Rut vill tacka staten!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nä, man kan skaffa sig lite dyrare vanor och vara lika fattig vid 50, men i ett finare hus ;)

Precis så är det ju för de flesta, sen om det är olyckligt eller ej är ju upp till var och en att bestämma.
Jag har lika lite kvar i plånboken en månad när jag bara drar in 10 netto som en månad när jag drar in 30 netto, konstigt nog :3freak
Få och små utgifter är det som gäller, jag skulle aldrig komma på tanken att köpa ny hoj eller bil oavsett om jag hade en miljon på kontot eller tio, medan en del gör det trots att de har noll på kontot.

Kollade min deklaration för förra året, bruttoinkomst 180k :brinnerup Men då kan jag med gott samvete tänka tillbaka på att jag jobbade max 50% och var hemma med ungen lite mer än en månad samt byggde på huset.
Man definierar livskvalité olika helt klart och tur är väl det.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Känner en som har ut ca 30k i månaden.Men det höll på att gå riktigt illa ekonomiskt när han blev sjuk en längre tid.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fasen... fyra sidor och ingen har tipsat markus om att göra Rut-avdrag än vad jag kan se?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känner en som har ut ca 30k i månaden.Men det höll på att gå riktigt illa ekonomiskt när han blev sjuk en längre tid.

Jo, det blir så då man har 14 olika prylar på avbetalning så att det av dom normalt 30 bara är 3tusen i månaden som inte är intecknade....

Jag känner flera som så fort dom är klar med en 60 månaders avbetalning funderar på vad dom ska binda upp sig på...

Det får liksom aldrig samlas pengar på ett konto så att dom kan slanta nästa kaffemaskin kontant.. :huvet
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, det blir så då man har 14 olika prylar på avbetalning så att det av dom normalt 30 bara är 3tusen i månaden som inte är intecknade....


Mmm.. För mig helt obegripligt att folk med löner från 22 ksek och upp kan leva helt utan eget kapital.

Ingen säkerhet, skyhöga onödiga kostnader och ingen stolthet. Ska det vara så? Va, va, va, va, va??
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Sen betalar ju din arbetsgivare sådär 43% (eller är det 46%) innan dom
ger dig din bruttolön och har du en bra arbetsgivare så slantar dom in en slatt extra till din pension.

Edit: Glömde ju att man själv pyntar in sådär 25% till när man använder sin nettolön.:tummenupp

Edit igen:

Om man har 500k i bruttolön så betalar arbetsgivaren in ca 230k i löneskatt vilket ger en egentlig bruttolön på 730k.

Sen om man kollar mitt senaste deklarationsbesked så betalar man ca225k i löneskatt och sen betalar man i genomsnitt 25% moms/lyx/energi skatt när man shoppar för dom och det blir ca 56k

Summa sumarum

Skatt = 100 * (230+225+56)/730 = 70%

Precis som du säger, för att ha något kvar måste bruttolönen vara hög.

Tyvärr medför det också att vi har svårt att sälja saker producerade i Sverige eftersom kunder i andra länder ogärna vill pröjsa för vår välfärd. Inte ens vi själva vill det så vi handlar kinagrejer på nätet.

Ok störtkrukan är på och jag duckar bakom stolen.:rolleyes:

Du har helt rätt i det du skriver. Jodå, jag är min egen arbetsgivare så jag vet en del om sociala avgifter etc. Jag skulle vilja påstå att den skatt där faktiskt privatpersoner står för notan är all efterskatt. Dvs moms, skatt på ägande osv. Men även där är det ju företag som delvis får ta smällen. Man kan inte hålla lika låga priser som utländska aktörer och hade kunnat ha lite bättre marginal men ändå lägre priser och därför sålt mer till bättre marginal.

Ok, lite avrundande och överdrifter kör jag med nu för att röra om, men det roar mig lite när folk tror att det är de som betalar inkomstskatten. Men försök förklara det för en sosse. Eller för den delen en moderat. Det går ju inte så bra för mig här iaf. :)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur ligger Sverige nu i skattetryck jämfört med andra länder ?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej och det är väl en anledning till att vi skulle behöva ha ut samma bruttolön? Eller ett samhälle med skatter har en administration som kostar, medan ett samhälle med avgifter inte har det? :confused:


Nu får du det att låta som att kostnaden för en viss tjänst är statisk. För det första är inte de miljoner (miljarder?) som fördelningspolitiken i sig kostar en del av AFFO-posten i en tjänst. För det andra spelar det rätt stor roll om man ser till effektiviteten hos offentliga verksamheter vs privata. De enda som hävdar motsatsen är de som jobbar i offentlig sektor, och då bara en liten del av dem. De flesta vet hur meningslöst 70% av deras arbete är.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Sen betalar ju din arbetsgivare sådär 43% (eller är det 46%) innan dom
ger dig din bruttolön och har du en bra arbetsgivare så slantar dom in en slatt extra till din pension.

Edit: Glömde ju att man själv pyntar in sådär 25% till när man använder sin nettolön.:tummenupp

Edit igen:

Om man har 500k i bruttolön så betalar arbetsgivaren in ca 230k i löneskatt vilket ger en egentlig bruttolön på 730k.

Sen om man kollar mitt senaste deklarationsbesked så betalar man ca225k i löneskatt och sen betalar man i genomsnitt 25% moms/lyx/energi skatt när man shoppar för dom och det blir ca 56k

Summa sumarum

Skatt = 100 * (230+225+56)/730 = 70%

Precis som du säger, för att ha något kvar måste bruttolönen vara hög.

Tyvärr medför det också att vi har svårt att sälja saker producerade i Sverige eftersom kunder i andra länder ogärna vill pröjsa för vår välfärd. Inte ens vi själva vill det så vi handlar kinagrejer på nätet.

Ok störtkrukan är på och jag duckar bakom stolen.:rolleyes:

Är det därför vi är ett exportland?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu får du det att låta som att kostnaden för en viss tjänst är statisk. För det första är inte de miljoner (miljarder?) som fördelningspolitiken i sig kostar en del av AFFO-posten i en tjänst. För det andra spelar det rätt stor roll om man ser till effektiviteten hos offentliga verksamheter vs privata. De enda som hävdar motsatsen är de som jobbar i offentlig sektor, och då bara en liten del av dem. De flesta vet hur meningslöst 70% av deras arbete är.


Den insikten kring det egna förädlingsvärdet/samhällsnyttan borde även tex fastighets- och börsmäklare, mobiltfnsäljare, heltidsbloggare, skräpmatstillverkare, skvallerjournalister, såpaproducenter, sms-långivare eftersträva.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Den insikten kring det egna förädlingsvärdet/samhällsnyttan borde även tex fastighets- och börsmäklare, mobiltfnsäljare, heltidsbloggare, skräpmatstillverkare, skvallerjournalister, såpaproducenter, sms-långivare eftersträva.

En som jag genuint hoppas har insett sitt eget låga värde måste vara han/hon/den/det som kom på idén med cashkortet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En som jag genuint hoppas har insett sitt eget låga värde måste vara han/hon/den/det som kom på idén med cashkortet.

Ja i jämförelse med en tex en offentliganställd sjuksyrra tycker jag att samhällsnyttan är obefintlig.:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Samhällsnytta? :rofl

Se ovan..


Även om jag har svårt att se hur folk i allmänhet kan negligera en tjänst som förmedlar vad som för de flesta är den viktigaste affären i livet. Ett snår av juridik, ekonomi och byggkunskap som få förstår sig på, men gladeligen budar miljoner de inte har. För att sen skylla på mäklaren när det visade sig vara fukt i det fulbyggda badrummet.

Vadå "shoting the messenger"!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Se ovan..


Även om jag har svårt att se hur folk i allmänhet kan negligera en tjänst som förmedlar vad som för de flesta är den viktigaste affären i livet. Ett snår av juridik, ekonomi och byggkunskap som få förstår sig på, men gladeligen budar miljoner de inte har. För att sen skylla på mäklaren när det visade sig vara fukt i det fulbyggda badrummet.

Vadå "shoting the messenger"!


Som ingenjör litar jag nog mer till en erfaren byggnadskollega som besiktningsman än de fastighetsmäklare jag träffat/känner.

Vad gäller den "juridiska snårskogen" vid köp av fastighet är jag inte övertygat om att mäklaren förädlingsvärde vid ev affär motsvarar arvodet, iaf inte här i sthlms innerstad. De tillsammans med bankernas amorteringsfria lån driver mer upp fastighetspriserna till fantasinivåer, och delar på vinsten.

Förr kan jag förstå behovet av fastighetsmäklare, det var till stor det mäklarens nätverk och kontakter som var yrkesstoltheten. Som skeppsmäklare. Att hitta en passade säljare, sköta annonsering i väl valda papperstidningar och tidskrifter osv. Men idag kan vem som helst som vill sälja ngt, nå hela världen via system som även sköter budgivningen, likt tex Ebay.

Så jag tycker deras värv är klart övervärderat. Både vad gäller samhällsnytta och förädlingsvärde vs lön/arvode.

Vad gäller den okritiska skuldsättningen hos stora delar av allmänheten så håller jag med, det är en olycksbådande trend. Att från politikerhåll tro på ngn form av självkontroll hos bankerna är ju naivt, historiskt har de ju bevisat flera ggr om att de inte klarar detta.

Men nu är jag OT igen
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top