd
Nä, bättre att komma dit med en ödmjuk attityd istället för att vara kaxig och spela allan, då kommer han bara att försöka använda hela lagboken mot dig.

Det finns trots allt många utav besiktningskillarna som är rätt vettiga om väldigt motorintresserade själva, då brukar det sällan vara några problem.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Dee_cati skrev:
Och som jag sade tidigare så märker inte en besiktningsman av skillnad på en hoj med 25kw eller en med 85kw om du ber honom att köra extremt lugnt för att du nyss bytt toppen och den är under inkörning. Och han måste göra som du säger så svårare än så är det inte. Skulle det visa sig att han kommer tillbaka efter provkörningen och underkänner din hoj för att dn går för bra så går du bara till hans chef och säger att den jäkeln gasade skiten ur din hoj eller så ger du honom en omgång för att han vansinneskörde med din ögonsten.

Edit: Och min erfarenhet är att man inte märker av nån väsentlig skillnad under 3500-400ovarv, och så mycket får han inte varva hojen ju :D


Så du brukar springa efter hojen å kolla vart han kör eller? :D
60kw skillnad är ganska mycket. märker inte skillnad? ok! låt mig provköra så får vi se om jag känner skillnad. det finns en del besiktningmän som faktiskt kör mc på sin fritid också, så helt dumma i huvudet är dom inte.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top