Rulla till Tjeckien

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag vill köra hoj ner till Tjeckien en snabbis i sommar, jag ger det några dagar kanske en vecka. Men först vill jag höra med erfarna hojturister här i forumet hur jag bäst bör gå till väga för att inte göra, eller råka ut för, nåt dumt eller onödigt.

Hojen för resan tänkte jag mig min Royal Enfield Classic 350 eller min Caballero 500. Caballeron är snabbare och bättre på motorvägarna så det blir väl den.

Rutten blir väl E4 till Malmö först, bron över till Danmark. >Här< kollade jag upp att dom vill ha broavgift även för MC. Det kostar tydligen 695 SEK tur och retur, och då ingår även färjan Rödby-Puttgarten, dvs till Tyskland. Så för 695 kr hamnar jag i Tyskland, därifrån är det ju bara att rulla mot Tjeckien?

Och hem igen, gäller redan betalda 695 kr för färja, och bro till Malmö.

Annat än mat/ rastställen, bensinmackar, missar jag något? Inget krux med gränser och poliser och papper (jag har pass) eller annat fascsistiskt påhitt jag behöver känna till? Tackar för info.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vill du verkligen köra bron över Danmark?

Överväg isf en Brobizz. Ger halva priset, ungefär.

Sedan: överfart via DK- Rödby gör att du landar i D-Puttgarden. Lite ur kurs för Tjeckien.

Titta hellre på DK-Gedser - D-Rostock.
Lite längre överfartstid, samma pris och raka spåret ner till Tjeckien, via Berlin om du så vill.

Men, hur ser dina dagsetapper ut?
Var skall du sova, hur mycket kör du?
60 mil ner till Malmö. 20 till genom Danmark. Hur långt kor du sedan...?

Kolla på alternativet Finnlines Malmö - D-Travemunde! Dagturerna MYCKET aptitligt prissatta, natturerna likaså om man ser det som en skippad hotellnatt.
Rabatter som SMC-medlem.


Sedan har du avgångar från Trelleborg till både D-Travemunde och D-Rostock, samt snabbfärja till D-Sassnitz på bara 2.5 tim.



Allt är bättre än att åka till Danmark när man egentligen skall till Tjeckien.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Men, hur ser dina dagsetapper ut?
Var skall du sova, hur mycket kör du?
60 mil ner till Malmö. 20 till genom Danmark. Hur långt kor du sedan...?
Tackar för utförliga tips och länkar. Eh.. ok, jag märker att jag inte är den som planerar. För det du efterlyser är vad som utmärker en bra kampare antar jag. Jag har inte direkt några etapper planerade utan jag tänkte köra tills mina skinkor säger ifrån typ femte gången för dagen. Sova tänkte jag göra i ett litet tält, eller nåt B&B om jag rullar förbi nåt innan mörkret faller. Jag kommer att ha sovsäck och liggunderlad och stormkök med mig.

Det låter som att jag har en rejäl läxa som väntar? .. sen tänkte jag ha solsken hela dagarna också ?

Nynäs till Gdansk
Nja, den där rutten verkar ta väldigt lång tid, och på en båt som fort blir tråkig med horisonter och mycket blått, kanske nån mås eller två som underhåller. Jag föredrar hellre köra hoj då.


i Tyskland undvik att ha något egenmonterat
Japp. Jag har sett youtube-klippet. Polisen är fasligt fascistisk med grejer på hojen som inte är original. Dom kollar t o m backspeglarna vet jag. Nej det kommer jag inte att sätta på. Jag låter min hoj vara i fabriksskick.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har bara kört räserbuss till Tjeckien men färjan Trelleborg Rostock eller motsvarande som mr NRR sa ovanför är mitt tips. Jag tog HH ferries i mars och där kunde jag hyra en liten "grotta", såg ut som en liten garageport och innanför var bara en madrass med sitthöjd. Spartanskt men snorbilligt. Du väcks av högtalare runt 06:00, rullar av färjan runt 07:00 och sedan bara neråt. Om du käkar frukost på färjan eller gör som vi och kör någon timme och tar en autobahnfrukost är valfritt. Jag skulle tro att du är vid Brno runt 20:00 beroende på antal pauser och får se både Berlin och Prag på vägen. Vi blev GPS-lurade en gång när den stod på "närmast" istf "snabbast" och åkte småvägar igenom bergsbyar med ascoola pastellfärgade små smurfhus. Skulle tro att den vägen är svinmysig om man kör hoj.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Nja, den där rutten verkar ta väldigt lång tid, och på en båt som fort blir tråkig med horisonter och mycket blått, kanske nån mås eller två som underhåller. Jag föredrar hellre köra hoj då
Färjan går 18 på kvällen och kommer fram vid 12 dagen efter, dvs man sover större delen av båtresan.
Jag har åkt den ett flertal gånger, funkar perfekt tycker jag.
Men vill man hellre köra hoj så är det ju bara att göra det ?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Jag hade undvikit E4an. Har kört ner till Skåne ett par gånger på småvägar. Då får man se en helt annan del av Sverige
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Mitt tips är att köra igenom Polen ivarjefall åt ett håll, sen så är Tjeckien väldigt bra tycker jag ivarjefall(Brno, Prag m.m).

Men Polen är nog väldigt underskattat också! (krakow, lodz m.m)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tackar för utförliga tips och länkar. Eh.. ok, jag märker att jag inte är den som planerar. För det du efterlyser är vad som utmärker en bra kampare antar jag. Jag har inte direkt några etapper planerade utan jag tänkte köra tills mina skinkor säger ifrån typ femte gången för dagen. Sova tänkte jag göra i ett litet tält, eller nåt B&B om jag rullar förbi nåt innan mörkret faller. Jag kommer att ha sovsäck och liggunderlad och stormkök med mig.

Det låter som att jag har en rejäl läxa som väntar? .. sen tänkte jag ha solsken hela dagarna också ?


Nja, den där rutten verkar ta väldigt lång tid, och på en båt som fort blir tråkig med horisonter och mycket blått, kanske nån mås eller två som underhåller. Jag föredrar hellre köra hoj då.



Japp. Jag har sett youtube-klippet. Polisen är fasligt fascistisk med grejer på hojen som inte är original. Dom kollar t o m backspeglarna vet jag. Nej det kommer jag inte att sätta på. Jag låter min hoj vara i fabriksskick.


Visst, jag planerar. Har man en plan kan man skita i den och improvisera som man själv känner.
Men, han man ingen plan kan man heller inte avvika från den...


Hursomhelst - du får från mina erfarenheter, inte någon torrsimsplanering.


Glöm vildcampande på kontinenten.
Det är tungjobbat som fan. Verkligt besvärligt! Det fungerar utmärkt i SE-NO-FIN, men precis tvärt om utomlands.

Har man rutin så kan man smälla upp ett litet fjälltält eller en tarp efter midnatt - bara man är borta innan gryningen och därigenom klarar sig från kontroverser.

Att campa på rastplatser är att verkligen be om problem. Det minsta brukar vara någons bajs eller kisslukt i grejerna resten av semestern...


Tyska polisen är INTE fascister. Tvärt om, tycker jag. I mina ögon alltid korrekta och tydliga. Dom tar sitt jobb på allvar och tillämpar bara EU-lagstiftningen på ett sätt som övriga medlemsländer också borde göra. ...om man tror på sin uppgift, alltså.

Ett bra sätt att vända polisen emot sig är att börja tralla på Einz-zwei-drei Nazipolizei-ramsan eller nämna fascist-ordet. Tänk inte ens i sådana banor, så blir umgänget med tjänstemännen som har ett jobb att göra mycket enklare.

En riktig fascist Anno 2024 skulle bli förstasidesnyhet.

Screenshot_20240123-164034~2.png

Typ som för 90 år sedan.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Tjeckien är trevligt men har du nån tid att passa så bör du nog ha ett hum om hur många mil per dag du plöjer...
Känner inte nämnda cykel men hade personligen tagit nattbåt.
Antingen Nynäshamn om man nu bor i Stockholm... eller Trelleborg-Rostock om man tvunget vill mala 100 mil i Sverige (man skall ju hem med).
Ja, det blir lite dyrare men tid är också pengar..

Något direkt att tänka på i Tjeckien vet jag inte... fint och bra land... moderna med betalning mm och god mat.
I norra delen finns ju Pekelné Doly som är lite fräckt med massa fina vägar omkring!
...och basaltstenarna bara nån mil därifrån är ett tips.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mitt tips är att köra igenom Polen ivarjefall åt ett håll, sen så är Tjeckien väldigt bra tycker jag ivarjefall(Brno, Prag m.m).

Men Polen är nog väldigt underskattat också! (krakow, lodz m.m)
Vad tyckte du om med att köra hoj i Polen? Har gjort det en gång, och aldrig igen. Generellt stentråkiga vägar (pga helt platt), livsfarlig och oförutsägbar trafik, och sjukt mycket vägbyggen (oftast bekostade av EU).

Norra Tyskland är förvisso också dötrist på motorcykel, inte värt att åka något annat än motorväg anser jag. Först när man kommer neråt Sachsen börjar det bli roligare vägar. Men, tyskarna kör bra och vägnätet är i toppklass, så man kommer fram utan att oroa sig för överlevnad.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade undvikit E4an. Har kört ner till Skåne ett par gånger på småvägar. Då får man se en helt annan del av Sverige
Det är fint, men tar tid så man bör räkna med en extra övernattning på vägen, särskilt om man är nybörjare. Dvs, det GÅR ju att köra hela sträckan på en dag på småvägar men det ska vara kul också och det brukar iaf inte jag tycka det är efter typ åtta timmar i sadeln.

det beror på om man tycker att det roligaste är att köra eller om man bara vill mata mil förstås.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vad tyckte du om med att köra hoj i Polen? Har gjort det en gång, och aldrig igen. Generellt stentråkiga vägar (pga helt platt), livsfarlig och oförutsägbar trafik, och sjukt mycket vägbyggen (oftast bekostade av EU).

Norra Tyskland är förvisso också dötrist på motorcykel, inte värt att åka något annat än motorväg anser jag. Först när man kommer neråt Sachsen börjar det bli roligare vägar. Men, tyskarna kör bra och vägnätet är i toppklass, så man kommer fram utan att oroa sig för överlevnad.
Nu svarar jag, trots att jag inte blev tillfrågad... men... Polen är ju ett stort land.
Mycket i det du skriver är sant, det är bla det enda landet jag mött studsande lösa hjul i... och kört om... där händer massa.
Och vägarbetena kan vara hemska... kör man motorväg och kommer in i ett arbetsområde så kan det vara många mil... med noll möjlighet att komma av... kan ju säga att man med lysande soppalampa varit minst sagt svettig där ibland!
...men... södra Polen är fint... Tatrabergen är underbara!
Slingrande fina vägar med trevlig natur... osv.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vad tyckte du om med att köra hoj i Polen? Har gjort det en gång, och aldrig igen. Generellt stentråkiga vägar (pga helt platt), livsfarlig och oförutsägbar trafik, och sjukt mycket vägbyggen (oftast bekostade av EU).

Norra Tyskland är förvisso också dötrist på motorcykel, inte värt att åka något annat än motorväg anser jag. Först när man kommer neråt Sachsen börjar det bli roligare vägar. Men, tyskarna kör bra och vägnätet är i toppklass, så man kommer fram utan att oroa sig för överlevnad.
Jag tycker Polen var helt ok att köra mc i, mycket bättre än att köra Autobhan i Tyskland, sen så är små vägarna bättre i Tyskland på landet, Jag åkte ner och upp genom Polen sommaren innan Coviden kom på mc, var ner till Österrike och kollade på MotoGp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Polen är det inget fel på, förutom polacker i trafiken. Vansinnigt land att köra i.

Jag skulle ta Rostock och hålla söderut.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu svarar jag, trots att jag inte blev tillfrågad... men... Polen är ju ett stort land.
Mycket i det du skriver är sant, det är bla det enda landet jag mött studsande lösa hjul i... och kört om... där händer massa.
Och vägarbetena kan vara hemska... kör man motorväg och kommer in i ett arbetsområde så kan det vara många mil... med noll möjlighet att komma av... kan ju säga att man med lysande soppalampa varit minst sagt svettig där ibland!
...men... södra Polen är fint... Tatrabergen är underbara!
Slingrande fina vägar med trevlig natur... osv.

Sydligaste Polen är absolut värt ett besök, områdena runt Krakow är riktigt fina och tatra är magiskt men då måste man lik förbannat genom hela resten av Polen först. Då hade jag hellre tagit mig ner till Sachsen först och sen åkt på tvären österut. Obs ner till Dresden, för den motorvägen som går österut från cottbus är den sämsta motorväg jag kört (kallad trappan av polacker för den är skumpig) åtminstone var den det 2017. Förhoppningsvis bättre idag.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Motorvägen som går mellan Gdansk och Krakow har helt ny när jag körde genom Polen sist(sommaren innan Covid)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top