Säsong 2007; Uppföra oss på vägen?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kloka ord från många håll här. jag har länge bannat all de som svinar i stan, eller i "risksituationer", dvs såna där man inte själv avgör om man kraschar eller inte. Är variablerna för många är det ett spel, hur bra man än är på att hantera hojen.

Dock vet jag nu (med ny hoj för året) att det är så lätt att bli ivrig. Jag fick ett hjärnsläpp på Bogesund i helgen och kollade av nån jävla anledning efter rullgrus, varpå jag missade ingången i kurvan, blev rädd och bromsade på mig. Had det kommande mötet varit lite tidgare hade olyckan om inte varit ett faktum, så väääldigt nära.

Även jag slänger alltför lätt upp framhjulet på sveavägen i rusningstid..

MEN... Jag ska faktiskt försöka, de flesta av oss har inte råd att göra bort oss mkt mer (kollektivt menat).
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Håller med att denna tråd innehåller många kloka ord och mycket vettiga tankar om vad vi bör tänka på.

Måste dock inflika att sporthojar på vägen är det mest irrationella jag någonsin sysslat med (och jag har gjort en hel del i mitt liv)! Många av oss bär alla på en dubbelmoral av guds nåde. 90 % av alla oss som har hojar med ca 1 hk/kg och en väghållning som är rena drömmen vill givetvis utnyttja den potential vi betalar grova pengar för. Vi letar efter fria vägar och omständigheter som gör att man kan blåsa på för allt vad tygen håller. Vi vill njuta av den enorma kicken man får.Visst vore det ännu mer idiotiskt att köpa en värstinghoj och sedan använda den som en fransbeklädd customhoj.
Att välja var man skall dra på är gitevis en grundförutsättning för ens egen och andras överlevnad men jag tycker ändå att de flesta av oss sporthojs åkare är helt fel ute. Vi borde se till att det är lättare att få tillgång till bana för att få möjlighet att göra det vi vill göra. Köra våra hojar som de är byggda för och ge fan i att få kicken på gatan. Det är bara en tidsfråga innan det smäller oavsett hur försiktig man är.

Säger allt detta fast jag själv är allt annat än ett föredömme. Skall dock se till att minimera min gatkörning (eftersom jag tycker det är rena drömmen att låta R1:an vråla ut sin kraft så snart det finns tillfälle) och satsa mer på bankörning. Där får man chansen att njuta för fullt under bra förutsättningar för en själv och allmänheten. Många av oss behöver en ventil för att klara vardagens press (inte minst om man har ett krävande jobb och en bunke barn hemmavid), vi sporhojsåkare som kör fortare än vad man får är inte bara finniga tonåringar som inte har hunnit få vett i skallen utan kan mycket väl vara (normalt sett) ansvarstagande föräldrar som måste få lov att känna att vi lever. Personligen blir jag en vedervärdig person om jag inte får ut och lufta mig (lufta=inte lagligt körsätt) ibland.

Tror det finns några till som tänker lika och vi bör nog ta vårt ansvar och köra av oss på inhägnat område. Man skulle haft en lokal bana som man kunde köra på en runda efter jobb varje dag. Det hade gynnat många och försäljningen av antidepressiva mediciner hade minskat drastiskt....

Hoppas vi ses på banan, jag kommer göra allt för att köra om :tummenupp

/D.
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Min granne är journalist på SVT2..kanske går att ordna nått seriöst den vägen om nån bra talesperson är intresserad i Gbg trakten?

/Martin
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror ärligt talat inte att det finns någon talesman som kan rättfärdiga vårt intresse. Som ovan skribent uttryckte det så är sporthojsåkande blend det mest irrationella man kan ägna sig åt på allmän väg. Jag åker förvisso motard, men det gör det bara lättare att kasta upp valfritt hjul i tid och otid. Hoj har jag åkt förr, men aldrig förr har jag fått för mig att ställa mig (om än så lite) på framhjulet i en korsning när man glider in mellan filerna. Helt plötsligt är det så enkelt, och visst gör man det då!

Även om risken för olycka i en sån situation är enormt liten om man inte klantar sig rejält (tappade för övrigt hojen på en trottoarkant i helgen, 38 mil hade den gått då) så ser inte allmänheten situationen p åsamma sätt.

Någon som inte kört en vass hoj och känt på chassie och bromsar i 170 kan inte föreställa sig hur odramatiskt det känns.

Vad jag tror är att vi måste försöka få ner hastigheterna i samhällena. Tänka ur bilistens ögon vid omkörningar och vara överdrivet trevliga i alla allmänna relationer med okända icke-bikers.. Skapa ett allmänt tycke om oss som grupp att "de kanske är lite vilda, men så harmlösa och snälla innerst inne"! Någon annan väg ser jag inte om vi inte ska lura både oss själva och andra!
 

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Vad sägs om att göra den här tråden till en Sticky?

Det här är ju en MYCKET bra tråd med MYCKET kloka & viktiga ord som är väldigt högaktuella & kommer vara det under en längre tid! :tummenupp
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Står där 70kmh gör det de pågrund av en anledning och står där 50kmh gör de DEFINETIVT det av en andledning. Bara sakta ner på de ställena kan inte vara så jävla svårt?

Så sant de har inte så mycket med sporthoj förare att göra som trafikanter i helhet. Men vi är en utsatt grupp och vi tar betydligt större skador. Blir så sur när jag läser sånt och alla börjar klanka ner på mc-förare efter en olycka.
Kör man i 120 km/h på en 50 väg är de fan inte så konstigt att de kan gå åt helvete. De är föraren inte hojens fel!

Har själv smällt så många gånger i bil pga vårdlöst körande, dock har jag själv aldrig suttit bakom ratten. Men jag har själv nonchalerat vägskyltar t ex så var de en väg skylt uppsatt om 30 km/h på essingeleden innan fredhälls tunnelen noncha den totalt och brände på i 90 väl inne i tunneln stod de en massa polisbilar. Kände mig inte alldeles för smart!

Ta det lungt även på vägar ni känner till om inte sikten är helt klar, så kan vi alla ha en skön sommar.

// Dafe
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Personligen tycker jag att vi på Sporthoj.com kan vara ett föredöme för alla sporthojsåkare genom att "skriva på" för ett större ansvarstagande i trafiken.

Möt kritiken genom att te x Swedie som ägare till sajten går ut i media och berättar vad vi står för.

Att vi som medlemmar representerar en större del av vår kategori.
Att vi bygger upp kunskap mha SMC´s kursverksamhet.
Att vi förordar bandagar för att "leka" av sig.
Att i stället för att vara stolt över snabbaste tiden på Bulten få killen/tjejen att köra på bana.
Att vi förkastar GR och liknande filmer/beteende.
Att vi aktivt diskuterar säkerhet & risker.
Med mera med mera...

Mycket av detta gör vi redan i dag. Men tänk efter, till exempel på vinterhalvåret, vore det inte bra med lite "intern" kursverksamhet på Sporthoj.com?

Jag tänker mig kanske lite småseminarium med allt från mekarskolor till träffar med akutsjukvårdare som mött många MC-skadade. Genom att vara aktiva visar vi att vi faktiskt gör vad vi kan för att förbättra statistiken.

Jag skriver på för ett större ansvarstagande i trafiken. Är ni med mig?

1. Morgan
 
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag vill bara instämma i att vi måste tänka oss för innan vi gasar på för fullt. Vi förstör bara för oss själva om man kör som en tok i tid och otid och på "fel" ställen. Självklart kliar det alltid i högerhanden att ge full gas men ibland måste man lugna sig till man är ute på motorvägen eller landsvägen med lite trafik och bebyggelse. Sen finns det ju banor (iaf i vissa delar av landet:gnissla ) som man kan gasa av sig på och det är ju egentligen där sporthojarna hör hemma. Kör fort men kör säkert!
 

Dawe

Guest
Bra tråd!
Om mckollektivet kan förstå att det finns en omvärld som inte är helt nöjda med oss och att dom kan sätta käppar i hjulet för oss. Så finns det hopp.
Det är bara vi som kan påverk omvärldens syn på oss.
 
Last edited:

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Vi borde se till att det är lättare att få tillgång till bana för att få möjlighet att göra det vi vill göra. Köra våra hojar som de är byggda för och ge fan i att få kicken på gatan. Det är bara en tidsfråga innan det smäller oavsett hur försiktig man är.

:tummenupp

/D.
:klappar :fakta :fakta :klappar
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mycket bra tråd detta.:tummenpp :klappar
Låt oss nu bara hoppas att alla läser denna.

Vi äro ett utsatt släkte. Låt oss inte dö ut.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..Finns det ingen som känner nån/jobbar inom media? :confused:
Visst, det har hänt för många olyckor än sålänge av året & det är klart att 1 olycka är 1 för mycket, men det kommer alltid ske någon form av olyckor inom alla olika hobby's, brancher, jobb osv oavsett vad.. Ett särskilt problem för oss är just att det enligt mig känns som att media verkligen är emot oss & det är direkt obra!
..
Det kanske är dags att nåt TV-bolag, eller nån tidning följer upp & tar fram det som är bra hos oss! ..

Vart kommer den bilden ifrån?

Jag har inte läst nån statistik om följande; Men dagen man ville ta b-körkort då? eller varje dag man bestämt sig för att cykla? Osv.. Ni förstår nog vad jag menar...

Hur många förolyckas inte av annat!?!

I kraft av mitt jobb har jag senaste veckorna dagligen och på kväller haft journalister på telefonen, alla vill ha kommentarer om MC olyckorna och vansinneskörningarna!
Senast fredag stod jag i Transformator böjen på Bogesund i TV interview, och proklamerade ett bra ex. på hur har VV förbättrad vägmiljön för oss på MC vid att ta bort ståhlräcket och göra en mjuk avåkningszon.
* Mindre än 16 timmar efter liggar en MC och plaskar runt där!

Strax efter påsk, har SMC pressmöte med VV och Infrastrukturministern om en handlingsplan för en mera MC vänlig infrastruktur och därmed bekämpning av MC olyckorna - som verkligen är ett problem - speciellt för att vi nu även på EU nivå är ett dårligt land med mycket olyckor!

Jag / Vi, har ganske enkelt inte mera krut i bössan för att försvara olyckessiffrorna och bidra med en positiv bild av livsnjutarna på MC.
Läs VV´s MC-Ola om du saknar statistik - där vill man klart se att en stor del av dom avlidna MC förere körte mycket över tillåten hastighet.

Vi har tidigare här på sporthoj haft kutym att:

  • 30 & 50 respekterar man bara - det är så enkelt
  • Man gener aldrig i kurvor - gör man det kör man över sin förmåga

Det är så enkelt att respektera ovanstående och mycket kommer att gå enklare.

  • Accepter att en bilist inte har en chans att se och unvika en hoj som kommer i för hog hastighet.
  • Lär dig att bromsa - ordentligt och från hög hastighet (ta på avrostning?)

Om man sen kör med insidan och respekterar bl.a årstiden - läs gärna Noggers´ inlägg 1x till..
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Bra tråd :tummenupp

Personligen tycker jag att vi på Sporthoj.com kan vara ett föredöme för alla sporthojsåkare genom att "skriva på" för ett större ansvarstagande i trafiken.
Tyvärr så räcker det att man går i på forumet Filmer och Bilder så inser man genast att det finns trovärdighetsproblem. Det är ju bara att gå in och läsa i en tråd med Bulten i rubriken för att se att folk här hyllar det beteende som du vill förkasta. Så att gå ut i sh.com:s namn tror jag inte på.
Men att starta ett upprop för ”sporthojsåkare för ett större ansvarstagande i trafiken” där dom som vill kan skriva på tycker jag låter bra.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag likt många andra glömmer dom bra tankar man haft när man suttit hemma och funderat när man kommer upp bakom styret på cykeln och vrider runt:rolleyes:

Men det finns ju alltid mer eller mindre begåvade personer i trafiken.

Inte roligt att läsa trådar om alla personer som förolyckats i trafiken.
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Det komiska att de som alltid verkligen behöver tankeställarna, har en attityd som ser till att de inte får dessa - förrens det är för sent. Kanske är det för att jag är färsk, eller kört för mycket, men de 200 mil jag har puttrat omkring sedan i februari på två hjul har varit anpassade till omgivningen och trafiksituationen - varmt o skönt o tom väg 70-90 väg, jamen, klart man kan råka gasa på lite väl, men risken att det ska ske något dramatiskt är aningen mindre än på en 30/50 sträcka i bebyggelse konstigt nog... Var tog förnuftet vägen när det gäller framförandet av sitt fordon? Många kloka och väl valda ord har redan framförts som jag tyvärr inte kan lägga till något om. Men tur var väl det, det bevisar ju att vi är många som i alla fall försöker köra med insidan ;)
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tror det är den personliga egoismen i trafiken som måste bort. Vi måste köra försiktigt och värna om andra människors liv också.

Vill man gasa järnet är det kanon att det finns ban-dagar och liknande.

Mycket bra tråd tycker jag.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Tack för en bra tråd! :tummenupp

Jag skriver under, och skall även få mina "MC Vänner" att gå in o läsa denna tråden.

Sköt om er därute!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan inte hålla med om att filmer från Bulten och bogan skulle ligga oss i fatet. Mitt tycke är att vi till stor del "får" leka på dessa vägar för allmänhet. Det är buset på Sveavägen och utanför småstadens "resecentrum" som sätter oss i skiten. Dessutom åker sällan tant Agda bulten, så hon kan dra åt....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tyvärr så blir en sådan här tråd lite av de förädramöten man varit på.
Föräldrarna till rötäggen kommer inte!
Med det vill jag säga att dem som vi vill nå skiter blankt i vad
som skivs här.
Just my two c.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top