Sälja mc, ska det va så här??

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tänkte åka och kolla på en hoj i eftermiddag om jag bara får tag på säljaren. Bra annons, rätt pris och 1 mil hemifrån. Priset är som sagt bra men jag tänker ändå försöka få med ett påskägg i dealen :D
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Föreslår att vi låter tråden återgå till sitt ursprungliga ämne.
Ska det vara så?

Svar: Det har ALLTID varit så...

Sålde på Gula Tidningens tid en Golf med sprucket grenrör. Bilen helt omlackad och 100% rostsvetsad. Såg ut och gick riktigt bra ! Tusen spänn...

Såldes i 1:a samtalet kl 06.05 på morgonen, Därefter ringde 37 st till....
Sen var det dödstyst i telefonen i två veckor sen kom under samma dag fem samtal till alla ville "pråta till femhondra spenn , kompis..."
Hämtades av en schysst kille under lunchen samma dag. Alla nöjda
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Sålde hoj i fredags, köpte ny igår. Priset var bra och hojen såg bra ut, inga problem.
Ringde och pratade med han några gånger innan jag åkte, bad om adress men fick svar att vi kunde mötas upp.

Känner inte till området som ligger 2tim från mig där köparen kommer ifrån så måste ringa igen för att be om adressen istället då jag inte hittar. Får inte adressen så får åka runt i stan och leta efter honom. Ringer igen då jag tröttnat och får fanimej ingen adress då heller men han kommer och möter upp mig. Då visar det sig att han har väntat på ett helt annat ställe än vad han sa..

Åker sen några km hem till honom och kollar på hojen, kollar allt, provkör, prutar, klart för papper. Då har inte killen letat fram några papper alls.. Så han ringer fru, jobb och grannar för att få fram dom.
Hittar dom till slut hemma hos frugan längre in i stan såååå åker dit, skriver på, pröjsar och drar.
Det börjar bli kväll, kallt och jävligt ska jag ta mig hem sent på kvällen. Sämsta säljaren jag varit med om..
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Brukar inte orka sälja beg på blocket eller liknande. Antingen kör jag skiten tills det är dags för skroten eller så byter jag in hos handlare då jag vill ha nåt annat. Inköpskostnaden är oftast en spottstyver jämfört med drift och underhåll om man lägger sig kring 40k.

Sista MC:n skänkte jag dock bort till en arb kamrat, den tuggar grus o lera nu nånstans i Alingsåstrakten. Bra att nån fick nåt nöje av den då jag ändå hade tänkt skrota den. :banana
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sålde hoj i fredags, köpte ny igår. Priset var bra och hojen såg bra ut, inga problem.
Ringde och pratade med han några gånger innan jag åkte, bad om adress men fick svar att vi kunde mötas upp.

Känner inte till området som ligger 2tim från mig där köparen kommer ifrån så måste ringa igen för att be om adressen istället då jag inte hittar. Får inte adressen så får åka runt i stan och leta efter honom. Ringer igen då jag tröttnat och får fanimej ingen adress då heller men han kommer och möter upp mig. Då visar det sig att han har väntat på ett helt annat ställe än vad han sa..

Åker sen några km hem till honom och kollar på hojen, kollar allt, provkör, prutar, klart för papper. Då har inte killen letat fram några papper alls.. Så han ringer fru, jobb och grannar för att få fram dom.
Hittar dom till slut hemma hos frugan längre in i stan såååå åker dit, skriver på, pröjsar och drar.
Det börjar bli kväll, kallt och jävligt ska jag ta mig hem sent på kvällen. Sämsta säljaren jag varit med om..

Gott om tålamod hör jag - jag hade skitit i det för länge sedan om det varit så mycket krångel :) Virriga eller konstiga människor är svåra att lita på och då kan det de säljer vara något som inte är helt hundra...

Jag sålde hojen i måndags. Annons ute vid 11, ett par fake-sms och sen ett riktigt samtal vid 12 och två timmar senare var den såld och ivägkörd. Pengarna överförda via konto och ägarbyteslappen sändes in när pengarna hade landat. Lite prut, men inte alls samma krångel som det var i höstas. Det är helt rätt läge att sälja nu!
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Detta är inte ett problem som jag känner till, visst prutas det på allt, men inte till den grad jag här läst här.
Kan det vara så att ni lägger ut till ett grymt högt pris? man ser ju mycket konstiga prissättningar ibland, har ringt på en eller annan annons som har varit konstigt prissatt och frågat vart dom har fått priset ifrån och man får alltid samma svar.. "dom andra på blocket låg på xxxxx så jag la mig lite högre" eller "vadå, tycker du hojen är gammal, det är ju en 00:a"

Senaste året har jag sålt 3 hojar, ingen har prutat mer än 2-3000:- och dom har varit borta efter max 2 veckor.
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Är det bara jag som är lite gammalmodig och ringer när jag är intresserad av något.
Har sålt lite på sistone och det är mycket mail o sms fram o tillbaka hela tiden.
sist så sket jag i alla mail o sms och sålde till första som ringde.

Håller med. :tummenupp

Är jag intresserad av något, ringer jag.

Känns lite som att man inte kommer någonvart med mail fram & tillbaka:4skrika
 

hoj63

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Ort
Jönköping
Hoj
2003 yamaha FJR A
Tjena håller med er alla. själv skulle jag sälja min TDM 850 och fick skambud på skambud till sist hänvisade jag till moped annonserna, Man tröttnar. Men d:(et är inte bättre att försöka göra affärer med firmor. Försökte byta in min Kawasaki zrx 1200 i februari på Mascot motor i Nässjö, Det var det värsta jag varit med om, Pris och allt var klart men det slutade med att dom inte hörde av sig, Dom väntade sin sin mc helg och hoppades på att sälja till renköpare. Säger man inte det då att man inte vill byta in hojar. Har nu varit med om det två gånger nu på ett år och samma säljare. En bekant var ute den helgen då dom hade utförsäljning, När dom betalar bra för inbyte, Men han fick rådet att sälj privat?????????. Jag gör alldrig en affär med den firman eller säljaren. Ville bara skriva av mig och tala om för andra vad man kan förvänta sig om man åker till dom.
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
[...]
En bekant var ute den helgen då dom hade utförsäljning, När dom betalar bra för inbyte, Men han fick rådet att sälj privat?????????. Jag gör alldrig en affär med den firman eller säljaren. Ville bara skriva av mig och tala om för andra vad man kan förvänta sig om man åker till dom.

Vad innebär "fick rådet"? Nu har jag inte så stor erfarenhet av varken köpande eller säljare men jag räknar med att inbyte på firma bör ge mig mindre pengar i handen än att sälja den privat. Det innebär trots allt en risk för firman och så ska lokaler, personal och förmodligen lite service betalas innan dom lyckas sälja den. Att få rådet att sälja privat, exempelvis om firman tror att det är enkelt att få bort den, känns då snarare som ett hyggligt råd.

Själv är jag ju lat och bekväm så jag släpper gärna hojen för några tusenlappar mindre om jag slipper administrera en privatförsäljning vid eventuellt köp från handlare.
 

hoj63

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Ort
Jönköping
Hoj
2003 yamaha FJR A
Självklart får man mindre vid inbyte, Det är inte det , det handlar om dom vill helt enkelt inte byta in hojar.
Ska man inte säga det då i sin annons, Han fick inte ett bud ens. Själv fick jag bud på vad jag skulle ge i mellan men han hörde inte ens av sig förrän jag undrade om han råkat ut för något eller var dödssjuk. Det visade sig att han var intresserad av att sälja utan byte, Åter igen säger man inte det då? istället för att få kunden att tro att man har en affär på gång.
Att köpa privat innebär alltid en risk utan garantier, Hos firma har du garantier men du ska inte ha inbyte med dig till mascot motor. det är det som jag vill förmedla. Jag har gjort affärer med andra mc handlare och dessa affärer har tagit c:a 30 min att göra med provkörning och allt, bara en tankeställare till andra sen gör man som man vill själv.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena.

Är som jag såg någon ovan skriva för lat och bekväm för att sälja privat, tar förlusten i kronor och ören och byter in hojen hos en handlare hellre än böket med att lägga ut på blocket och behöva stå med provkörningar mm.

Sålde lite skit på blocket i januari (grejer som mest stod i vägen bla en 10+ år cykel för 350kr) och det är en upplevelse jag helst slipper i fortsättningen, busringde skitungar mitt i natten mellan lörd-sönd och förutom de oseriösa så hörde hugade spekulanter av sig redan kl 08:00 på söndagmorgon!!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top