Sålt cross, nu ångrar sig köparen..vad gäller?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min förra tjej köpte en cross en gång i tiden.
På en vecka hade vi lyckats köra rätt många timmar och bytt rätt många delar.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
När du säljer nåt privat.

Fins det inga garantier
köparen som köpte varan kan ej komma tbx och kräva pengar
tbx för att han hitat nåt fel.

Låt han som köpte den gå till domstolen.
Du kommer vinna.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Som jag ser det har varor bytt ägare. Öppet köp finns inte.
Han kan ju hota med domstol, men det får han driva civilrättsligt själv med advokat och bekosta allting själv och dessutom försöka bevisa att du visste om ett väldigt allvarligt fel på hojen.
Dessutom har han undersökningsplikt på varan.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker också det är svårt, du skriver inget om hur nya grejorna är men är det en nittiotalare du fick 12000 för kan han gå och gömma sig.
Är det en -09 och du faktiskt fick en slant kanske ni skulle kontakta Bengt Kumlin eller motsvarande och du står för jobbet och han för materialet? Det är trots allt han som får nya grejor.

Annars håller jag i princip med alla andra. Såg han inte det vid köptillfället förstår jag inte hur det skulle kunna vara så uppenbart?

En i klubben köpte en flång ny Suzuki rm250 som nöp första dan.
Han fick betala sin kolv och packningarna själv i alla fall.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Är det något allvarligt fel eller går hojen att bruka som vanligt?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Lurade du honom?

JA, fixa och skäms!

NEJ, då är det inte ditt problem!

MEN vill du sätta in lite creds på karma-kontot så börja med att kolla upp vad det är för fel exakt och vad det kostar, är det en "slitdel" så är du verkligen helt fri från ansvar. Är det något fel typ en spricka i ramen så överväg om du ska bidra med endel eller om du vill skita i det. Är gaffeln nyservad som du skriver så kanske verkstan gjort en groda och tar på sig jobbet, allt bjuder på tex arbetskostnaden.

Du har inget mer än ca 1500 spänn + kostnad för rep på att förlora om han drar det till tingsrätten så det är inget att oroa sig för, men det verkar mycket smartare att ta den till verkstan och få det fixat.

/Fredde

Verkstan är nog inte särskilt sugen att bli inblandad då jag kört dessa 20 timmar på två år. Alltså var det två år sedan jobbet gjordes.

Fuktskada

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
2006 Yamaha R1
Asså , du får inte ens garanti av en mc-firma för en helt ny hoj när du köper en motorcross.. Märkligt han hävdar på garanti på en begagnad

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Z750 09
Samma sak hände mej för flera årsedan när jag sålde min moppe , köparen ringde 1 vecka senare och på pekade fel som han ville att jag skulle åtgärda och stå för ( eller köparens Pappa )

Jag ringde till Konsument verket och frågade vad som gällde fick då till svar att :

Vid Privat köp gäller ingen ånger rätt eller Rätt till att häva köpet, Undantag vid fall där det är uppenbart att säljaren Döljt / gömt fel eller brister .

Gör som jag Be den korkade snubben att ringa Konsumentverket :)

Så du kan sova lugnt :)

:)

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Han köpte en vara som han pruta ner på, han kan la ta det han pruta ner till att laga den då.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När jag köpte en bil för ett par år sedan hade den tidigare ägaren monterat ihop motorn då den varit nerplockad. Nöten glömde peta in luftfiltret och maskinen säckade ihop efter ett par mil (Efter det fick jag äntligen lära mig renovera en ca18det-motor... jippiieee). Ringde upp ägaren och frågade hur fan han lyckats med detta då han var mekaniker. Vi kom överens om att han skulle sätta in 3500 sek för möda och besvär. Ingen märkvärdig summa för han då renoveringen kostade betydligt mer (verktyg, material etc) men han visade goodwill då han egentligen inte hade behövt bry sig ett skit :)
Kanske ska du göra likadant? Som köpare uppskattar man en sådan gest i ett fall som detta...

Lite OT men hur kan en bilmotor säcka ihop om man glömt luftfiltret:va:confused:

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Köparen måste kolla vad det är han köper.du har inget att oroa dig över eftersom det är ett dolt fel och att den har varit på genomgång.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjena,
Har själv varit med om en liknande grej, fast med andra grejer. Sålde en PS2:a med ett tjugotal spel för ett antal år sedan. Skickar grejerna till killen utan postförskott eller något, litar på att han ska sätta in pengarna (vilket han som tur gör ett par dagar senare än överenskommet. Han har det ett tag till och ringer sedan skitsur och vill häva köpet för att det är trasigt, vilket det inte var när jag skickade grejerna. Han hotade med domstol han också, ringde i ett några dagar men tröttnade tillslut.

Argh Blockmongon, hate it.

Det blev aldrig någon domstol heller kan ju tilläggas :D

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Vad lär vi oss av det här... KÖP begagnat och stå på dig mot säljaren när något går sönder så kanske du får garantirep :)

Om crossen inte är reggad (eller är den det?), hur fan ska köparen kunna bevisa att det är dig han har köpt den av om det inte finns några pappar?

Om han drar det till tinget vem är det då som får pröjsa rättegångskostnader? förlorar han så får han stå för dina advokatkostnader. vad är billigast? ;)

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Vad lär vi oss av det här... KÖP begagnat och stå på dig mot säljaren när något går sönder så kanske du får garantirep :)

Om crossen inte är reggad (eller är den det?), hur fan ska köparen kunna bevisa att det är dig han har köpt den av om det inte finns några pappar?

Om han drar det till tinget vem är det då som får pröjsa rättegångskostnader? förlorar han så får han stå för dina advokatkostnader. vad är billigast? ;)

Jag har iaf lärt mig att alltid skriva kontrakt, även när jag säljer prylar. Kommer även poängtera att om man förhandlar om priset betyder det att affären blir snabb och smidig med allt vad det innebär.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite OT men hur kan en bilmotor säcka ihop om man glömt luftfiltret:va:confused:

Turbo a 120000 rpm plus kanske lite damm och nån sten.
Lösa kompressorhjulsrester plus damm och sten möter sedan ventiler, kolvar cylinderväggar och topp.
Kompressorhjulsrester plus damm, sten, ventilrester och kolvrester möter sedan Turbinhjul.

Ungefär sådär

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
till TO, jag tycker inte du behöver möta upp någonting mot köparen har du rent mjöl i påsen och inte visste om det så är det upp till köparen att hitta felet. bara stå på dig och ignorera köparen efter att du påtalat att du inte visste om felet.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Geggmopeder går sönder... Det bör man veta när man köper en, inte så jag skulle gnälla på SGM bara för att Husan jag köpte/bytte bestämde sig för o ha dåliga lager ;)

Däremot så tror jag att frasen 'befintligt skick' inte är användbar längre utan man bör skriva en annan formulering. Finns i bland annan konsumentverkets eller blocket.se's köpekontrakt.

Brukar formulera mig: "Av säljaren uppvisat och av köparen sett, kontrollerat samt godkänt skick" Då det faktiskt är så man brukar sälja och köpa saker och är inte säljaren och köparen nog överens om skick/pris förhållandet genomför de inte affären. Det är köparen som har undersökningsplikt och denna är långtgående men kan han bevisa att säljaren vilseledit så kan han driva detta juridiskt men utan ngt skrivet så är det ofta svårt att få rätsida på ngt alls. Tex skriver säljaren: "ny cylinder" så skall den naturligtvis inte visa sig varandes utsliten dagen efter.

I aktuellt fall med lös innerkolv till gaffeln kan man nog inte hävda att detta är en sak som säljaren borde vetat utan detta sorterar nog in i "shit happens" då det samtidigt kan vara svårt att bevisa att felet fanns före köpet. naturligtvis kan man som säljare vara juste och stötta detta med pengar tillbaka men vill man inte så behöver man inte..

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Du har alltså inte vetat om felet - eller rätt-ut-sagt INGET fel har funnits i din ägo. Crossen har synats och godkänts vid köpet samt nu gått sönder i köparens ägo - Slutsats - du har INGENTING att oroa dig över - låt honom slösa sina pengar i domstol......

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
min cross

ja köpte en cross en gång o allt var verkligen fel på den:va tror du ja tog upp det i en domstol??? not,..cross e cross.... då får man helt enkelt fixa det :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
En vecka är en evighet i cross-tid, som att klaga på ett fel på en bil man köpt 6månader och 1000mil senare. Dessutom visste han ju att det var dags att se över gaffeln då det var 20timmar/2år sen sist.

Köparen är koko, case closed.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...