Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Tommy.exe

Guest
Försäkringsbolagen far ju med osanning när de tvingar folk att betala för fordon i trafik även fast det inte används i trafik?

Det är snarare så att försäkringstagaren får fördelen av att betala samma (låga) belopp varje månad istället för att betala 7k/mån för dom månaderna fordonet är i bruk och har högst skaderisk. Detta framgick ivf tydligt då jag tecknade min senaste försäkring.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Försäkringsbolag har omkostnader i form av personal, lokaler, material, och utbetalningar mm.

Är alla överens om det?

Borde kunna ha sin personal anställd på säsong såsom många andra brancher, då försäkringsärrenden med motorcyklar måste vara minimala på vintern?

Är alla överens om det?

Företaget måste täcka sina kostnader och generera någon form av vinst för att kunna drivas vidare. Där har vi inkomsten i form av din premie, samt ränta på detta kapital tills ev utbetalning sker.

Är alla överens om det?

Och vad vill du säga med det?
Konkurrensen är noll på mc-försäkringar.

Är alla överens om det?

Om 100 personer försäkrar på samma bolag och 10 st fuskar bort 3-4 mån varje år. Då får dom andra 90 som inte fuskar betala inkomstbortfallet för de 10.

Är alla överens om det?

Det är mer fusk att vara tvungen att betala påställdförsäkring på ett fordon som står still 6-8månader.

Är alla överens om det?

Det är snarare så att försäkringstagaren får fördelen av att betala samma (låga) belopp varje månad istället för att betala 7k/mån för dom månaderna fordonet är i bruk och har högst skaderisk. Detta framgick ivf tydligt då jag tecknade min senaste försäkring.

Klart det är högst skaderisk när fordonet är i bruk.

Hade det varit en service från FB hade de erbjudit avbetalning på sommarmånaderna istället.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: H4

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Försäkringsbolag har omkostnader i form av personal, lokaler, material, och utbetalningar mm.

Är alla överens om det?

Företaget måste täcka sina kostnader och generera någon form av vinst för att kunna drivas vidare. Där har vi inkomsten i form av din premie, samt ränta på detta kapital tills ev utbetalning sker.

Är alla överens om det?

Om 100 personer försäkrar på samma bolag och 10 st fuskar bort 3-4 mån varje år. Då får dom andra 90 som inte fuskar betala inkomstbortfallet för de 10.

Är alla överens om det?

Inser du att även om ett par tusen hojåkare fuskar med några månaders betalning så gör ändå försäkringsbolagen miljonvinster. Så jag säger, "sälj" hojen till morsan eller vem fan du vill för att spara på dina pengar, försäkringsbolagen klarar sig utan problem ändå.

Är vi överens om det?
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
År 1 har man råd med tex en gsxr1000, nästa år har försäkringbolaget tagit bort möjligheten att byta till garageförsäkring under vinterhalvåret. Man betalar X.XXX kr per månad även nov, dec, jan, feb, mars. Det är till viss del förståeligt med hög skaderisk men klart man blir sur och byter ägare på hojen?

Sj har jag låg försäkring på motarden, så jag betalar hela året, ställer inte ens av hojen.
Men när det handlar om tusentals kronor har jag full förståelse att man byter ägare under vinter. Man kan betala full försäkring på sommaren när man kör, och garageförsäkring mot stöld på vintern då man inte kör. Som det var förut.
 

Tommy.exe

Guest
Inser du att även om ett par tusen hojåkare fuskar med några månaders betalning så gör ändå försäkringsbolagen miljonvinster. Så jag säger, "sälj" hojen till morsan eller vem fan du vill för att spara på dina pengar, försäkringsbolagen klarar sig utan problem ändå.

Är vi överens om det?

Överbevisa mig gärna. Visa att försäkringsbolagen verkligen tjänar pengar på att försäkra sporthojar. Jag tror knappt att dom gör det. Och klart dom klarar sig. Dom höjer ju premierna så att det går ihop i vilket fall.

Någon som vet vart jag ska leta?
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Konkurrensen är noll på mc-försäkringar.
Jag förstår inte varför alla som tycker att försäkringsbolagen tjänar grova pengar på MC-försäkringar inte inser att de har kommit på världens affärsidé - starta eget försäkringsbolag! Eller åtminstone tipsa någon riskkapitalist som är sugen på att tjäna storkovan.

För att se litet mer nyktert på saken så tror jag att vi skall vara glada att det överhuvudtaget finns försäkringsbolag som vill försäkra motorcyklar med tanke på hur många beter sig.
 

Ozzi

Guest
Det bör man verkligen göra om man är kund hos ett försäkringsbolag som tar ut samma premie även när man har den avställd.

Och för de som tycker det är tråkigt med många ägare så är det bara att spara en kopia på registeringsbeviset nya ägaren får var gång, så har man ju dokumenterat att det gått fram och tillbaks mellan samma ägare hela tiden.

Du har då inte fattat vitsen med årsförsäkring!!:huvet
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Genom att sälja sin hoj till morsan sätter man snurr på det onda ekorrehjulet. Vad kom först? Hönan eller ägget? Dyra premier eller bedragare?

När man sken-försäkrar så blir försäkringsbolaget tvingade att höja premien för exempelvis målgruppen 25-30 eftersom det kanske är där dom betalar ut mest pengar. Om ALLA skulle betalat sin egna hoj hade det blivit lite dyrare IDAG eftersom de är försent, hade alla betalat sin egna hoj för 20år sen och fram tills nu hade det jämnat ut problemet.
Nu är jag dock medveten om att det har gått för långt. Bedrägeri och skenförsäkring har gått så långt att de inte går att göra nåt åt. Och försäkringsbolagen kommer inte sänka sina premier när dom märker att vissa betalar ändå. Men för att STOPPA den nedåtgående trenden så tycker jag man ska ta sitt egna ansvar och betala sin egna hoj. Har man inte råd, sälj bilen, lägenheten, eller välj en annan hobby... Eller varför inte välja en hoj man har råd med?
Moral eller sunt förnuft? Jag vet inte, det enda jag vet är att det inte är populärt på SH...
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Överbevisa mig gärna. Visa att försäkringsbolagen verkligen tjänar pengar på att försäkra sporthojar. Jag tror knappt att dom gör det. Och klart dom klarar sig. Dom höjer ju premierna så att det går ihop i vilket fall.

Någon som vet vart jag ska leta?

Tror du på allvar att bolagen försäkrar av vänlighet?

Sen att bolagen har valt ut skilda delar ur kundsegmentet för att minimera konkurrens är en annan sak.

Jag förstår inte varför alla som tycker att försäkringsbolagen tjänar grova pengar på MC-försäkringar inte inser att de har kommit på världens affärsidé - starta eget försäkringsbolag! Eller åtminstone tipsa någon riskkapitalist som är sugen på att tjäna storkovan.

För att se litet mer nyktert på saken så tror jag att vi skall vara glada att det överhuvudtaget finns försäkringsbolag som vill försäkra motorcyklar med tanke på hur många beter sig.

Bra ide det där, klaga inte för det är bättre att starta eget varje gång du är missnöjd.

Tycker det är sorgligt att det inte verkar gå att använda andra EU-länders försäkringsbolag för att öka konkurrensen.
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
B



Och vad vill du säga med det?
Konkurrensen är noll på mc-försäkringar.

Är alla överens om det?

Varför tror du att det är så? Inte för att många luras va?

Borde kunna ha sin personal anställd på säsong såsom många andra brancher, då försäkringsärrenden med motorcyklar måste vara minimala på vintern?

Är alla överens om det?

Jag tror att dom har löst det så att det finns arbetsuppgifter. Allt annat verkar orimligt.


B
Det är mer fusk att vara tvungen att betala påställdförsäkring på ett fordon som står still 6-8månader.

Är alla överens om det?

Klart det är högst skaderisk när fordonet är i bruk.

Hade det varit en service från FB hade de erbjudit avbetalning på sommarmånaderna istället.

Jag vill mena att det är precis det som är fallet. En form av avbetalning för att fler ska ha råd att försäkra tryggt.

Mer och mer så tycker jag att det borde tas bort. Låt folk betala 7k/mån på sommaren och 50spänn på vintern när den inte används.

Tror du på allvar att bolagen försäkrar av vänlighet?

Sen att bolagen har valt ut skilda delar ur kundsegmentet för att minimera konkurrens är en annan sak.



.

Haha, kom igen nu kompis. Det är ju precis det jag INTE menar. Dom vill att klassen ska bära sina egna kostnader. Dom vill inte ta av förtjänsten på barnförsäkringarna för att täcka förlusten på sporthojar.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men för att STOPPA den nedåtgående trenden så tycker jag man ska ta sitt egna ansvar och betala sin egna hoj. Har man inte råd, sälj bilen, lägenheten, eller välj en annan hobby... Eller varför inte välja en hoj man har råd med?
Moral eller sunt förnuft? Jag vet inte, det enda jag vet är att det inte är populärt på SH...

Du menar betala full försäkring OCH pynta för skador?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
... Eller är det OK att ett försäkringsbolag inte betalar ut ersättning som man har rätt till d.v.s. inte håller vad man tidigare lovat för att de tjänar ju på att ljuga? Vi väljer själva vilket samhälle vi vill ha!

Det är väl inte helt ovanligt att de gör så. När jag krashat min förra hoj och försäkringsbolaget skulle köpa loss den av mig gav de mig ett bud på ca. 20k under marknadsvärdet med motiveringen att det var höst och att priserna var lägre då. Jag vägrade givetvis godkänna deras bud och bråkade med dem ett tag tills de gav med sig och kom med ett bud som var marknadsmässigt.
Hade jag nu inte haft vett att bli förbannad på dem, eller om jag hade varit av annan personlighet så hade jag kanske trott att jag inte hade något att säga till om och tagit deras första bud.
Sedan dess ligger jag inte direkt sömnlös för att jag hittar den billigaste versionen av att försäkra min hoj.

Nu är det ändå så att jag betalar helförsäkring året om. Skulle bli ungefär samma pengar om jag tecknade en säsongsförsäkring, så det fick bli så.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Är fordonet i trafik? Ja eller Nej?
Du menar att du vill ha rätten att ensidigt bryta ett avtal för att förutsättningarna förändrats efter det du tecknat din försäkring? Vad är nästa, att du inte vill betala månadsavgiften för ditt mobilabbonemang för att du inte ringt någonting senaste månaden? Eller slippa hyran för lägenheten för att du varit på semester?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Du menar betala full försäkring OCH pynta för skador?

Självklart betala den premie man anser sig behöva. Trafik, Halv eller Hel, och sen betala självrisken när det händer något. Vad var det du inte förstod?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du menar att du vill ha rätten att ensidigt bryta ett avtal för att förutsättningarna förändrats efter det du tecknat din försäkring? Vad är nästa, att du inte vill betala månadsavgiften för ditt mobilabbonemang för att du inte ringt någonting senaste månaden? Eller slippa hyran för lägenheten för att du varit på semester?

Jag vill ha rätten att ingå ett avtal anpassat för mig (konsumenten), inte vad som är en bra deal för FB.

Skulle du gå med på lägenhetskontrakt på 12 månader i taget?

Självklart betala den premie man anser sig behöva. Trafik, Halv eller Hel, och sen betala självrisken när det händer något. Vad var det du inte förstod?

Läs mitt citat en gång till så trillar nog poletten ner?
 
Last edited:

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Jag vill ha rätten att ingå ett avtal anpassat för mig (konsumenten), inte vad som är en bra deal för FB.

Skulle du gå med på lägenhetskontrakt på 12 månader i taget?
Dags att vakna upp - det finns ingen sådan rättighet! Du menar att du blivit tvingad att teckna din försäkring? Passar det inte galoscherna så är det bara att säga nej. Sedan så är det ett faktum att vi lever i en marknadsekonomi där tillgång och efterfrågan styr utbudet (vilket vi skall vara tacksamma för då tillgången på balla moppar i de forna öststaterna var obefintlig). Eller är det så att du egentligen förespråkar ett förstatligande av försäkringsbolagen?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dags att vakna upp - det finns ingen sådan rättighet! Du menar att du blivit tvingad att teckna din försäkring? Passar det inte galoscherna så är det bara att säga nej. Sedan så är det ett faktum att vi lever i en marknadsekonomi där tillgång och efterfrågan styr utbudet (vilket vi skall vara tacksamma för då tillgången på balla moppar i de forna öststaterna var obefintlig). Eller är det så att du egentligen förespråkar ett förstatligande av försäkringsbolagen?

Tror det är dags för dig att vakna upp.

Hade fri marknadsekonomi rått så hade priserna varit nära varandra mellan bolagen, men det är de inte. De är uppdelade, varje bolag har just en nisch.

Varför är försäkringarna på samma nivå i sovjetsverige med fri sjukvård som i USA där det är snordyrt när något händer?
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Avskaffad? Kolla på försäkring till en blade -02:a för bara ett månader sedan. Strax över 1k/mån i trafik, 200:-/mån avställd. Halvförsäkring hos folksam.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top