Roligaste landsvägshojen

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Allt måste väl sättas i relation till vad man betalar för det?
Verkligen inte. Jag körde Moto Guzzi V7 tidigare i år på fantastiska vägar och det var helt suveränt hela dagen; hade inte velat byta den mot en KTM Super Duke eller Ducati Streetfighter. Är de större hojarna bättre? Tja, de är definitivt snabbare och har mer avancerade chassin. Roligare? Ingen aning och jag brydde mig inte eftersom jag var så nöjd.
 

Bifogat

  • 063008top.jpg
    063008top.jpg
    107.8 KB · Visningar: 60

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
10 000 sist jag såg att det fanns möjlighet i Sverige, Mantorp har jag för mig och inte med F1-motorerna då de var lite för dyra att hållas med och svåra att köra, 500ish hk v8 isället, jagga och var det en jordan?

Så, räkna om nu! :hihi

Ja jag har sett att det tillochmed går att köpa "Formel 1 upplevelsen" på ICA från Liveit för 10.000 kr.
Men syftade mer på hela paketet att hyra Monza - för det är kompetentare bana är Mantorp - och flyga dit alla polarna för att få kompetentare upplevelse än hyrcart på gocarthallen

Men det har verkligen inte med tråden att göra. Försökte bara göra en poäng :7peta
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Verkligen inte. Jag körde Moto Guzzi V7 tidigare i år på fantastiska vägar och det var helt suveränt hela dagen; hade inte velat byta den mot en KTM Super Duke eller Ducati Streetfighter. Är de större hojarna bättre? Tja, de är definitivt snabbare och har mer avancerade chassin. Roligare? Ingen aning och jag brydde mig inte eftersom jag var så nöjd.

Det citatet känns lyft ur sitt sammanhang?
Har absolut inte påstått att större/snabbare/modernare hojar är roligare. Då har du missat poängen. Utan jag var helt inne på ditt spår, att man kan ha roligare utan att sitta på de värsta maskinerna. Och att argumentet med att allt ska sättas i relation till vad man betalar för det var en jämförelse mellan F1 och hyrcart. Där jag påstod att hyrcart kan anses vara roligare än F1 - om du räknar in vad du måste betala för upplevelsen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Allt måste väl sättas i relation till vad man betalar för det?
Det är självklart att det hade varit mycket roligare att ta med polarna till Monza och ratta runt valfri F1 bil - då det är bättre komponenter.

Då är det enklare att betala 200 kr och köra 15 minuter hyrkart nere i Hammarby Sjöstad efter jobbet. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att få F1 upplevelsen, men jag inbillar mig att det iaf är 1000 ggr dyrare? Är det då 1000 ggr roligare?

Samma sätt med mini Hondan. Fruktansvärt kul för pengarna - men självklart finns det bättre komponenter i valfri 1000cc. Men i relation till vad man betalar?

Nej, varför skall det sättas i relation vad man betalar för det? Frågan var roligaste landsvägshojen och GROM kom upp som förslag. Jag jämförde den med en hyrkart för att förmedla känslan den ger, övriga paralleller till att det är prisvärt är överflödiga. Ingen har nämnt nåt om vad det får kosta...

Sen är jämförelsen GROM - valfri 1000cc och hyrkart - F1 minst sagt pinsam och förtjänar inget svar. Släpp bilspåret, jag ville förmedla känslan man får på en GROM jämfört med en riktig hoj och då menar jag inte en GP-hoj.

Rajamäki hade F1 på Anderstorp för några år sen där man fick skava runt 4-5 varv med mycket restriktioner. Kostade då 15-16000kr. Rekommenderar det inte. Man är inte man nog att kunna utnyttja det öht oavsett vad man tror om sig själv innan och det finns annat att åka som man blir gladare av för mindre pengar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja jag har sett att det tillochmed går att köpa "Formel 1 upplevelsen" på ICA från Liveit för 10.000 kr.
Men syftade mer på hela paketet att hyra Monza - för det är kompetentare bana är Mantorp - och flyga dit alla polarna för att få kompetentare upplevelse än hyrcart på gocarthallen

Men det har verkligen inte med tråden att göra. Försökte bara göra en poäng :7peta

Hade inte vart mer än 2-3 inlägg i varje tråd här om ämnesflykt inte var tillåtet.:7peta
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...hyrcart kan anses vara roligare än F1 - om du räknar in vad du måste betala för upplevelsen.
Nja, upplevelsen i stunden av en aktivitet påverkas inte av vad man betalar för aktiviteten, om man ägnar sig åt aktiviteten utan att samtidigt älta kostnaden.

Däremot påverkas minnet av alla aktiviteter i högsta grad av hur aktiviteten avslutades, och om man i slutet av F1-upplevelsen ältar vad man har betalat för den, då kommer minnet av hela aktiviteten överskuggas av denna negativa erfarenhet, trots att man faktiskt hade fantastiskt roligt hela dagen ända fram till slutet då man började älta kostnaden.

Vi upplever våra liv på två parallella och väldigt olika sätt: genom våra erfarenheter i stunden och genom våra minnen av av aktiviteterna. De två kan vara väldigt olika.

Så om man är kapabel att ägna sig åt hojkörning och njuta av den i stunden utan negativt värderande och jämförande, då har man goda förutsättningar att ha lika roligt på en billig hoj som på en dyr hoj.

:hojsmilie
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nja, upplevelsen i stunden av en aktivitet påverkas inte av vad man betalar för aktiviteten, om man ägnar sig åt aktiviteten utan att samtidigt älta kostnaden.

Däremot påverkas minnet av alla aktiviteter i högsta grad av hur aktiviteten avslutades, och om man i slutet av F1-upplevelsen ältar vad man har betalat för den, då kommer minnet av hela aktiviteten överskuggas av denna negativa erfarenhet, trots att man faktiskt hade fantastiskt roligt hela dagen ända fram till slutet då man började älta kostnaden.

Vi upplever våra liv på två parallella och väldigt olika sätt: genom våra erfarenheter i stunden och genom våra minnen av av aktiviteterna. De två kan vara väldigt olika.

Så om man är kapabel att ägna sig åt hojkörning och njuta av den i stunden utan negativt värderande och jämförande, då har man goda förutsättningar att ha lika roligt på en billig hoj som på en dyr hoj.

:hojsmilie

Exakt. Göra lumpen, skittråkigt. Prata om lumpen efteråt, skitkul.

Pissa på sig, varmt och skönt. 15 minuter senare är det kallt, blött och man luktar illa.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Exakt. Göra lumpen, skittråkigt. Prata om lumpen efteråt, skitkul.
Eller så kan många enskilda erfarenheter under lumpen vara starkt lustbetonade var och en för sig, men minnet av lumpen kan ändå vara starkt negativt om slutövningen innebär köld, sömnbrist och tristess. Hur saker slutar är väldigt viktiga för hur vi minns dem.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jag skaffade en fj1100 -84 som första hoj när jag var 18. Värsta superbiken, tyckte man då. Hade svinroligt i ett par år. Knullade faktiskt på den en gång (alltså låg med en flicka, inte med hojen). Det var kul.
Sen köpte jag mig en "lite" uppskrämd gsx1100r -92 (sista olje/luftkylda) när jag fyllde 20. Den är och förblir den bästa och roligaste hoj jag ägt. Gick som ett skott, ofta på tvären. Gick aldrig sönder under de fem år jag misshandlade den (viktigt ur rolighetsynpunkt). Åkte 200 mil i ett sträck utan problem, rastade den på den lokala gokartbanan (med problem), körde i snö både vår och höst, och hängde av ALLA lokala motormän. Så. Jävla. Välbyggd!
Har sedan dess kört Honda cb900rr (slö och trist), Triumph (bra och kul) och Husaberg (inte min grej) men alltid längtat tillbaka till gamla "Spettet" (alla hojar man har kul med tenderar att få namn). Blir sjukt nostalgisk nu...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nja, upplevelsen i stunden av en aktivitet påverkas inte av vad man betalar för aktiviteten, om man ägnar sig åt aktiviteten utan att samtidigt älta kostnaden.

Däremot påverkas minnet av alla aktiviteter i högsta grad av hur aktiviteten avslutades, och om man i slutet av F1-upplevelsen ältar vad man har betalat för den, då kommer minnet av hela aktiviteten överskuggas av denna negativa erfarenhet, trots att man faktiskt hade fantastiskt roligt hela dagen ända fram till slutet då man började älta kostnaden.

Vi upplever våra liv på två parallella och väldigt olika sätt: genom våra erfarenheter i stunden och genom våra minnen av av aktiviteterna. De två kan vara väldigt olika.

Så om man är kapabel att ägna sig åt hojkörning och njuta av den i stunden utan negativt värderande och jämförande, då har man goda förutsättningar att ha lika roligt på en billig hoj som på en dyr hoj.

:hojsmilie

Visa ord:tummenupp

Jag gillar i princip alla hojtyper, förutom custom kanske.. Men sport ligger absolut närmast om hjärtat.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Min gamla zx9turbo streetfighter var det roligaste jag kört på landsväg, motorväg eller vilken asfalterad väg som helst.
Nästan alltid mer effekt tillgängligt än vad chassigeometri eller modet tillät:yoparty
IMAG0147.jpg
Första gången jag drog på lite på 4an fick jag kallsvett så det sved under armarna:rock Sen vande jag mig vid axet hehe.
Fick dock aldrig nån åktur som Kallholmen på sin fj1100
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min gamla zx9turbo streetfighter var det roligaste jag kört på landsväg, motorväg eller vilken asfalterad väg som helst.
Nästan alltid mer effekt tillgängligt än vad chassigeometri eller modet tillät:yoparty
View attachment 412999
Första gången jag drog på lite på 4an fick jag kallsvett så det sved under armarna:rock Sen vande jag mig vid axet hehe.
Fick dock aldrig nån åktur som Kallholmen på sin fj1100

Jag har liknande erfarenheter av den GSXR 750 turbo streetfighter jag hade. SJUUUUKT skoj att köra. Ligga platt över tanken och styret och hojen går ändå på bakhjulet i 250!!!! Hur roligt som helst!! :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag skaffade en fj1100 -84 som första hoj när jag var 18. Värsta superbiken, tyckte man då. Hade svinroligt i ett par år. Knullade faktiskt på den en gång (alltså låg med en flicka, inte med hojen). Det var kul.
Sen köpte jag mig en "lite" uppskrämd gsx1100r -92 (sista olje/luftkylda) när jag fyllde 20. Den är och förblir den bästa och roligaste hoj jag ägt. Gick som ett skott, ofta på tvären. Gick aldrig sönder under de fem år jag misshandlade den (viktigt ur rolighetsynpunkt). Åkte 200 mil i ett sträck utan problem, rastade den på den lokala gokartbanan (med problem), körde i snö både vår och höst, och hängde av ALLA lokala motormän. Så. Jävla. Välbyggd!
Om nån ber mig sammanfatta det roliga med motorcyklar så kommer jag referera till detta citat.

Vad fick dig att sälja gixxern, och varför inte köpa en likadan nu?
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Om nån ber mig sammanfatta det roliga med motorcyklar så kommer jag referera till detta citat.

Vad fick dig att sälja gixxern, och varför inte köpa en likadan nu?
Tack!
Jag sålde pga studier. Var fattig helt enkelt.

Såg förövrigt "Spettet" på Blocket för ett antal år sedan, den hade tyskröv och en plastdödskalle i fronten...

Är det någon som har en svart/röd -92 1100 Gixxer till salu så hör av er till mig.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top