Rolig hoj -94 eller äldre

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en gathoj igen men jag kör så litet att jag inte
vill betala 5000:- eller mer i försäkring som det blir för i princip alla nyare
hojar som är det minsta roliga. Det blir minst 25:- per mil i försäkring för mig
och det har jag inte lust att betala.

Jag tänkte därför köpa något som passar in i Bilsport&MCs classic-försäkring och
då är det en hoj av årsmodell 1994 eller äldre som gäller och sen har de (såvitt
jag förstår) plockat borde de sportigaste hojarna som t ex CBR900 även om de
skulle ha passat in åldersmässigt.

Jag gillar det mesta men inte rena offroadhojar eller customs.

Så min fråga är vad ni har för förslag på rolig hoj åt mig?

Tack för hjälpen!

Mvh,
Ingvar
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja fast skillnaden i kostnad mellan hel- och halvförsäkring på en sådan hoj är väl nästan försumbar?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Håller nog inte riktigt med att alla lite "roliga hojar" kostar mucho att försäkra.

Suzuki GSR 750 5600 H/H för mig
Min nuvarande Bandit 1250, 3500 H/H (För övrigt till salu)
Suzuki GSR 600 3500 H/H

Och tar vi ett steg från helt ok roligt till roligt på riktigt kostar en Ducati Hyperstrada 6600 H/H.

Och då är jag iaf hyfsat ung(?), 35 boendes i Vaxholm.

Det jag försöker säga är att om man har åldern inne så behöver man inte köpa gammal hoj för försäkringen, sen så finns det såklart andra skäl varför man gör det.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Ni har det bra grabbar. Min Daytona kostar mig 1100kr/mån i halvförs. Kändes inte aktuellt att helförsäkra när självrisken är 25000kr. Men roligt är det, om det är SÅ roligt vet jag dock inte. Men jag njuter av varje meter i sadeln. Så grym hoj på alla sätt.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Svedea, CBR 600 -92, 1680 kr helår/helförsäkring + XL. Bor i Stockholm. 36 år. Skadefri sedan alltid.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag hade rätt skoj på en gammal z500. 700:-/året helförsäkrad, gick inte så fort men lät snabbt, o inne i stan så kunde man dra ur den på ettan o tvåan, alla vände sig om o förväntade sig en s1000rr i mach6 medan jag släppte av gasen medan jag växlade till 3:an o körde i lagliga 50. Man ska inte underskatta nöjet med att vrida full mutter, även om hojkraken toppar 140.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Gixxer 1100 fram till -91
5-växlad monstervrid, och upp mot 300 i toppfart.��
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kolla Yamaha fzs1000 min kostar 2000:- halv försäkring hel år
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Håller nog inte riktigt med att alla lite "roliga hojar" kostar mucho att försäkra.

Suzuki GSR 750 5600 H/H för mig
Min nuvarande Bandit 1250, 3500 H/H (För övrigt till salu)
Suzuki GSR 600 3500 H/H

Och tar vi ett steg från helt ok roligt till roligt på riktigt kostar en Ducati Hyperstrada 6600 H/H.

Som jag sa i mitt inlägg så tycker jag att 5000:- per år är för mycket eftersom jag kör så litet, 3500:- är litet bättre men fortfarande rätt mycket mer än vad en Classic-försäkring kostar.

Ålder har jag så det räcker till men priserna på moderna kul hojar är i alla fall för höga för min smak. Jag bor i Stockholm vilket inte hjälper till...

Bilsport och MC's classic försäkring kostar 1 578:- för en Honda VFR 750 H/H, en BMW R100RS (som inte passar i kategorin "kul" men som jag ändå gillar) kostar 678:- H/H

Det tycker jag är mer rimligt med tanke hur litet jag kör. Jag kör kanske 200 mil per år eller så och då tycker jag att typ 1500:- är vad jag är villig att betala.

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Svedea, CBR 600 -92, 1680 kr helår/helförsäkring + XL. Bor i Stockholm. 36 år. Skadefri sedan alltid.

Jag provade med CBR600 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Jag får prova att ringa Svedea!

FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag provade med FZR1000 i Bilsport&MCs "Beräkna pris"-funktion men det fungerade inte så jag gissar att de tycker att den är för kul för att de ska vilja försäkra den.

Var har du den försäkrad så billigt?

Mvh,
Ingvar
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
FZR1000 Borde stämma på beskrivningen
Tror jag betalar runt 1800 hel/hel vilket eg är vansinne med helförsäkring på en sån gammal hoj.

Jag har också en gammal 90:a som jag finkör 50-100 mil per år - Men jag betalar bara 1375 spänn för Classica helförsäkring på denna..............Och jag håller med att det egentligen är onödigt med en hel, men det är ändå billigare än vad många ska ha för trafik på andra bolag.

Sedan tycker jag det är vettigt av TS att titta på en äldre hoj - Bara tänk på att många R-cyklar numera är borttagna ur deras Classicaförsäkring pga av att de helt enkelt hände stora saker inom hojbranschen och att många 94:eek:r än idag kräver en van förare.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
När jag ringde runt så blev kontentan att alla försäkringsbolagen gladeligen försäkrade tex dessa för ca 700-1500kr/år hh: gsxr750 85-87, fz750 alla år, gsx1100f alla år.
Bsp&mc samt Svedea hade prisförslag på fzr1000, gsxr1100 mfl som typ var i paritet med vad de ligger ute för på blocket i säljpris.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top