Söker eran gissning! TACK om du orkar gissa detta felet! :)

Xt660x2007

Ny medlem
Gick med
5 May 2020
Ort
Skåne
Hoj
Xt660x 2007 Yamaha
Söker eran gissning! Xt660x 2007 TACK om du orkar gissa detta felet! :)

Tack för att du klickade! <3

Har alltid hittat bra info av er genom åren! Tack för det och nu behöver jag er hjälp igen. En hoj behöver ses om men har jävligt dåligt med pengar så vill inte bli lurad av verkstad. Vill försöka åtminstone förstå vad felet är. Kan inte plocka isär den hur mycket som helst själv men om jag kan få reda på vad felet är så kanske jag kan ordna en kille som lagar specifikt det felet. Det här är vad som hände:

Yamaha xt660x 2007.

Kördes 30 minuter utan problem. Vilade 10 minuter sen lät batteriet lite trött vid tändning men startade och kördes ca 20 minuter sen började den få väldigt låg tomgång i friläge och dog en gång i farten. Elstarten var nu extremt trött och orkade precis inte starta hojen igen så la i en växel i farten och gå gick den igång som fan igen. Körde typ 5 minuter sen började den dö hela tiden om jag inte varva upp rejält och det blev jäävligt varmt vid mitt höger smalben, bara höger. Mycket mycket varmare än vad det brukar bli! Så stängde av och rullade. Vid det här laget försöker inte elstarten tända längre den låter bara ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ och det ljudet kommer från batteriet. Nästa dag ska en polare kolla på den, vi tar ut den och den låter bara ÖÖÖÖ när vi försöker starta. Drar igång henne med startkabel men dog direkt utan startkabeln. Så vi lät den stå och puttra med startkabel i 2min sen hade den egen tomgång när vi tog bort startkabeln så polaren hoppar på för att test köra bara puttra typ 30 meter fram och tillbaka gick väl helt ok men tror inte den levererade som den skulle när han gasa och sen när han stannade så dog den. Den blev jävligt varm på samma ställe igen kände jag och då ploppade locket bort från kylarvätskan helt plötsligt och kylarvätskan kokade och det rann ut max en deciliter från samma ställe man fyller på alltså där locket ploppade av. Vi kollade alla säkringar och olja. Vätske nivån på kylarvätskan va fortfarande uppe vid locket och fanns därmed inte ens chans att kontrollera kylarvätskan från tankens titthål med MIN och MAX markering.(kollade aldrig nivån på kylarvätskan när hojen var fungerande så vet inte hur det såg ut). All elektronik utom elstart har fungerat felfritt genom hela det här händelseförloppet även fast hojen är avstängd.

Hojen är nyköpt ska tilläggas, kört ca 20h med det. Hörde med förra ägaren och han gissade på generatorn. Polarn gissade också på vattenpumpen.

Lite googling har ägt rum och regulatorn kom upp på tal av folk som haft liknande symptom.

Måste verkligen få igång den och har inte råd med eller utan verkstads fuffel nu. Finns det nån billig verkstad eller tjänst i sthlm som kan göra felsökning på plats? Saknar släp och åter igen pengar. Vet att det fanns en kille från blocket för många år sen som gjorde outcall för MC.

Shit sorry ser att det blev lång text men den är utformad att svara på så många följdfrågor som möjligt :)

Tips tricks kommentar hat kärlek eller bara en digital covid friendly fistbump, vad du än har att tillägg så tar jag det gärna!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
If it walks like a duck, sounds like a duck...

https://www.manualslib.com/products/Yamaha-Xt660x-3899942.html
https://www.manualslib.com/manual/927440/Yamaha-Xt660r-2007.html?page=6#manual

Gör felsökning på batteri, regulator och generator enligt manualen. Kontrollera även upp all kontaktering då oxid är väldigt vanligt efter ett tag. Om locket ploppade var det förmodligen inte påsatt ordentligt eller trasigt.

Den mest användbara regeln vid all meckning. En gång är ingen gång. Två gånger en slump. Tre gånger är ett fel.
 

Xt660x2007

Ny medlem
Gick med
5 May 2020
Ort
Skåne
Hoj
Xt660x 2007 Yamaha
Tack Anders att du orkade läsa och tipsa! Ska kolla på det. Glömde även att säga att värme lampan och motor lampan lös fram och tillbaka under tiden. Nu lyser dom inte längre
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack Anders att du orkade läsa och tipsa! Ska kolla på det. Glömde även att säga att värme lampan och motor lampan lös fram och tillbaka under tiden. Nu lyser dom inte längre

Troligen går inte din fläkt eftersom du saknar spänning. Så det löser sig nog om du följer brinks råd.

Tänk på att skriva bättre rubrik nästa gång så hittar nog fler personer med rätt kunskaper till tråden.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Som Anders säger, utför felsökning på batteri/regulator/generator. Du behöver en multimeter för det. Vill minnas att Yamahas manualer är bra och tydliga från när jag körde XT660. Trodde min regulator var kass, men det var såklart bara ett kasst batteri.

Locket på kylaren hoppar bara av om det inte var monterat korrekt, eller om det är trasigt. Ett enkelt test om vattenpumpen snurrar är att köra hojen med kylarlocket av och ger lite gas, så bör det bubbla/spruta kylarvätska ut kylaren. Lägg handduk/trasa runt och gasa bara lite grann.

XT660 har ett smidigt diagnostikläge. Där kan du testa fläkten och temperaturgivaren för kylarvätskan. Se http://www.yam-xt.com/diag.html
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tack Anders att du orkade läsa och tipsa! Ska kolla på det. Glömde även att säga att värme lampan och motor lampan lös fram och tillbaka under tiden. Nu lyser dom inte längre

Vart i Skåne är du? Kan hjälpa till och felsöka om det skulle behövas. Kan dock inte ta mig så långt, ingen bil och hojen är inte besiktigad än, väntar på nylackerad tank till min.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top