Sänka styret på en Kawa z1000sx

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Hej
Funderar på om det går att sänka eller byta styret på min Kawasaki z1000sx så jag får ungefär samma sittställning som på en Honda VFR800. Alltså ner och fram med styret. Sitter lite för upprätt nu tycker jag. Vill ner lite och förhoppningsvis ger detta en mer lättsvängd hoj!!?? Testade en VFR800 och min får jag jobba mer med i kurvorna.
Nån som vet?
 

d.ojja

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
2013, KTM 1190 Adv R & 2000, XR400R
Har du justerat fjädringen på hojjen? På min blev det skillnad som natt och dag på uppträdandet.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Skillnaden i svängmassa mellan 800cc och 1000cc torde kunna tillskrivas en viss del av skillnaden i uppträdande.
Annars är väl ändring av gaffelvinkeln något som borde göra större skillnad än själva styrets placering?
För att få den mer villig i kurvorna alltså...
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Skillnaden i svängmassa mellan 800cc och 1000cc torde kunna tillskrivas en viss del av skillnaden i uppträdande.
Annars är väl ändring av gaffelvinkeln något som borde göra större skillnad än själva styrets placering?
För att få den mer villig i kurvorna alltså...
Kan man ändra gaffelvinkeln då?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fick min VTR att bli mer snabbsvängd genom att höja stötdämparen med ett par distanser..
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ta en titt på Duc Streetfighters styre, min bror har en kawa z1000 av nyare variant. Är inte styret original hyffsat om inte likadant som Sx versionen? Hur som så kände han likadant och bytte på 1 vecka. :hihi
Jag kan säga att man sitter riktigt bra med det styret som är original för min, mkt likt clipons i vinkeln and i LOVE it!

Original på kaworna är väldigt mkt damcykel-känsla och kan skapa konstig sittställning för en del verkar det som.

Lägger upp en bild så du kan jämföra.

Ducati_Streetfighter_S_cockpit.jpg

kawasaki-z1000sx-2011_47.jpg

Edit: På min kan man justera framgaffelns vinkel lite lite granna för att få en betydligt mer lättsvängd hoj om man tycker det behövs. Kanske är samma för dig?

Edit igen, vad glömsk man är, även fast man tog fram bilder på din. Den har ju förfaaan inte ett vanligt styre. :näsblod:död
Låter det jag skrev vara kvar ändå om du finner det intressant. :glömdet
 
Last edited:

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Ta en titt på Duc Streetfighters styre, min bror har en kawa z1000 av nyare variant. Är inte styret original hyffsat om inte likadant som Sx versionen? Hur som så kände han likadant och bytte på 1 vecka. :hihi
Jag kan säga att man sitter riktigt bra med det styret som är original för min, mkt likt clipons i vinkeln and i LOVE it!

Original på kaworna är väldigt mkt damcykel-känsla och kan skapa konstig sittställning för en del verkar det som.

Lägger upp en bild så du kan jämföra.

View attachment 384378

View attachment 384380

Edit: På min kan man justera framgaffelns vinkel lite lite granna för att få en betydligt mer lättsvängd hoj om man tycker det behövs. Kanske är samma för dig?

Edit igen, vad glömsk man är, även fast man tog fram bilder på din. Den har ju förfaaan inte ett vanligt styre. :näsblod:död
Låter det jag skrev vara kvar ändå om du finner det intressant. :glömdet
Jag har clip ons. Men din bror hade väl också såna på sin z1000? Bytte han eller vad sa du?
Ingen aning om jag kan ändra gaffelvinkeln. Skall börja med fjädringsinställning och se hur det känns. Vill också ha andra lägre clip ons för känslans skull.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag har clip ons. Men din bror hade väl också såna på sin z1000? Bytte han eller vad sa du?
Ingen aning om jag kan ändra gaffelvinkeln. Skall börja med fjädringsinställning och se hur det känns. Vill också ha andra lägre clip ons för känslans skull.

Det man gör på min för att den ska bli mer lättsvängd är i princip att flytta in framhjulet närmare hojen.
Nej, på brorsans z1000 sitter ett vanligt styre. Men om det är vanliga clipons på din sx borde det ju inte vara nått problem att hitta något som passar.
Hur tycker du man sitter på fotpinnarna? För mig sitter man på en z1000 för uppdragen med fötterna om du förstår vad jag menar, gör det obekvämare att köra med "aktivt". Om du sänker fotpinnarna kanske du får en annan sittställning även av det. Mer avslappnat kanske?
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Det blir nog snabbt trångt mot kåpan nedanför styret (eller kanske mer mot tanken vid stora utslag) om du sänker det. Personligen har jag inte något problem med trögsvängdheten men stör mig på att markfrigången är lite för dålig med originalfotpinnarna när man åker bana. Det är ju trots allt en sporttouringhoj..
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Jag sitter bekvämt på den. Funderar t o m att montera andra fotpinnar för att få upp knäna ännu mer så jag får ännu bättre förankring mot tanken. Plus att de inte skall ta i vid bankörning. Kör också en Honda VFR800 nu med ännu högre fotpinnar och med den kan jag köra ännu mer aktivt.
Finns clip ons att byta ut har jag sett. Lite mer nedåtlutande handtag då.
Det man gör på min för att den ska bli mer lättsvängd är i princip att flytta in framhjulet närmare hojen.
Nej, på brorsans z1000 sitter ett vanligt styre. Men om det är vanliga clipons på din sx borde det ju inte vara nått problem att hitta något som passar.
Hur tycker du man sitter på fotpinnarna? För mig sitter man på en z1000 för uppdragen med fötterna om du förstår vad jag menar, gör det obekvämare att köra med "aktivt". Om du sänker fotpinnarna kanske du får en annan sittställning även av det. Mer avslappnat kanske?
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Andra fotpinnar då?
Det finns tydligen ClipOns men vet ej om de passar SX. Iaf till Z1000. http://www.motospecialties.com/stor...Handlebars&category=Sport Bars&ItemNum=SB3Z1K
Det blir nog snabbt trångt mot kåpan nedanför styret (eller kanske mer mot tanken vid stora utslag) om du sänker det. Personligen har jag inte något problem med trögsvängdheten men stör mig på att markfrigången är lite för dålig med originalfotpinnarna när man åker bana. Det är ju trots allt en sporttouringhoj..
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
En bak/uppflyttning av pinnarna tyckte jag mig behöva men hittade ingen sats anpassad för hojen när jag sökte, det blev lite bättre när jag ökade förspänningen och kanske framförallt började våga ge gas tidigare i kurvan. Du kan säkert montera någon form av lägre styre men det är riktigt trångt över tanken redan med originalstyret.

Inför i sommar har jag löst det med en till hoj i garaget, lite mer bananpassad ;)

Lycka till med modifieringarna, det är ju en så trevlig hoj du har :tummenupp
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Ja den är trevlig! Får väl se hur det blir med modifieringar. Iaf skall jag justera fjädring. Tack!
En bak/uppflyttning av pinnarna tyckte jag mig behöva men hittade ingen sats anpassad för hojen när jag sökte, det blev lite bättre när jag ökade förspänningen och kanske framförallt började våga ge gas tidigare i kurvan. Du kan säkert montera någon form av lägre styre men det är riktigt trångt över tanken redan med originalstyret.

Inför i sommar har jag löst det med en till hoj i garaget, lite mer bananpassad ;)

Lycka till med modifieringarna, det är ju en så trevlig hoj du har :tummenupp
 

d.ojja

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
2013, KTM 1190 Adv R & 2000, XR400R
Hur blev det skillnad, hur upplevde du hojen innan och efter? Ska ta och justera in S A G tror jag. Sen justera kompression och retur.
Framförallt styr den kvickare och känns mer stabil i kurvor. På utländska forum är det poppis att sänka hojjen fram och sätta på ett 55 däck bak för att få den rappare.
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Jag kollade fjädringen i går, och den står precis som rekommenderat så jag skruvade inget på den.
Skall leka lite med retur och kompression o se vad skillnaden blir. Yes helt klart blir det 55 profil vid nästa däckbyte. Har du justerat din fjädring? Hur ställde du den?
Framförallt styr den kvickare och känns mer stabil i kurvor. På utländska forum är det poppis att sänka hojjen fram och sätta på ett 55 däck bak för att få den rappare.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ökade förspänningen bak på min till 1 steg från max. Blir en helt annan hoj. Vet inte hur det är på efterföljande årsmodeller, men 2011 som jag har är helt sanslöst mjuk i bakfjädern. http://z1000sx.co.uk är en rätt bra sida med mycket tips och information.
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Har med vad man väger att göra också. Upplever inte min mjuk i bak. Jag ligger på 78 pannor. Men ska spänna den ett steg o testa, kanske lika i fram. Såg dig inte på Rörken!
Jag ökade förspänningen bak på min till 1 steg från max. Blir en helt annan hoj. Vet inte hur det är på efterföljande årsmodeller, men 2011 som jag har är helt sanslöst mjuk i bakfjädern. http://z1000sx.co.uk är en rätt bra sida med mycket tips och information.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har med vad man väger att göra också. Upplever inte min mjuk i bak. Jag ligger på 78 pannor. Men ska spänna den ett steg o testa, kanske lika i fram. Såg dig inte på Rörken!

Naeij, de tog tills 18 på sig att lägga om däcken på hojen, pga de fick problem med nåt i verkstan, så det blev lite tajt att hinna upp till rörken. :gråta

Jo, det har ju hyfsat mycket med vad man väger att göra. Om du inte upplever den som mjuk är det ju skönt. Jag väger ju en skvätt mer än dig med mina 115. :näsblod
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top