Robotgräsklippare?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nej så är det inte, kanske med dom billigaste men om du kollar på dom från Stiga så behöver du inte lägga tråd på hela gården dom känner var det är gräs.

Inte enligt Stigas web-sida iaf.

http://www.stiga.se/products/stiga_se/robotgrasklippare/autoclip-500-serie.html
Autoclip 500-robotorna letar sig in i alla trädgårdens hörn och manövrerar smidigt runt träd, rabatter, håligheter i marken och andra hinder. Stöter de på t ex ett träd eller en buske, backar de, vänder och fortsätter klippa runt hindret.

I och med att de kommer ihåg hur mycket gräset har vuxit, anpassar de klippintervallen efter det. En nedgrävd gränsslinga definierar arbetsytan
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Nu har jag haft min i några veckor och den har haft upp och nersidor.
Den klipper fantastiskt bra, den har betat av mina 1288m2 (minus hus, garage etc) på ca en vecka. Den håller mattan kortklippt. Displayen glappar, men den är på väg på garantiservice nu.
Jag har fått bygga en liten träram så den inte kör in under släpkärran för där hittar den inte ut alla gånger.
Den klipper inte långt nog utanför guidkabeln så man måste kantklippa var 3-4 vecka, för att den inte ska köra fast på vägen hem om man tex. har ängsmark utanför slingan. (alt, en kantsten)
Men kantklippning fick jag göra förr också, skillnaden är att det är allt man gör nu för tiden, så 3min var annan vecka är ok, tycker jag. :)

trots den glappande displayen så måste jag säga att kvaliteten känns riktigt bra på klipparen generellt.
Jag rekommenderar den varmt!
:tuttar
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Ang, Stigavarianten, att behöva leta upp sin gräsklippare och stoppar den i laddaren själv suger ju. Det hela bygger ju på att den ska sköta sig själv..
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Garavde lite lätt när jag klev av flyget i Jönköping.. 18 blecket och ett helt gäng med automatklippare var på väg hem till laddaren :D såg ut som ett litet gräsklippargäng :banana
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Har haft Husqvarnas Automower sedan våren 2008. Jag har ca 1800 m2 gräs.
Jag arbetar borta ganska frekvent vilket betyder att jag älskar min klippare :brynad
Utan den hade jag klippt gräs istället för att köra bana när jag kommer hem...gissa vilket jag föredrar :yoparty

Bytte batterier i år första gången för 2400:-. Klart värt det.
Tjöp :fakta
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hur blir det på hösten när gräsmattan fylls av löv? Vi har 10-15 träd på om omkring gräsmattan som öser ner löv av blandade sorter (ek, björk, äpple, plommon mm.) och det blir snabbt ett tjockt lager löv. Samtidigt är gräset inne på slutspurten innan kylan kommer på allvar, så det går inte att ställa in klipparen för vinterförvaring riktigt ännu.

Klarar klipparen att mala ner löven också? Eller måste jag fortfarande kratta? Och vad händer när jag inte hunnit kratta på ett par dagar och klipparen kört runt bland löven? Är det kört då? Jag tänker mig ett scenario där klipparen malt ner löven till en fem cm tjock massa som inte går att kratta bort då bitarna är för små :gråta
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top