Ryckig/pulserande frambroms KTM690 ABS

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Ja, det har den.
Är det bromskraften eller handtaget som pulserar?
Hej!

Det är bromskraften som pulserar, känns mest i låga farter. Tror det kommit efter vintern. Tror det blir värre när jag kört några mil. Min bromsskiva kan inte röra sig alls vilket den ska eftersom det är en flytande bromsskiva enligt bilden ovan. Hur mycket ska den kunna röra sig?
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Kom pulseringen över en natt eller har den stått längre tid? Jag höll på bli tokig på min Ktm 990 som pulserade som ett tok efter vinterdvalan ,jag slipade tom skivorna med rondell med sandpapper med de hjälpte bara lite. De slutade med att jag vred ena sidans skiva 180gr vs den andra då blev de bet bättre men då har jag dubbla skivor! De tog enormt många mil innan de försvann helt minst 300 mil rel hård körning . Enda jag kunde se va små prickar typ porer knappt synliga förmodligen där beläggen legat under vintern. Kör alltid en sväng och bromsa efter tvättning ,de är bra för kedjan också.
Jag tror det kom efter vintern och jag tvättar alltid den innan jag ställer in utan att ha kört en sväng. Så får börja med att alltid köra efter tvätt. Verkar ju vara flytande bromsskiva jag har men tycker inte den kan röra sig så kanske är det. Eller om det är korrosion.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi talar två olika problem här:

1. Reaktion mellan skiva och belägg när hojen står stilla länge. Nytvättad hoj eller fuktig förvaring driver på problemet.
Kan vara lätt att bromsa bort, men kan också vara ett helvete att bli av med - allt beroende på hur djupt in i materialet skivan blivit skadad. Det brukar hjälpa att byta till de hårdaste beläggen/sintrade belägg helt enkelt för att dom avverkar mer material från skivan. Sådana belägg är däremot trista att köra med till vardags / i väta, så det gäller att komma ihåg att byta tillbaka.

Att lämna bort skivan för svarvning kan hjälpa, men det är inte alldeles bombis.
Och, om kostnaden för att svarva skivan börjar dra sig mot vad en ny skiva kostar så är det bättre att köpa nytt.

Man undviker problemet genom att inte ställa undan hojen blöt, och inte låta den bli fuktig under förvaring.

Ett annat knep vid lite längre förvaring är att tvinga in en träkil mellan bromsgrepp och gashandtag - och säkra den där för att det inte skall gå att ta bort den.
Varför? Jo, för att nästa steg är att demontera bromsoket så att belägg och skiva inte har kontakt längre.
Tänk på att avlasta bromsslangen genom att hänga upp oket i något.
...annat än ekrarna, lämpligen.


2. En stumt monterad skiva kräver ett flytande ok. Ett stumt monterat ok kräver en flytande skiva. Universal law.

Hur mycket skivan skall röra sig har jag inga siffror på. Jag har haft flytande skivor som känts stumma men inte genererat några problem, och jag har haft skivor så lösa och lediga att dom verkligen "hängt ner" vid stillastående och skramlat när man juckat på dem. Hörbart och kännbart spel både axialt och radiellt.

Inte heller dessa sladdriga skivor har inneburit några problem. Kanske finns det ett servicemått, men jag antar att man bromsar sig ner till minsta tjocklek på skivan långt, långt innan det skulle vara dags att byta nitar.

Om du tror att du råkat ut för "sized rivets" - alltså en skiva som inte längre flyter på sina nitar så behöver skivan vara fri från oket för att du skall kunna känna eventuellt spel i nitarna.
Kan du inte känna/höra något spel med handkraft så är det lämpligt att känna på nitarna.

Kan du inte rotera nitarna med fingrarna är det dags att ta fram redskap:

(Känsliga läsare varnas: turkmek ahead!)

Skruv som är liten nog att bara skjutas igenom niten - förslagsvis M4 eller M5.
Brickor på båda sidor för att skona niten, mutter på baksidan.

Dra till kontakt och lite till - men inte så du riskerar att deformera niten. Vad du har skapat nu är ett handtag för att rotera loss niten. På med blocknycklar på båda sidor och försök bedöma hur mycket kraft det gick åt för att få niten att röra sig. Se till att det är niten som roterar, och inte dina brickor mot niten.

Fortsätt några tag till - det du gör nu med varje tag är att mala sönder oxid, damm och små sandkorn som utgjort det oönskade förbandet mellan nit, skiva och medbringare.

Men geggan som uppstår måste bort också, och det är här Bräkleen kommer in. Spraya flödigt samtidigt som du fortsätter att rotera niten med dina verktyg. Fortsätt tills du kan rotera niten med lätthet och utan att den hugger någonstans.

Ta en paus innan nästa nit! Jobbet görs bäst ute i det fria, men Bräkleen är ändå inte att leka med. Den löser upp hjärnan också.

Efter att ha gått varvet runt bör du känna skillnad - om det nu var fasta nitar som verkligen var problemet.

Lycka till!
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Vi talar två olika problem här:

1. Reaktion mellan skiva och belägg när hojen står stilla länge. Nytvättad hoj eller fuktig förvaring driver på problemet.
Kan vara lätt att bromsa bort, men kan också vara ett helvete att bli av med - allt beroende på hur djupt in i materialet skivan blivit skadad. Det brukar hjälpa att byta till de hårdaste beläggen/sintrade belägg helt enkelt för att dom avverkar mer material från skivan. Sådana belägg är däremot trista att köra med till vardags / i väta, så det gäller att komma ihåg att byta tillbaka.

Att lämna bort skivan för svarvning kan hjälpa, men det är inte alldeles bombis.
Och, om kostnaden för att svarva skivan börjar dra sig mot vad en ny skiva kostar så är det bättre att köpa nytt.

Man undviker problemet genom att inte ställa undan hojen blöt, och inte låta den bli fuktig under förvaring.

Ett annat knep vid lite längre förvaring är att tvinga in en träkil mellan bromsgrepp och gashandtag - och säkra den där för att det inte skall gå att ta bort den.
Varför? Jo, för att nästa steg är att demontera bromsoket så att belägg och skiva inte har kontakt längre.
Tänk på att avlasta bromsslangen genom att hänga upp oket i något.
...annat än ekrarna, lämpligen.


2. En stumt monterad skiva kräver ett flytande ok. Ett stumt monterat ok kräver en flytande skiva. Universal law.

Hur mycket skivan skall röra sig har jag inga siffror på. Jag har haft flytande skivor som känts stumma men inte genererat några problem, och jag har haft skivor så lösa och lediga att dom verkligen "hängt ner" vid stillastående och skramlat när man juckat på dem. Hörbart och kännbart spel både axialt och radiellt.

Inte heller dessa sladdriga skivor har inneburit några problem. Kanske finns det ett servicemått, men jag antar att man bromsar sig ner till minsta tjocklek på skivan långt, långt innan det skulle vara dags att byta nitar.

Om du tror att du råkat ut för "sized rivets" - alltså en skiva som inte längre flyter på sina nitar så behöver skivan vara fri från oket för att du skall kunna känna eventuellt spel i nitarna.
Kan du inte känna/höra något spel med handkraft så är det lämpligt att känna på nitarna.

Kan du inte rotera nitarna med fingrarna är det dags att ta fram redskap:

(Känsliga läsare varnas: turkmek ahead!)

Skruv som är liten nog att bara skjutas igenom niten - förslagsvis M4 eller M5.
Brickor på båda sidor för att skona niten, mutter på baksidan.

Dra till kontakt och lite till - men inte så du riskerar att deformera niten. Vad du har skapat nu är ett handtag för att rotera loss niten. På med blocknycklar på båda sidor och försök bedöma hur mycket kraft det gick åt för att få niten att röra sig. Se till att det är niten som roterar, och inte dina brickor mot niten.

Fortsätt några tag till - det du gör nu med varje tag är att mala sönder oxid, damm och små sandkorn som utgjort det oönskade förbandet mellan nit, skiva och medbringare.

Men geggan som uppstår måste bort också, och det är här Bräkleen kommer in. Spraya flödigt samtidigt som du fortsätter att rotera niten med dina verktyg. Fortsätt tills du kan rotera niten med lätthet och utan att den hugger någonstans.

Ta en paus innan nästa nit! Jobbet görs bäst ute i det fria, men Bräkleen är ändå inte att leka med. Den löser upp hjärnan också.

Efter att ha gått varvet runt bör du känna skillnad - om det nu var fasta nitar som verkligen var problemet.

Lycka till!
Tack för svar! Tror problemet beror på tvätt och inte kört efteråt. Jag ska undersöka lite.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ut och kör och använd bromsarna. :tummenupp

Jag har ISR-skivor och de rostar. Så om de stått länge med blöta skivor så blir det extra rostigt där beläggen setat.
EBC Dubbel H ska man använda säger Acke. De rostar fast efter en regnig natt på hojträff. Det bromsas snabbt bort men när den stått länge kan det ta mil att bromsa bort. Känns som skeva skivor och pulserar precis som du beskriver. Eftersom det bara är hemma som den står länge är det bara att använda depåstöd och snurra hjulet lite då och då när skivorna är våta för att undvika det problemet.
Medbringarna, buttons på engelska, har aldrig kärvat för mig. Däremot har de slitits. Eftersom original inte går att byta ersattes skivorna med ISR som visserligen är dyrare än Kinaskivor men då jag kör några fler mil än Tammer är det bra att kunna byta medbringarna.



1691087349981.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis hade en äldre Thruxton och upplevde liknande problem med bromsarna. Han körde ungefär lika mycket som Tammer så jag misstänkte att det var problemet.

Fyra eller fem maxbromsningar från 130 till stopp så kändes bromsarna som nya.

Börja där innan du ger dig in på att mecka. Och i fortsättningen gör du några maxbromsningar då och då, både för att upprätthålla tekniken och för att hålla bromsarna i skick.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top