Roadracingens framtid

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Det ser mörkt ut med rr:ens framtid i sverige...va händer?.

Var är breden i sporten....??

Tål sporten fler skandaler.....??

Vill importörerna verkligen vara med att satsa på detta...??

Svemo roll i detta...vad gör dom för att utveckla.??
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
I sverige är väl problemet att motorsport är fult, och har varit det ett bra tag?

Helst skulle vi tillsammans åka kollektivt, med elbuss, ut i skogen och krama träd om beslutsfattarna hade fått bestämma...

Kanske dags att flytta till Spanien eller Italien så man slipper skämmas för att gilla motorsport?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I sverige är väl problemet att motorsport är fult, och har varit det ett bra tag?

Helst skulle vi tillsammans åka kollektivt, med elbuss, ut i skogen och krama träd om beslutsfattarna hade fått bestämma...

Kanske dags att flytta till Spanien eller Italien så man slipper skämmas för att gilla motorsport?

I spanien kan man ju iofs gilla det, men man har inte råd att hålla på med det :tungan
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
STCC har publiken men släpper inte fram motorcyklarna i media och jag kan tycka att Svemo och Bilsportförbundet kunde göra nått.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
I spanien kan man ju iofs gilla det, men man har inte råd att hålla på med det :tungan

Tillåt mig tvivla när typ 50% av toppklassen i MC-sport är spannjacker. :)

Personligen hade jag flyttat till Italien då de har bättre hojar, godare mat och grappa. :D
Sen kan man ju bete sig som Biaggi och komma undan med det också... :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I sverige är väl problemet att motorsport är fult, och har varit det ett bra tag?

Helst skulle vi tillsammans åka kollektivt, med elbuss, ut i skogen och krama träd om beslutsfattarna hade fått bestämma...

Kanske dags att flytta till Spanien eller Italien så man slipper skämmas för att gilla motorsport?
Och ta SUVen till golfbanan och stureplan... :rolleyes:

STCC har publiken men släpper inte fram motorcyklarna i media och jag kan tycka att Svemo och Bilsportförbundet kunde göra nått.
Bilsportförbundet lär väl skita lika högaktningsfullt i det som det andra förbundet? :rolleyes:
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Vi måste satsa mer på att få ut förare ur landet, dvs köra internationellt. På nåt sätt måste man få folk att fatta vad det handlar om. Om det hade varit en fotbolls-arena som låg 2 km bort hade den hörts lika mycket som ett RR race, men dom hade inte klagat.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tillåt mig tvivla när typ 50% av toppklassen i MC-sport är spannjacker. :)

Personligen hade jag flyttat till Italien då de har bättre hojar, godare mat och grappa. :D
Sen kan man ju bete sig som Biaggi och komma undan med det också... :tummenupp


Hur tror du spanjorernas budget ser ut för 2012?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Och ta SUVen till golfbanan och stureplan... :rolleyes:

SUV, körs inte de endast av elitfamiljer med för mycket lån sett till deras inkomst?
Stureplan vet jag inte ens vad det är. Är det smittsamt?

Hur tror du spanjorernas budget ser ut för 2012?

Menar du när de hittat på nya klasser som inte finns? Typ 350cc enstånksracing? Visst, det är sorligt, ytterligare ett spadtag till motorsportens grav.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Det finns trots allt en hel del som åker hoj i detta land ... men många av dem har fransar på brallorna och gillar att ha det gött och att ha sköj även när hojen står still (vilket den kanske gör oftare än den rullar). Många av dem gillar att åka på hojträffar ... inga problem att ligga i tält osv så länge det finns bärs att dricka, fläsk att käka, krimskrams att köpa och kanske någon strippshow på kvällen.

High Chaparall, väldigt nära Anderstorp, har fan ett Bikemeet och har i.a.f tidigare haft en jävla massa besökare.

När jag var på MotoGP i Sachsenring 2005 var det en hojträff precis som Bikemeet. Det var koncerter med band som var populära för 20 år sedan, det var en jävla massa bärs och en jävla massa Fleisch. Därimellan fick man skymta världens snabbaste gränsleraketpiloter göra sin cirkusföreställning och det var grymt ... men det andra behövdes ju för att göra det till ett massmöte.

Jag tror en svensk roadracingtävling måste ta till samma knep för att bli ett publikevent och först därefter blir det en mediahappening ... och sedan växer intresset för sporten.

Om pseudo-kändis från TV gör bort sig och får skandalera lite på tex Anderstorp så tror jag media skulle hoppa på tåget direkt. Jag tycker personligen att schlager är för fjollor men om det nu är folkligt så ta dit en gammel schlagerkändis då. Låt Style köra Dover Calais så dyker ju några andra band upp av bara farten.

SM på Anderstorp utmanade ju oss förare att själva göra reklam för eventet vilket var helt rätt ... vi om några borde la kunna tala om för arbetskamrater, släkt & vänner varför det är fräckt med RR. Nästa gång kanske vi kan göra mer.

Om RR-arrangörerna också kan team:a ihop med några bikemeetsarrangörer och sätta publiken/besökaren i fokus så tror jag vi är i hamn. Vi som kör lyckas ju uppenbarligen roa oss själva i depån på kvällarna så lägg krutet på förstagångsbesökarna!

\m/
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Av döma av läsningen om RR på kända svenska sporthojs-forum så får man bilden av att RR är dödsdömt! Det finns inga bra banor, inget förbund värt namnet, inte tillräckligt med förare, sponsorer, publik. Arrangörer, flaggvakter och paraplyflickor är inkompetenta. Dessutom är hojarna inget roligt att titta på eller att köra och de har fel däcksfabrikat. Så tysta att det inte ens går att hålla sig vaken när man sitter på läktaren. Det är vida bättre i andra länder kan man också läsa.

Lika bra att köpa 1988-års VM-säsong på VHS och berätta för barnbarnen att det var bättre förr.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Av döma av läsningen om RR på kända svenska sporthojs-forum så får man bilden av att RR är dödsdömt! Det finns inga bra banor, inget förbund värt namnet, inte tillräckligt med förare, sponsorer, publik. Arrangörer, flaggvakter och paraplyflickor är inkompetenta. Dessutom är hojarna inget roligt att titta på eller att köra och de har fel däcksfabrikat. Så tysta att det inte ens går att hålla sig vaken när man sitter på läktaren. Det är vida bättre i andra länder kan man också läsa.

Lika bra att köpa 1988-års VM-säsong på VHS och berätta för barnbarnen att det var bättre förr.

Va fan!
Jag har faktiskt kvar mina vhs band från 1988 års säsong!
He he.

Skämt åsido, jag började tävla 1992 och jag gav upp hoppet på sverige 2007. Riktigt jävla dåligt skött!!!


Tacka vet jag assen VM, halvfull mitt i natten går förbi en femåring på campingen som tittar på mig och ser min keps och spontant utbrister: Rossi!
Då vet man att man är bland vänner....
 

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Ort
hus
Hoj
Aprilia, Tuono
varför inte bygga en godkänd bana i nån Storstad, Stockolms GP, smaka på den o få hit både formel 1 och moto-gp cirkusen? kanske då skulle allt få fart, vilken stad i vårat avlånga land vill inte ha dit runt
50 000+ turister, ger både jobb och namn på kartan, det ena ger ju det andra.

Banan kan användas av oss som vill köra bana, kidsen har nåt att se upp till o få ett motorintresse som e.v kan få fram en Svensk Rossi, why not?

MEN, e ju alltid en fråga om pengar,,, vattenfalls chef kan väl sponsra, e ju våra skattepengar i allafall:mad:
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
varför inte bygga en godkänd bana i nån Storstad, Stockolms GP, smaka på den o få hit både formel 1 och moto-gp cirkusen? kanske då skulle allt få fart, vilken stad i vårat avlånga land vill inte ha dit runt
50 000+ turister, ger både jobb och namn på kartan, det ena ger ju det andra.

Banan kan användas av oss som vill köra bana, kidsen har nåt att se upp till o få ett motorintresse som e.v kan få fram en Svensk Rossi, why not?

MEN, e ju alltid en fråga om pengar,,, vattenfalls chef kan väl sponsra, e ju våra skattepengar i allafall:mad:

Kommunist sverige typ ända landet i världen med hårdare ljudkrav på bana än gata!!
Kommer aldrig hända!
F1=inga ljudbegränsningar alls
GP=135db om jag inte har fel...förlåt axxexs om jag har fel...
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
När jag började köra 05 var de 40-50 hojar på första kvällsträningen på knudan. Alla möjliga sorter 125gp, 250gp, 250sp, classic, rookie 600/1000, 600std, superbike. Problemet är att det inte finns tillräckligt med relativt billiga ingångsklasser och det lär bli värre om 125gp försvinner. De potentiella förare som började köra förr i 250sp exempelvis börjar inte tävla i samma utsträckning idag när det bara är 600/1000 att välja på.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Av döma av läsningen om RR på kända svenska sporthojs-forum så får man bilden av att RR är dödsdömt! Det finns inga bra banor, inget förbund värt namnet, inte tillräckligt med förare, sponsorer, publik. Arrangörer, flaggvakter och paraplyflickor är inkompetenta. Dessutom är hojarna inget roligt att titta på eller att köra och de har fel däcksfabrikat. Så tysta att det inte ens går att hålla sig vaken när man sitter på läktaren. Det är vida bättre i andra länder kan man också läsa.

Lika bra att köpa 1988-års VM-säsong på VHS och berätta för barnbarnen att det var bättre förr.

Fan va bra!! Nu har jag iallafall fått veta att 1988 års vm säsong gick i sverige!!:tummenupp:tummenupp:arsele
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
För några år sedan när luff körde em deltävling eller va det nu var, då var det folk på läktaren, Rätt mycket folk till och med.

Nu är det bara närmast sörjande, någon hysterisk flickvänn och en vättskrämd mamma, samt polarna från depån som sitter och glor.

Jag har en hel del hojintresserade kompisar men det är för jobbigt att åka och titta på en tävling, sedan är det ju inte så kul när man inte känner till förare, kan få aktuella varvtider, dombeslut, mm.

Man får konsigt nog en bättre blick av vad som händer genom att lyssna på webradio från anderstorp än att faktiskt sitta och frysa på betongläktaren.

Skulle det inte ingå 5 band / anmälningsavgift skulle tyvärr läktaren vara ännu glesare.

Någon som fick betalande publiksiffra från torpet? Kändes inte som att det var mer folk än vanligt. Trotts ProSuperbike och Botts gästspel.

Lösninge är nog att synas där folk ändå är, sverige med volvo i toppen är ett arbetarland som älskar bilar, landet lagom vill inte att det går för fort eller är risk att man skadar sig.

Synd bara att vi inte kan vara pausunderhållninge på en fylld fotbollsarena istället.


// Oskar
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kommunist sverige typ ända landet i världen med hårdare ljudkrav på bana än gata!!
Kommer aldrig hända!
F1=inga ljudbegränsningar alls
GP=135db om jag inte har fel...förlåt axxexs om jag har fel...
Tror inte det har så mycket med politisk ideologi att göra. Om något så är det väl främst i diktaturer som nya VM-banor byggts på senare tid?
Vilka intressenter skulle vara intresserade att finansiera kostnaden för ett stort banprojekt baserat på roadracingens publikunderlag, eller är det förararna som ska betala med höjda avgifter? Viking Motor Park och Gotland Ring är två av flera nyare banprojekt. Innan dessa flyger känns det naivt att gapa om +50 000 i publik etc. F1 eller MotoGP kommer aldrig tillbaka till Sverige, tyvärr. De pengarna finns inte här.

För några år sedan när luff körde em deltävling eller va det nu var, då var det folk på läktaren, Rätt mycket folk till och med.

// Oskar

EM har väl om något blivit sämre?
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Cashback racing är förvånade hur till mötesgående dom är i IDM.
Man kan tro att vi är kunder där. Okey att på Lautzis inte utsåda läktare men det var iaf lite publik där.

Hemma känner man som att VI ska vara tacksamma att får vara med en tävling.

Jag tror att lite kund tänk från Svemo och Arrangörer vore trevligt. RR föraren lägger iaf i från 5000-50000kr för en helg som ska vara det roligaste man har gjort i veckan.

MVH BC
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top